Výměna napínáku řemene


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

U některých vozů poměrně častá závada, která však má své řešení. Že je něco v nepořádku můžeme poznat poměrně snadno. A to na základě našeho sluchu, kdy by měl samotný drážkový řemen vydávat celkem výrazný hluk. V takovém případě je závadou velmi pravděpodobně právě samotný napínák, tedy napínací kladka. V takovém případě se samotná oprava řeší tím nejjednodušším a logicky nejefektivnějším postupem, kterým není nic jiného, než klasický výměna.

Základem je správný přístup

To nejdůležitější, čeho je třeba před každou konkrétní opravou dosáhnout, to je nutnost zajistit si na dané konkrétní místo v podstatě bezproblémový přístup. Zde záleží hlavně na typu vozu a na tom, kde je kladka umístěna a jakým nejlepším způsobem se k ní dostaneme. V rámci celkové univerzálnosti mnoha vozů musíme říci, že nejjednodušší způsob je spojený s demontáží pravého předního kola. Následně samozřejmě odstraníme také veškeré hadice, sání, stejně jako kryty. Jedná se hlavně o kryt podběhu a samozřejmě také o kryt motoru. V tuto chvíli bychom měli mít na dané konkrétní místo celkem bezproblémový přístup, který souvisí s tím, že můžeme pokračovat v práci.

V tuto chvíli bychom měli myslet i na to, že je dobré odpojit i akumulátor. A to z toho důvodu, že by mohlo dojít k neočekávanému roztočení motoru, což zcela logicky může vést k případnému úrazu. Pokud ho nechcete riskovat, rozhodně doporučujeme se na tento důležitý krok zaměřit. Případné roztočení motorů by totiž mohlo znamenat samozřejmé roztočení těch částí, které aktuálně měníme, což by mohlo mít i fatální následky. Pro nás i motorový prostor.

Uvolníme řemen a spustíme motor

Jakmile máme vše připraveno, je třeba pustit se do dalšího kroku, který souvisí s tím, že povolíme a také vyjmeme samotný řemen. Tento proces je poměrně snadný, jelikož je třeba nasadit na šestihran napínáku klíč a vše povolit. Jakmile je toto připraveno, již máme možnost samotný motor spustit do vhodné polohy, což nám logicky celkově usnadní samotný následný proces výměny.

Na co dále nezapomínat, to je nutnost podepřít samotný motor. Ten můžeme buď podložit například zvedákem, nebo jinou pomůckou. Pokud naše dílna disponuje dostatečným technickým vybavením, není problémem třeba ani to, že ho můžeme zavěsit. Tento krok je velmi důležitý především v rámci minimalizace případných škod, které mohou nastat.

Výměna napínací kladky

V tuto chvíli jsme připraveni pustit se do základního kroku samotné výměny. Pokud máme motor spuštěný v ideální poloze, můžeme vše dostatečně zkontrolovat. Je to dobré i z toho důvodu, že ne vždy může být problémem jenom napínák, jelikož se může stát i to, že je vadná samotná řemenice alternátoru. Ani v tom ale není žádný problém, jelikož obě případné výměny, stejně jako demontáže jsou velmi jednoduché a v podstatě shodné.

My se budeme věnovat tomu, co jsme uvedli v samotném úvodu. V tomto směru nejde tedy o nic jiného, než výměnu napínáku. Jak postupovat? Je to samozřejmě jeho povolení as následné vyjmutí, přičemž následně postupujeme opačným způsobem.

Montáž nové napínací kladky

Kde ji vzít? Jsou různé bazarové možnosti, stejně jako cesty spojené s nákupem na vrakovišti. Ty ale příliš nedoporučujeme, a to z jednoho prostého důvodu. Vzhledem k cenám napínacích kladek je lepší volbou využít raději obchody s autodíly. Máme tak jistotu nejenom dvouleté záruky, ale máme také jistotu skutečné kvality a logicky i toho, že nám daná kladka skutečně vydrží dostatečně dlouho.

Jakmile kladku máme, je třeba ji namontovat. Jak jsme již uvedli výše, je možné postupovat zcela stejným, tedy samozřejmě opačným způsobem, než při samotné demontáži. Na co je důležité dát si pozor, to je samozřejmě fakt spojený s tím, že je nezbytné raději dvakrát zkontrolovat dostatečné utažení. V tuto chvíli je výměna napínáku v podstatě hotová.

Opět nasadíme řemen

Pokud je vše zdárně hotovo, můžeme se už pustit do celkem jednoduché práce, kterou je nasazení řemenu. Co doporučujeme? Opět koupit a použít nový. A to jak proto, že se mohl vlivem konkrétní závady poškodit, tak samozřejmě z toho důvodu, že nestojí nijak závratné částky. Pamatujte, že i on má určitou životnost a tak si jeho současnou výměnou ušetříte budoucí práci, jelikož budete vědět, že vám řemen dalších mnoho kilometrů vydrží.

Postup nasazení řemene je samozřejmě snadno zvládnutelný a roli v něm hraje především samotný napínák. Tím bychom měli pohnout, čímž dojde k povolení zajišťovacího kolíku. V tuto chvíli by mělo být více než jasné, že se řemen automaticky napne a je vše připraveno k použití.

Zapojíme a zkontrolujeme

V tuto chvíli už jsme připraveni jenom k finální fázi celé výměny napínáku. Touto fází je opětovné namontování všech krytů, stejně jako je touto fází napojení autobaterie, stejně jako hadic. Pokud je i toto hotovo, můžeme zpět namontovat i sundané kolo. I zde nezapomínáme na to, že by mělo být skutečně dostatečně utažené.

Co v tuto chvíli? Už jenom finální kontrolu. Ta je samozřejmě spojena s tím, že do vozu sedneme a nastartujeme. Nejprve sledujeme palubní desku, kde by nás neměla překvapit jakákoliv neobvyklá kontrola. Třeba ta symbolizující to, že se baterie nenabíjí. Dále už stačí jenom poslouchat, zdali je nepříjemný hluk pryč. Ideální je otevřít i kapotu a vše zkontrolovat vizuálním pohledem. Pokud se žádný problém neobjevuje, můžeme vůz lehce projet a zjistit, že i ve vyšších otáčkách je vše v pořádku. V tomto případě máme jistotu, že jsme danou výměnu zvládli skutečně zdárně a bez problémů.

4/5 - (1 vote)