Výměna alternátoru


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Jeli jste a během jízdy se vám rozsvítila kontrola baterky? Pokud ano, může být příčin hned několik. Jedna je třeba poměrně malicherná, jelikož může jít jenom o prasklý řemen. Pokud je v pořádku, může být problém i se samotnou autobaterií. I zde je samotná oprava a tedy i výměna celkem jednoduchá. Může se ale jednat i o komplikaci mnohem závažnější, kterou přirozeně není nic jiného, než závada na alternátoru. Tedy na samotném dobíjení autobaterie. Ideálním postupem opravy je výměna alternátoru. Podívejme se společně na to, jak ji realizovat doslova krok za krokem. Jde o návod univerzální tak se může stát, že u některých automobilů se mohou jednotlivé kroky a postupy lehce lišit.

Přístup může být složitý

To, s čím je určitě dobré počítat, to je u některých vozů celkem složitější přístup k samotnému alternátoru. V tomto ohledu tedy platí, že může být třeba sundat například kryt turba a svodů, stejně jako platí, že se často neobejdeme ani bez nutnosti povolit kladku, která je uchycena šestihranem. V tomto případě je třeba jasně říci, že se jedná o krok, který je poměrně obtížný, a to ať už kvůli nutnosti použití síly, tak i kvůli tomu, že je zde přirozeně celkem špatný přístup. Po vyjmutí několika dalších krytů a povolení silového kabelu je možné se k alternátoru konečně plnohodnotně dostat, což je cíl, kterého chceme při jeho výměně dosáhnout.

Povolíme alternátor

Nyní již pojďme na to nejdůležitější, což je přirozeně samotný výměna alternátoru. To první, co je třeba udělat, to je povolení jednotlivých šroubů. U mnohých vozů zde najdeme z každé strany dva šrouby, které jsou obvykle na imbus. Samozřejmě i zde můžeme často počítat s tím, že na povolení bude potřeba větší síla, stejně jako bude nezbytné myslet také na to, že do konkrétního místa nebude vždy ten ideální přístup. Je třeba spíše hodně trpělivosti a cviku, jelikož tento krok výměny také nepatří k jednodušším. Co pomůže, to jsou určitě i tenké ruce a dostatek zkušeností.

Vyjmutí alternátoru

Jakmile jsou jednotlivé šrouby plnohodnotně povoleny, je možné konečně alternátor vyndat. I zde může nastat případný problém, jelikož na to nemusí být příliš místa. Pokud místo je, máme vyhráno a alternátor jednoduchým způsobem vyjmeme ven. Pokud prostor není, je třeba odmontovat několik dalších součástí, díky čemuž docílíme, že prostor získáme. Mezi takové součásti patří třeba klimakompresor, nebo další prvky v motorovém prostoru.

Kontrola alternátoru

Jakmile se nám povede alternátor plnohodnotně vyndat, je samozřejmě třeba provést jeho plnohodnotnou kontrolu. Ta nám může odhalit konkrétní problém, v rámci kterého lze zjistit, že jeho výměna není vždy nutná a pomoci nám může například i jeho oprava. V takovém případě je výsledné rozhodnutí na nás a mělo by být spojeno i s posouzením odborníka, který dokáže odhadnout případný problém a dokáže tedy také objektivně říci, jak ho jednoduše vyřešit. Tedy kolik by případná oprava stála.

Pokud se oprava vyplatí a jedná se jenom o drobnost, je určitě ideální ji podstoupit. Pokud se naopak nevyplatí, je správnou cestou koupě nového. Obvykle je tato cesta volena častěji, jelikož se v porovnání s jednotlivými náklady logicky také více vyplatí.

Kde alternátor koupit?

Jakmile je jasno v tom, že se alternátor nevyplatí opravovat, je nejlepší cestou vyrazit koupit zcela nový. Tedy abychom byli konkrétní, je možné volit mezi dvěma hlavními cestami. Ta první je spojena s tím, že alternátor koupíme skutečně zcela nový, a to v prodejně náhradních dílů. Zde záleží na konkrétním typu automobilu a je třeba říci, že jeho cena může být třeba i několik tisíc korun. Samozřejmě mluvíme nejčastěji o neoriginálním provedení, jelikož to originální může být spojeno se sumou ještě o něco vyšší.

Druhá cesta je poté spojena s možností oslovit konkrétní vrakoviště, stejně jako může být spojena také s možností využít různé inzertní servery. V tomto případě kupujeme alternátor z druhé ruky a tak jeho cena může být zhruba poloviční. Pozor však na případné riziko spojené s jeho funkčností. Nejlépe tak může vycházet varianta repasovaná, která je spojena s tím, že můžeme využít alternátor použitý, který však bude spojený i s kratší zárukou.

Montáž zpět na místo

Nyní již pokračujeme stejným způsobem, se kterým byla spojena i samotná demontáž. Nutno říci, že tento postup už je výrazně jednodušší, jelikož je v rámci všeho jasno, co a jak a co bychom měli zpětně utáhnout. Přesto je třeba podotknout, že u některých automobilů může vše trvat i několik hodin. A tak je na zvážení, zda by se výměna alternátoru nedala mnohem lépe realizovat třeba v konkrétním autoservisu, který už má samozřejmě zkušenosti

Jakmile je alternátor na svém místě, neopomeneme také namontovat vše, co jsme v důsledku jeho demontáže museli odmontovat. A to jak různé kryty, ale i další součásti celého motorového prostoru, kladku a řadu dalších věcí. Jakmile je vše na svém místě a my máme jistoty toho, že nám nic nezbývá, je třeba objektivně říci, že máme hotovo a výměna jako taková se definitivně povedla.

Vyzkoušejte funkčnost

Jakmile je vše namontováno na svém místě, je možné definitivně vyzkoušet samotnou funkčnost. Jak na to? Stačí se samozřejmě jenom projet a zjistit, zda kontrolka autobaterie svítí, nebo ne. Pokud je zhasnutá, znamená to, že alternátor již pracuje správně a že se akumulátor ve voze během jízdy nabíjí přesně tak, jak se nabíjet má. Pro nás je to logicky velmi pozitivní zpráva, jelikož se výměna akumulátoru podařila a náš vůz je opět plně funkční.

5/5 - (1 vote)