Lepení karbonové folie


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Chcete, aby váš vůz byl originální? Udělat ze svého plechového miláčka hvězdu není tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát. Kvalitní karbonová fólie vám pomůže dokonale proměnit vzhled vašeho vozu. Kdybyste chtěli vzhled auta měnit pomocí originálních karbonových dílů, vyšlo by vás to mnohem dráž, než když použijete jenom fólii. Navíc si na svůj vůz můžete karbonovou fólii nalepit úplně sami. Výsledný efekt si vychutnáte a málokdo dokáže odhalit, že nejde o originální díl.

Jak postupovat s nalepením karbonové fólie na auto?

  • Potřebné suroviny a nástroje
  • Čištění povrchu
  • Zásady lepení
  • Lepení malých kusů nebo samolepek
  • Lepení samolepek nad 40 cm
  • Lepení fólie a okenních sloupků na lak
  • 3D karbonová fólie

Bez potřebných nástrojů se neobejdete

Nejprve si předem nachystejte vše potřebné: filcovou plastovou kartu, kus flanelu nebo bavlny., ruční rozprašovač (bohatě stačí takový, který používáte na květiny), nožík vybavený břitem pro odlamování, izopropylalkohol a čistou vodu, fén nebo horkovzdušnou pistoli, prostředek na odmašťování (líh nebo saponát typu jar)

Očista musí být důkladná

Ať už budete na svůj vůz chtít nalepit jakkoli velký kus karbonové fólie nebo samolepky, prvním krokem, než vůbec přikročíte k lepení, musí být důkladná očista povrchu. Věnujte jí dostatek času a energie, ať je udělána opravdu kvalitně. Čistit můžete buď lihem, nebo vodou smíchanou se saponátem.  Pokud byste uvažovali o použití technického benzinu, zapomeňte na to, nehodí se k těmto účelům kvůli různým příměsím, které obsahuje. Vzhledem k cenám lihu asi zvolíte spíše druhou variantu očisty, která vás určitě vyjde o poznání levněji. Potom je ale důležité dávkování saponátu. Počítejte, že na litr vody určené k mytí by se mělo použít zhruba 15 kapek koncentrovaného jaru. Ovšem také to se saponátem nepřehánějte. Uvádí se, že pokud ho bude příliš mnoho, může dojít ke snížení adheze fólie. Také čím vyšší je teplota lepení, tím více by saponátu mělo být. Důkladně vše omyjte.

Dejte pozor na správnou teplotu

Jakmile je vůz očištěn, můžete se pustit do lepení. Předtím ale stojí za to probrat si zásady lepení, kterých byste se měli držet. Nejvhodnější teplota k lepení se pohybuje v rozmezí 18-25 °C. Nikdy nelepte při teplotách nižších než 10 °C, nebo naopak vyšších než 30 °C. Rozhodně proto nezkoušejte lepit v letním horku. Ovšem lepeného podkladu nedělá dobře ani zima. Proto v případě, že chcete karbonovou fólii nanášet v zimě, jeví se jako dobrý nápad vůz před vlastním procesem ohřát.

Hladký povrch je ideální

Pro lepení se hodí hlavně hladké povrchy jako lak či sklo. Například palubní deska, nárazník, nebo některé plastové součástky s hrubším povrchem jsou k těmto účelům nevhodné. Na nich totiž ztrácí fólie svoji přilnavost a následně také nedosahuje kvůli tomu tak vysokou životnost.

Dostatečné schnutí je důležité

Jakmile jste povrch omyli a fólii nalepili, měli byste fólie či samolepky nechat dostatečně dlouho vyschnout. Počítejte s tím, že vše bude vysychat nejméně 24 hodin. Jako nejvhodnější teplota vysychání se přitom jeví si 25 °C. Během dne, kdy bude olepené auto schnout, ho v žádném případě nijak nemyjte, pokud chcete, aby fólie opravdu dobře přilnula a držela. Nechte vůz v zastřešeném prostoru, protože by na něj také nemělo pršet nebo padat vlhká mlha. Neměli byste také na plochy opatřené samolepkami používat škrabky, a to třeba ani v zimě na sklo. Během schnutí si ověřte, že okraje samolepek skutečně dobře drží. Pokud tomu tak není, zkracuje se životnost nalepené fólie.

Malé kousky lepte na sucho

Jak lepit menší kousky fólie nebo samolepky, které nejsou delší než 30 cm? U samolepky lepte na sucho, stáhněte podkladový papír, přiložte samolepku na místo. Přes přenosovou fólií ji uhlaďte plastovou kartou. Sejměte fólii a následně uhlaďte samolepku filcovou kartou. U karbonové fólie bez přenosové fólie stáhněte podkladový papír, přiložte k lepenému místu a potom filcovou kartou opatrně uhlaďte.

Mokrý proces pro větší samolepky

Větší samolepky nad 40 cm a fólie lepte na mokro. Stáhněte podkladový papír a na lepidlo na fólii naneste vodu se saponátem, pokud lepíte na lak. Jestliže lepíte na sklo, nanášejte jenom čistou vodu. Pak přes přenosovou fólii vystěrkujte plastovou kartou a vytlačujte vodu směrem ke krajům pomocí filcové karty.  Když samolepka dostatečně přilne (vyzkoušejte, pokud se odlepuje s fólií, nechte ji ještě schnout) a uschne, odstraňte přenosovou fólii a znovu filcovou kartou uhlaďte. Přilnavost dosáhne až po 24 hodinách v teplotě 25 °C.

Potřebujete dva roztoky

Složitější je lepení na kapotu, střechu či okenní sloupky případně jiná oblá místa vozu. Potřebujete roztok vody se saponátem i izopropylalkohol. Sejměte podkladový papír a naneste na fólii vodu se saponátem i izopropylalkohol. Umístěte samolepku, kam potřebujete. Pokud vše příliš lepí, přidejte roztok se saponátem, jestliže lepí málo, přidávejte izopropylalkohol. Takto pozvolna lepte větší plochu a můžete fólii odlepit nebo zpětně nalepovat, aby nevznikaly bubliny a výsledek byl dobrý. Vodu vytlačujte filcovou kartou. Zaoblené plochy lepte při zahřívání horkým vzduchem (pistole, fén)

Lepení na sucho a bez horka

Karbonová 3D fólie se lepí na sucho za teploty 16-25 °C, na zaoblených částech se tvaruje natahováním a hlazením filcovou kartou či kusem bavlny nebo flanelu. Teplovzdušnou pistoli stačí použít u velkých zaoblení, jinak se fólie tvaruje dobře.

5/5 - (2 votes)