Výměna vlnovce výfukového potrubí


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

vlnovecPotíže s výfukem nejsou u automobilů nic neobvyklého. Obvykle se můžeme setkat hned se dvěma druhy závad. První je spojeno s korozí, kdy se objeví větší nebo menší díry. Ty můžeme zavařit, nebo můžeme daný kus výfukového potrubí vyměnit.

Druhou známou a poměrně častou závadou je takzvané poškození vlnovce výfukového potrubí. Jedná se o část, která pokud je poškozená, znamená to poměrně výrazný hluk při jízdě. Že jde zrovna o toto poškození lze zjistit celkem snadno, pouhým pohledem. Samozřejmě v tomto případě je možné vydat se dvěma cestami. Buď vyměnit celou konkrétní část výfukového potrubí, což se doporučuje ve chvíli, pokud je také ve velmi špatném stavu. Pokud ne, je dobré vyměnit jenom onu část výfuku s vlnovcem. Tedy vlnovec jako takový.

Bez demontáže to nepůjde

Nejprve se pustíme do prvního kroku, který je spojený s nutností demontovat onu část výfukového potrubí. Tedy tu konkrétní část s vlnovcem. Zde je třeba nejprve automobil zvednout, abychom získali přístup k oblasti podvozku. V takovém případě se samozřejmě nejvíce hodí využít jak klasického zvedáku, tak například i využití montážní jámy. Obvykle je demontáž dané části nezbytná u těch vozů, kde není možné pracovat přímo na daném voze. V takovém případě se bez demontáže neobejdeme.

Jsou ale i konkrétní automobily, kde je vlnovec přístupný mnohem lépe, což znamená, že může být oprava ještě o něco jednoduší. A to z toho důvodu, že se obejdeme bez nutnosti konkrétní výfukové potrubí demontovat. Jednoduše dojde k tomu, že celou opravu provedeme přímo na voze, tedy v oblasti podvozku našeho vozu. Postup je v podstatě stejný, jako s demontovaným potrubím.

Změříme přesnou polohu i rozměry vlnovce

Zde nastává jedna z nejtěžších částí, která se celé opravy týká. Je spojena s tím, že si musíme přesně zaměřit, kde se vlnovec nachází a jak je velký. Je to dáno tím, že ho budeme následně demontovat a místo něho budeme navařovat nový. Pokud bychom v rámci konkrétních rozměrů a polohy jakkoliv ujeli, logicky by to znamenalo, že by výfukové potrubí již nemuselo pasovat na své místo. Proto je třeba být v této části skutečně obezřetní a vše si vyměřit tak, abychom měli stoprocentní jistotu toho, že vše bude naprosto bez jakýchkoliv problémů.

Pro správné určení nám může pomoci i vlnovec nový, který lze koupit jak v obchodech s náhradními díly, tak je možné v některých případech využít vrakoviště, nebo internetovou bazarovou inzerci. Obvykle záleží hlavně na typu a stáří našeho vozu, stejně jako na tom, v jakém stavu je nabízený vlnovec z druhé ruky.

Vlnovec vyřízneme

Jakmile máme vše dobře vyměřeno, můžeme přistoupit k samotnému odříznutí vlnovce. Zde záleží hlavně na našich pomůckách, tedy na dostupném nářadí. Pokud naše dílna není dostatečně vybavená, může pomoci pilka na železo, která ale znamená poměrně velkou námahu. Naopak jednodušší cestou je použít třeba brusku a odpovídající řezný kotouč. Zde máme jistotu, že bude odříznutí nejenom jednoduché a rychlé, ale že může být také přesné.

Je jasné, že vlnovec odřízneme na obou stranách, díky čemuž dané potrubí sice rozdělíme na dvě části, ale budeme mít jistotu toho, že ho zcela logicky budeme moci vyjmout. Vzhledem k jeho poškození je jasné, že ho již dále nevyužijeme a tak je jedinou správnou cestou to, že se ho definitivně zbavíme.

Navařte nový díl

Jakmile je starý vlnovec definitivně odříznutý, můžete se pustit do druhé části samotné opravy, tedy výměny. Ta souvisí s tím, že nový vlnovec navaříte na místo toho původního. Zde je jasné, že je třeba mít k dispozici nejenom svářecí soupravu, ale že budete logicky potřebovat také určité zkušenosti. A to z toho důvodu, že svár by měl být primárně pevný a neměly by se na něm objevit jakékoliv netěsnosti. Proto je dobré na tuto činnost oslovit někoho, kdo má skutečně zkušenosti a danou činnost zvládne.

Zde může přijít vhod nutnost demontování části výfukového potrubí. A to z toho důvodu, že ho můžeme za konkrétní osobou celkem jednoduše vzít, což samozřejmě znamená i jistoty toho, že nemusíme konkrétního svářeče povolávat přímo do naší dílny. Nezapomeňte samozřejmě na to, že kromě vlnovce je třeba ke svářeči přinést oba dva konce daného výfukového potrubí, které bude svářet.

Výfuk namontujeme zpět

Jakmile je vlnovec na svém místě, počkáme na to, až svár dostatečně vychladne. Teprve poté bychom se měli pustit k poslední části opravy, která souvisí s tím, že ho samozřejmě namontujeme na potřebné místo. Tedy zpět na náš automobil. Pokud jsme si vše skutečně správně vyměřili, mělo by potrubí sednout přesně na své místo, odkud jsme ho vyjmuli. Pokud ne, může se jednat o problém, který ale můžeme s trochou násilí celkem jednoduše vyřešit a potrubí umístit tam, kde má být. Tento postup ale není příliš doporučován, s ohledem na další možná případná poškození, která by se mohla objevit.

Výfuk otestujeme

Co jen posledním krokem? Samozřejmě je to test toho, zda všechno funguje tak, jak fungovat má. To znamená, že sedneme do našeho automobilu, nastartujeme a posloucháme, zda výfuk již nevytváří hlučné zvuky, jako tomu bylo před opravou. Pokud je vše v pořádku, vyrazíme také do provozu, kde vše vyzkoušíme i s vyššími otáčkami a tedy s prudším sešlápnutím plynu. Pokud je i v tomto případě v naprostém pořádku a hluk z výfukového potrubí je v pořádku, není třeba se ničeho obávat, jelikož oprava se plnohodnotně povedla. To znamená, že máme nejenom nový vlnovec, ale i samotný svár je v pořádku a tak s naším vozem můžeme opět, bez jakýchkoliv problémů a obav jezdit.

3.7/5 - (3 votes)