Utěsnění dveří při zatékání
Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173
Pokud se objeví zatékání do nového auta, které ještě máme v záruce, je následující krok poměrně jasný. Je přirozeně spojený s tím, že zajedeme do autorizovaného servisu, kde budeme náš automobil reklamovat. Pokud ale dojde k tomu, že se daný problém stane u našeho ojetého vozu, nezbývá v podstatě nic jiného, než se vydat cestou utěsnění svépomocí. Nejvíce rizikovým místem jsou obvykle dveře. Podívejte se společně s námi, jak na to.
Nejprve odmontujeme šrouby
Prvním krokem je přirozeně odmontování jednotlivých šroubů, které drží vnitřní plastový kryt dveří. Těch je obvykle několik a jejich počet se primárně liší tím, jaký konkrétní typ automobilu máme. Může se lišit také konkrétní typ šroubů a tak nelze s určitostí říci, jaký konkrétní šroubovák bude potřeba. Pokud jsou šrouby povoleny a demontovány, měl by jít samotný kryt dveří poměrně jednoduše sundat. Doporučujeme postupovat opatrně a s citem, aby nebyla poškozena případná kabeláž uvnitř.
Drobným problémem u některých vozů, který může nastat, je rozhodně to, že kryt dveří není připevněn šrouby, ale nýty. V tomto případě tedy nepoužijeme klasický šroubovák, jelikož v rámci této situace nám nepomůže v podstatě nic jiného, než konkrétní spoje odvrtat.
Odklopení plechu a kontrola těsnění
Jakmile máme plastový kryt demontovaný, měli bychom vidět jenom obnažené dveře, uvnitř kterých najdeme obvykle plech, který přiléhá na klasickou dveřní karoserii. V tomto místě bychom měli najít také těsnění. Zde je třeba provést jeho prvotní vizuální kontrolu, která nám řekne, jak nadále postupovat. Může dojít k situaci, že je těsnění jenom lehce poškozeno na několika místech, stejně jako nemusí být nic neobvyklého ani to, že je těsnění již téměř nefunkční a je celé rozpadlé. V takovém případě je správnou volbou jeho odstranění a očištění jeho stop.
V některých případech je možné stará těsnění nechat na svém místě. Zde ale může hrozit riziko toho, že se k němu přilepí nová těsnící vrstva a následně obě dvě odpadnou. A to znamená, že celá naše práce vyšla vniveč.
Opatříme si silikon
I když automobilky obvykle využívají speciální těsnění, my si můžeme celkem jednoduše vystačit s univerzálním řešením. Konkrétně je dobré opatřit si běžný silikon. Jediné, na co je třeba hledět, to je jeho typ. Důležité je vyhnout se koupelnové variantě, která je označovaná jako kyselá. Využít je totiž třeba silikon, který bude takzvaně neutrální. Jedině tato varianta bude jako náhrada dveřního těsnění skutečně tou pravou, která nebude spojena s jakýmkoliv rizikem.
Aplikace těsnění
Máme-li opatřený silikon, je možné se pustit do jeho samotné aplikace. Ta by měla probíhat ideálně ve dvou fázích. První fáze je spojena s tím, že jednoduše odklopíme plech a do vytvořeného místa silikon postupně natlačíme. A to po celém obvodu dveří. Zde je dobré mít k dispozici pomocníka, kdy jeden člověk bude plech postupně odklápět a druhá osoba bude na konkrétní místo aplikovat silikon. Jakmile bude tento krok hotový, je možné realizovat druhou fázi.
Tato fáze je spojena s tím, že plech by měl již dobře doléhat na dveře a po celkovém obvodu by se měla objevovat jemná vrstva silikonu, která byla tlakem postupně vytlačena. Následně je správnou volbou aplikovat ještě jednu vrstvu, a to právě na místo konkrétního spoje. Jedině tak máme jistotu, že zaručíme opravdu stoprocentní těsnost na všech konkrétních místech.
Silikon po obvodu rozetřeme
Následný postup už je poměrně jednoduchý a nejsou k němu potřeba jakékoliv nástroje, nebo pomůcky. I zkušení řemeslnící radí, že nejlepší cestou, jak silikon jednoduše uplácnout a rozetřít je postup, kdy si jenom nasliníme nebo jinak navlhčíme náš prst a danou vrstvu už jenom jednoduše rozmažeme po celém obvodu. Tím nejenom zmenšíme použitou vrstvu, ale máme také jistotu toho, že i tímto eliminujeme jakékoliv netěsnosti. Důležité je daný postup realizovat rychle po nanesení, dokud je silikonová vrstva ještě velmi dobře tvárná.
Necháme zaschnout
Máme-li hotovo, postupujeme stejně také na druhých dveřích. Jakmile jsou i ty hotové, stačí už jenom nechat daný silikon důkladně zaschnout. Doba zasychání se může přirozeně lišit od konkrétního typu. Přesnou informaci zjistíme na kupovaném balení, kde by daná doba měla být vždy uvedena. Pokud je vše zaschnuto, ještě jednou vizuálně zkontrolujeme a pohmatem vyzkoušíme, zda je aplikovaná vrstva po celém obvodu suchá. Pokud ne, raději ještě počkáme. Pokud je vše pořídku, můžeme začít s finální fází.
Montáž krytu dveří
Poslední fáze je už v podstatě velmi jednoduchá, jelikož není spojena s ničím jiným, než s opětovným nasazením vnitřního plastového krytu dveří. Pokud se jednalo o variantu, kterou držely šrouby, jednoduše je na jejich původní místa zase našroubujeme. Pokud se jednalo o variantu na nýty, máme dvě možnosti. Buď opět použijeme nýty, a to konkrétně nové, nebo se vydáme cestou, která je spojena s tím, že místo nýtů použijeme nové šrouby.
Jakmile je kryt nasazen, je naše práce definitivně hotová, což přirozeně znamená také to, že již můžeme s vozem nadále jezdit. Po prvním větším dešti doporučujeme kontrolu spojenou tím, zda nová silikonová těsnící vrstva skutečně slouží jak má a plní svůj účel. Pokud ano, je vše v pořádku. Pokud ne, může to být způsobeno buď špatnou aplikací, nebo je problém ještě jinde. V takovém případě už je dobré poradit se s odborníkem, nebo najít případné rady na internetu, na specializovaných diskusních serverech. Ty jsou většinou zaměřené na konkrétní typy automobilů.