Oprava mechanismu stěračů


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Dá se říci, že stěrače jsou dnes na automobilech nesmírně důležité stejně jako ostřikovače. Důvodem je zcela přirozeně to, že právě díky nim máme možnost dobře vidět i v situacích, jako je třeba velmi silný déšť, kdy díky nim odstraňujeme vodu z našeho čelního, popřípadě zadního skla. Kromě toho, že by mělo být v našem zájmu mít na stěračích neustále kvalitní gumičky, by mělo být v našem zájmu i to, zajistit jejich bezproblémovému fungování. Často se u různých vozů může objevit komplikace spojená s tím, že dojde k zatuhnutí hřídelí. V takovém případě se vám budou hodit rady, jak by měla být provedena oprava mechanismu stěračů. Tedy rady spojené s tím, jak u stěračů opět zajistit jejich funkčnost.

Je dobré pamatovat i na to, že zatuhnutí hřídelí může způsobit nejenom jejich nefunkčnost, ale může způsobit také to, že bude poškozený i samotný motorek daných stěračů. V takovém případě nám nezbude nic jiného, než vyměnit jak mechanismus stěračů, tak i samotný motorek. Zde ale nepředbíhejme, jelikož náš postup se zatím týká výhradně jenom daného mechanismu jako takového.

Jak poznáme závadu?

Tu diagnostikujeme poměrně snadno, jelikož začne docházet k tomu, že stěrače jednoduše začnou při svém pohybu váznout. To je pro nás signál toho, že něco není v pořádku a je třeba začít jednat. Pokud danou věc zjistíme již v samotném zárodku, máme i velkou pravděpodobnost toho, že oprava mechanismu stěračů nebude spojena jenom s nutností výměny, ale může být spojena i s jednoduchým vyčištěním a promazáním, díky čemuž vše opět rozhýbeme a vše bude sloužit tak, jak by sloužit mělo.

Demontáž stěračů

Jakmile si jsme jisti, že je závada na stěračích skutečně patrná, můžeme se pustit do jejího odstraňování. Jak na to? Prvním krokem je nezbytné odpojení akumulátoru, bez čehož se tato oprava neobjede. Mnoho lidí na to často zapomíná a tak doporučujeme být obezřetní a nezapomenout. Jakmile je akumulátor odpojený, je možné přistoupit k další fázi, kterou je již zmíněná demontáž. Nejprve je třeba demontovat ramínka jednotlivých stěračů. Jak na to? U většiny vozů zde najdeme matice, které musíme nejenom povolit, ale i vyšroubovat. Pomoci nám v tom může stahovák a také kleště.

Pokud by byly matice příliš zatuhlé klasická síla by nám nepomohla, není třeba zoufat, jelikož si můžeme pomoci různými spreji, která zajistí povolení konkrétního spoje. Ten by dnes měl být součástí vybavení doslova jakékoliv dílny a to i proto, že je nejenom praktický, ale stojí pár desítek korun. Jakmile jsou ramínka stěračů demontována, již se můžeme pustit do dalšího kroku, kterým je sundání platového krytu. Tomu se může vzhledem ke svému tvaru u některých automobilů říkat torpédo.

Vyjmutí mechanismu

V tu chvíli již máme volný přístup k části, kterou tolik potřebujeme. Je to mechanismus stěračů, který bychom měli dobře a také zřetelně vidět. Nyní je třeba daný mechanismus vyjmout. Aby to bylo možné, je opět nutné povolit jednotlivé spoje. Opět platí, že záleží na typu konkrétního vozu, kde je oprava mechanismu stěračů realizována. U velkého množství automobilů zde najdeme trojici šroubů, které se nacházejí přímo na konkrétním mechanismu. Naším úkolem je v tomto případě povolení této trojice šroubů. Pokud jsou zatuhlé, opět nám může pomoci uvolňovač.

Jakmile jsou šrouby povoleny, můžeme je naplno vyšroubovat. V tuto chvíli je mechanismus volný a tak ho můžeme s motorkem stěračů jednoduše vyjmout z vozu. Zapomínat bychom neměli ani na to, že následně můžeme celý mechanismus vyzkoušet a zjistit, proč nefunguje tak, jak fungovat má.

Oprava, nebo výměna

V této fázi logicky záleží hlavně na tom, jak velký je rozsah daného problému. Nabízejí se tedy dva postupy, jak může oprava mechanismu stěračů proběhnout. Pokud se jedná jenom o klasickou zatuhlost, je možné jednotlivé části jak dokonale vyčistit, tak je možné je také náležitě promazat. Následně by neměl být problém s jejich celkovou hybností, což se pozitivně projeví na tom, že náklady na opravu budou skutečně minimální a vše bude fungovat tak, jak má.

Pokud se jedná o problém větší, kdy klasické rozhýbání a promazání nezabírá, nebo je snad část mechanismu zlomená či jinak poškozená, doporučujeme opravu realizovat tím způsobem, že bude daný díl vyměněn. Získat nový můžete buď levně – v rámci bazarů a vrakovišť, nebo za klasickou cenu, a to v jednotlivých obchodech, které se specializují na dodávku autodílů.

Montáž zpět na místo

Nyní můžeme přistoupit k finální fázi, kterou je montáž na dané místo. Nejde o nic jiného, než o opačný postup, který jsme popsali výše. Mechanismus stěračů tedy dáte na své místo a následně vezmete tři vyšroubované šrouby, které opět našroubujete na své místo. V tuto chvíli je ideální čas na to, vše vyzkoušet. Připojte tedy autobaterii, nastartujte a stěrače vyzkoušejte. Pokud fungují přesně tak, jak mají, bez jakéhokoliv zadrhávání, můžete se chlubit tím, že se vám oprava povedla. Samozřejmě zde zatím mluvíme jenom o pohybu daného mechanismu, jelikož stěrač jako takový ještě na místě není.

Následně tedy můžete pokračovat v montáži. Nejprve nasadíte již zmíněné torpédo, tedy plastový kryt daných stěračů. Následně už jenom přimontujeme ramínka stěračů a tím je oprava u konce. A to pro nás znamená ještě poslední kontrolu, kdy vše vyzkoušíme už s klasickými stěrači na našem skle. Pokud vše funguje jak má, oprava se povedla a vy můžete vyrazit vstříc podzimnímu deštivému počasí, ve kterém stěrače využijete více než dost. Stejně tak je ale využijete i během zimního období, kdy se také téměř nezastaví.

5/5 - (1 vote)