Čištění větráku a výměna pylového filtru
Především nyní, v letním období se v našem voze jenom těžko obejdeme bez klimatizace. Na to, zda funguje jak má, má vliv hned několik konkrétních faktorů. Mezi ty se řadí. Je to nejenom dostatek chladícího média, ale je to tako těsnost klimatizace, stejně jako to může být například i bezproblémová funkčnost vnitřního ventilátoru. Tedy systému, který nasává vzduch a následně ho propouští jednotlivými výdechy klimatizace. Pokud nám daný ventilátor fouká skutečně velmi málo, je třeba zajistit jeho vyčištění. Můžete sice oslovit profesionální servis, ale zároveň je třeba dodat, že to zvládneme i svépomocí.
Filtr je základ
Možnou komplikací, která může nastat, je zanesený kabinový, tedy pylový filtr. V takovém případě nasávaný vzduch neprojde přes nečistoty, což má za následek právě to, že se nám zdá, že naše klimatizace z nějakého důvodu celkem špatně fouká. V takovém případě je dobré začít s výměnou současného pylového filtru. Vzhledem k cenám nových kusů je zbytečné jakékoliv čištění, jelikož správným postupem je v tomto případě právě jenom klasická výměna.
Kde kabinový filtr najdeme?
Jeho umístění přirozeně závisí na konkrétním typu automobilu, který vlastníme. Konkrétní informace obvykle najdeme přímo v jeho příručce, kde se můžeme informace o umístění nejenom dočíst, ale kde můžeme vidět i obrázek. První možnost je spojena s jednoduchým nalezením, kdy se palivový filtr nachází v oblasti pod kapotou. Jednoduše ji zvedneme, najdeme konkrétní místo, odjistíme kryt a palivový filtr máme.
Druhé místo může být už o něco složitější. U některých aut můžeme kabinový filtr najít v oblasti za kastlíkem, což samozřejmě výrazným způsobem komplikuje hlavně jeho nalezení, stejně jako samotnou výměnu. My se ale zaměříme na oba postupy, jelikož i samotní kastlík bude třeba demontovat. A to pro vyčištění samotného ventilátoru.
Měníme filtr
Nejprve se pustíme do výměny pylového filtru. Pokud se nachází v prostoru pod kapotou, jednoduše najdeme to místo, otevřeme kryt, filtr opatrně vyjmeme a místo něho vložíme filtr nový, tedy kompletně čistý. Poté kryt opět zavřeme a práce je hotova.
V druhém případě se již neobejdeme bez nutnosti demontovat kastlík, tedy úložný prostor ve vašem voze. Obvykle je přimontován šrouby s označením TORX a jedná se o spoje, který jsou umístěné jak ve spodní, tak i v horní části kastlíku. Pokud je máme denotovány, můžeme kastlík pomalu a opatrně vyjmout. Pokud se tak stane, obvykle uvidíme kryt s kabinovým filtrem. Zde už je postup také celkem jednoduchý, jelikož daný kryt otevřeme, stávající filtr vyjmeme a nasadíme sem filtr nový.
Čištění ventilátoru
Demontáži kastlíku se rozhodně nevyhneme, pokud je naším cílem také vyčištění samotného větráku. I ten totiž může být jednou z hlavních příčin toho, že nám vzduch z výdechů klimatizace nefouká tak, jak potřebujeme. Jak demontovat kastlík tedy již víme. Je to pomocí šroubů, kterých může být obvykle až pět. Záleží ale na typu automobilu. Po jeho demontáži se nám odkrývá prostor, ve kterém bychom měli konkrétní ventilátor celkem jednoduchým způsobem identifikovat. Samozřejmě i on má na sobě kryt, který je třeba demontovat.
I tento kryt je obvykle spojený šrouby, které bude třeba nejprve povolit. Zde se dostáváme do nejtěžší části celé práce, jelikož ne vždy je přístup k jednotlivým šroubům jednoduchý a bezproblémový. Pokud se nám jednotlivé šrouby povede povolit a my dokážeme odmontovat kryt, který je spojený s větrákem, můžeme jednoduše říci, že máme vyhráno a že to nejtěžší je za námi.
Vyjmutí ventilátoru
Jakmile je samotný kryt ventilátoru demontován, není nic jednoduššího, než vyjmout ventilátor samotný. Zde samozřejmě nezapomeňte na případné další uchycení, popřípadě také na případné konektory, kterými je připojený. I u nich platí, že je nutné je před samotným vyjmutím odpojit. Teprve poté by vyjmutí ventilátoru nemělo nic bránit. Samozřejmě i zde buďte opatrní, abyste nijak výrazně nepoškodili jiné součásti okolo.
Čištění ventilátoru
Jistě budete překvapeni množstvím prachu, který se na ventilátoru nachází. V rámci toho je třeba ho náležitě odstranit. Ideálním postupem číslo jedna je použití tlaku vzduchu, kterým můžete první nánosy jednoduchým způsobem vyfouknout pryč. Jakmile je větrák částečně očištění, již si můžete vzít do ruky hadřík a zbývajíc prach otřít právě tímto konkrétním způsobem. Zde se doporučujeme vyhnout vlhkým a namočeným hadříkům a utěrkám. Stále pamatujte na to, že mluvíme o elektronické součástce, do které by voda zkrátka a jednoduše neměla přijít.
Umístění zpět
Jakmile je veškerá práce u konce, můžete se pustit do poslední fáze, která s celou výměnou a čištěním souvisí. Tato fáze zcela přirozeně zahrnuje postup, kdy vše vrátíte opět na své požadované místu. Bude se tedy jednat jak o samotný ventilátor, tak se bude jednat také o jeho kryt a následně nezapomeňte namontovat i samotný kastlík. V tuto chvíli v podstatě můžeme říci, že již máme vše hotovo a veškeré čištění je definitivně u konce.
Vyzkoušíme funkčnost
Poslední fází je vyzkoušení samotné funkčnosti. Pokud zapneme klasický okruh, měly by výdechy klimatizace poskytnout výrazně silnější proud vzduchu, než tomu bylo v minulosti. Vliv na to má jak čistý kabinový filtr, tak na to má vliv také kompletně vyčištěný větrák. Může se stát, že po prvotním zapnutí se do interiéru dostane trochu uvolněného prachu. Žádné jiné problémy ale neočekávejte a tak se můžete i během léta vydat vstříc pohodlí, které vám funkční klimatizace i cirkulace vzduchu přinese.