Ze zahraničí vozíme stále starší automobily

Statistiky z centrálního registru vozidel svědčí o tom, že u nás jezdí spousta ojetých automobilů pocházejících z různých okolních zemí. Tento podíl roste. Jezdí u nás stále starší automobily a je jich čím dál více. S trochou nadsázky bychom mohli říci, že se naše země stává pojízdnou skládkou vraků od sousedů.

Obrovský nárůst automobilových stařečků

Když vezmeme v úvahu jenom první tři čtvrtletí letošního roku, přibylo u nás celkem 112 000 ojetých vozů ze zahraničí. To znamená růst o celkem 24 % v porovnání s minulým obdobím. Stále více těchto vozů je přitom starších deseti let. V posledních pěti letech se počet ojetých vozů, které brázdí silnice déle než 10 let, zvýšil na 47 %. Při porovnání se situací před pěti lety se jejich objem téměř zdvojnásobil. Roste i počet mnohem starších vozů. Kdybychom se v roce 2010 zajímali o počet dovezených aut s datem výroby starším 15 let, našli bychom jich pouhá tři procenta, nyní už jich je ale 11 %.

Exportujeme ojeté vozy

Ačkoli se nové vozy se v České republice prodávají docela dobře, přesto vozový park u nás stárne, a to výrazně. Oslabená koruna navíc nahrává i dalšímu exportu ojetých vozů z Čech do jiných zemí. V letošním roce by v tomto segmentu mělo dojít k nárůstu o 45 %.

Rizika stočení tachometru

Málokdo ale věnuje pozornost tomu, že nákup ojetých vozů ze zahraničí doprovází také celá řada rizik. Například přes 60 % aut ze zahraničí má stočený tachometr. Také může jít o ojeté vozy, které byly v zahraničí ukradeny a u nás se mají legalizovat.

Jak zastavit rostoucí dovoz ojetých aut?

Poplatek za převod vozů nesplnil očekávání pro zastavení dovozu, protože se nevztahuje na automobily s lepšími motory. Řeší pouze ty horší vozy, které musí splnit emisní normy. Možná by pomohlo jeho rozšíření i na další automobily.

Rate this post

CLOSE
CLOSE