Výměna zapalovacích svíček

Pokud je pod kapotou vašeho vozu naftový motor, musíme vás upozornit, že tyto informace nejsou určené pro vás. A to z toho důvodu, že naftové motory fungují na zcela jiném principu, což znamená také to, že zde zapalovacích svíček není používáno. Ty jsou totiž používány výhradně u motorů benzinových. Už po desítky let je to technologie, která zatím nebyla nahrazena ničím efektivnějším, ani jednodušším. To hlavní, co je k nastartování motoru potřeba, to jsou zapalovací svíčky. I ty samozřejmě mají určitou životnost a tak je dobré vědět a znát, jak výměna zapalovacích svíček probíhá.

Samozřejmostí je to, že náš návod je určený hlavně pro majitele starších vozů. U těch novějších nemusí být celý proces natolik jednodušší a tak můžete být odkázáni na nutnost návštěvy konkrétního autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu. Jelikož je podle posledních zpráv na našich silnicích průměrný věk auta 15 let, jsme přesvědčeni o tom, že náš návod se bude hodit i vám.

Kdy by měla být výměna zapalovacích svíček realizována?

Než se pustíme do popisu samotné práce a toho, jak výměna zapalovacích svíček vlastně probíhá, je dobré se podívat také na to, kdy konkrétně by měly být zapalovací svíčky měněny. Tou nejjednodušší poučkou je samozřejmě to, že je to období, kdy končí samotná životnost daných svíček. Zde samozřejmě záleží hlavně na tom, o jaké se jedná, jak hodně jsou používány a jaký je kilometrový nájezd automobilu. U kratších vzdáleností, které s autem jezdíme, to může být i okolo 30 000 kilometrů. Jsou ale i situace, kdy to může být doba až dvojnásobná. Samozřejmostí je, že správnou chvíli pro výměnu můžeme celkem jednoduše zjistit i my sami. A to přirozeně podle toho, že poznáme, že náš automobil již nestartuje tak dobře, jak sami očekáváme.

Co bude potřeba?

Můžeme jít na to. Výměna zapalovacích svíček naštěstí není nic složitého, což jako majitelé auta jistě oceníme. V první řadě je třeba vědět, jaké nářadí budeme vlastně potřebovat. I to se může měnit v závislosti na tom, jaký máme typ osobního automobilu. Obecně ale platí, že základní pomůckou by měly být imbusové klíče, které je vhodné doplnit také speciálním klíčem na zapalovací svíčky. Pokud jím nedisponujete, je možné ho levně a bez problémů koupit v jakémkoliv obchodě s běžným nářadím, nebo s autodoplňky.

Aby mohla být výměna zapalovacích svíček bez potíží realizována, je také potřeba, aby byl motor automobilu chladný. Rozhodně je neměníme ihned po jízdě, jelikož to může znamenat problémy včetně rizika popálení. Do výměny se pustíme, až budeme mít jistotu, že je motor dostatečně chladný a my na něm bez potíží udržíme ruku.

Odpojíme konektor a použijeme imbus

Jakmile jsme připraveni k samotné výměně, je třeba nejprve vypojit konektor, který slouží právě k napájení zapalovacích svíček. U aut neplatí, že by každý z nich měla svůj konektor, jelikož používán je výhradně jenom jeden centrální. Jakmile je vypojený, což by mělo být celkem jednoduché, je třeba pustit se do druhého kroku, kdy vezmeme imbus. Pomocí něho uvolníme nejčastěji dva šrouby, což nám již zajistí plnohodnotný přístup k samotným zapalovacím svíčkám. To nejtěžší z celé výměny máme v podstatě za sebou.

Samotná výměna svíček

Nyní si již můžeme vzít do ruky samotný klíč na zapalovací svíčky, jelikož jinak se nám je nemusí podařit demontovat. Nezapomínejte na to, že mohou být zašroubovány poměrně pevně a tak často bude třeba použít více síly. Jakmile všechny 4 svíčky (nebo více, dle typu motoru) povolíte, můžete je opatrně vyšroubovat. Po povolené byste už tuto činnost měli bez jakýchkoliv potíží zvládnout rukou.

Jakmile jsou stávající zapalovací svíčky vyjmuty, můžete se pustit do druhé fáze samotné výměny. Ta spočívá v tom, že na stávající místa opět našroubujete svíčky nové. Celý postup v podstatě opakujete a tak nejprve je třeba našroubování rukou, přičemž později je dotáhnete zmíněným speciálním klíčem. Je dobré vše raději dvakrát zkontrolovat, že svíčky jsou utažené dobře a že skutečně bez problémů sedí na požadovaném místě.

Připojíme konektor

Jakmile jsou svíčky na svém místě, opět si vezmeme do rukou imbusový klíč a přišroubujeme jednotlivé šrouby. Tím je výměna zapalovacích svíček plnohodnotně provedena. Tou poslední fází, na kterou samozřejmě nesmíme zapomínat, je opětovná nutnost nasazení napájecího konektoru. V tuto chvíle je výměna u konce a tak můžeme bez problémů zavřít kapotu našeho vozu a sednout si za volant.

Svíčky vyzkoušejte

Kdykoliv provádíme jakoukoliv výměnu, neměli bychom zapomenout také na finální otestování funkčnosti. To stejné samozřejmě provedeme i nyní. Je tedy třeba sednout si za volant a zkusit nastartovat. Pokud je v daném směru vše v naprostém pořádku, není třeba se vůbec ničeho obávat, jelikož máme jistotu, že byla výměna svíček provedena správně. Pokud však dojde k problému, může to znamenat komplikace. Možným problémem může být vadná nová svíčka – i to se stává, stejně jako může být problémem třeba také její špatné napájení.

Když o konkrétní špatné svíčce mluvíme, je dobré připomenout také informaci o tom, že ne vždy je nutné vyměňovat celou čtveřici, nebo jiný počet. Pokud máte svíčky relativně nové a přijdete na to, že je vadná jenom jedna jediná, není samozřejmě problém vyměnit jenom tento konkrétní kus. Důležité je však poznamenat si, kdy se tak stalo, abyste věděli, kdy absolvovat i klasickou výměnu. Jedině tak bude váš vůz fungovat, tedy startovat přesně tak, jak by také startovat měl.

5/5 - (1 vote)

CLOSE
CLOSE