Výměna zadního skla
I když se to nestává příliš často, může se stát, že dojde k poškození zadního skla vozu. V takovém případě existuje několik možných postupů, jak autosklo opravit. Pokud se jedná o skutečně malou drobnost, není často problém ji dále neřešit a následně pouze sledovat, zda se problém nerozšiřuje. Pokud se jedná o problém většího charakteru, je lepší volbou raději oslovit profesionála, který dokáže dané sklo profesionálně opravit, kdy je doslova k nepoznání.
Dále může nastat ještě situace číslo tři. V takovém případě je nezbytností provést servisní úkon, kterým je výměna zadního skla. I zde je možné dojet k profesionálům, ale ne vždy je to nezbytně nutné. Kdo má zkušenosti, potřebné věci a základní zázemí, ten by měl danou výměnu zvládnout sám. A to i ve chvíli, kdy danou výměnu hodlá realizovat poprvé. Zde je náš návod, jak na to.
Nejprve je třeba odstranit původní sklo
Pozor na pořezání. Při tomto kroku je nutné postupovat velmi obezřetně. Původní sklo se zkrátka snažíme silou dostat ven z okna. Pomoci může třeba i vykopnutí z vnitřní části vozu. Pokud je pryč, určitě uvidíme jeho drobné zbytky, a to po obvodu samotného otvoru, kde bylo umístěno. V takovém případě budeme potřebovat vhodný nůž, který použijeme k tomu, že budeme tímto nožem zbytky starého skla velmi pomalu a opatrně odřezávat. Je třeba nejenom dostatečná důslednost, ale je třeba také to, že musíme postupovat velmi opatrně, aby nedošlo k tomu, že by byl poškozený lak našich dveří. Jakmile jsou zbytky skla definitivně odstraněny, vše ještě jednou důkladněji zkontrolujeme a poté můžeme postupovat k další části.
Odřízneme lepidlo
Jakmile jsou odstraněny zbytky samotného skla, můžeme postupovat samozřejmě dále. V tomto případě se neobejdeme bez nutnosti odstranit původní lepidlo. I zde se nám bude hodit vhodný a samozřejmě také ostrý nůž. A to z toho důvodu, že právě pomocí něho můžeme celkem hravě odstranit zbytky zbylého lepidla. Na tomto postupu není nutné hledat jakékoliv složitosti, jelikož jednoduše staré lepidlo seřízneme. Snažíme se o to, aby ho na konkrétních místech zůstalo skutečné minimum.
Může se stát, že na některých místech nebude lepidlo žádné, jelikož se jednoduše odtrhlo spolu se sklem. To není nic nestandardního a v podstatě se jedná o něco běžného, co se může stát. Pokud takové místo najdeme, je vhodné ho ošetřit speciálním přípravkem. My doporučujeme takzvaný Primer, který nadchne nejenom jednoduchostí použití, ale i velmi snadnou aplikací, stejně jako svou cenou. Ve chvíli, kdy je lepidlo plnohodnotně odříznuto na minimální vrstvu, a místa bez lepidla jsou ošetřena, postupujeme dále.
Naneseme lepidlo
Zde nám nepomůže jakékoliv univerzální lepidlo, jelikož výměna zadního skla se neobejde bez nutnosti nanést lepidlo speciální, které je určeno právě na lepení automobilových skel. Jakmile lepidlo máme, je třeba okraje použitého nového skla také ošetřit zmíněným Primerem. Jakmile je to u konce, už můžeme nanést lepidlo. Ideální je postupovat nejenom rychle, ale je správné postupovat také přesně. Lepidlo však nenanášíme na oblast skel, jak se tomu někdy děje třeba v oblasti výroby nových automobilů, při usazování čelních skel. V tomto případě nezapomínejte na to, že lepidlo budete nanášet výhradně jenom na dveře. Tedy na tu část, kde jsme očistili původní lepidlo a na tu část, kterou jsme očistili výše uvedeným specializovaným přípravkem.
Samozřejmostí je nanášet ho po celém obvodu dveří, stejně jako je nezbytností také to, aby bylo nanášeno spíše v tenčí vrstvě. Je to dáno tím, že na dveřích jsou zbytky původního lepidla a v případě vyšší vrstvy by mohlo dojít k tomu, že by se sklo usadilo špatně a příliš by nepasovalo. Tomu je určitě třeba předcházet. I když to není problém, který by měl vliv například na celkovou izolaci nebo těsnost, je to problém, který by mohl mít vliv především na celkovou estetiku. Na první pohled by však nemusela být nutně patrná.
Vsazení skla
Je-li aplikace lepidla v pořádku, je možné vsadit samotné sklo. I zde je třeba postupovat poměrně opatrně a je samozřejmě klást důraz také na to, aby bylo sklo umístěno ve správné poloze. Jakmile je na svém místě a my máme jistotu toho, že bude dobře sedět, můžeme ho přitlačit. V daném směru rozhodně nezapomínejte na použití dostatečné síly, ale nikoliv tak velké, že byste riskovali případné poškození. Dále nezapomínejte také na to, že byste sklo měli zajistit tak, aby na daném místě dobře drželo a nedocházelo k tomu, že se bude po dobu tvrdnutí lepidla posouvat například dolů, nebo do strany. Následně už jenom čekáte na to, než bude dané lepidlo dokonale zatuhlé. Konkrétní doba samozřejmě závisí na typu použitého lepidla. Tu správnou zjistíte poměrně snadno, jelikož danou informaci najdete napsanou přímo na lepidle. Obvykle je třeba počkat několik hodin.
Finální začištění
Po několika hodinách tvrdnutí by lepidlo již mělo být pevné a sklo by mělo bez problému držet na daném místě. V tu chvíli máme jistotu toho, že se výměna zadního skla plnohodnotně povedla a vše je připraveno k tomu, abychom mohli opět bez problémů vyjet do provozu. Než se tak stane, je určitě třeba myslet také na závěrečné začištění. A to hlavně v oblastech po obvodu skla. Samozřejmě začištění je třeba provést jak z vnitřní části našeho automobilu, tak samozřejmě také z jeho venkovní části. Jakmile jsou všechny nečistoty odstraněny, můžeme sklo také umýt a vyleštit a právě v tuto chvíli máme stoprocentní jistotu toho, že se nám oprava zadního skla povedla. Opravdu stoprocentně.