Výměna chladiče
Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173
Nefunkčnost chladiče může být hlavně v letním období skutečně velkým problémem. Pokud nefunguje tak, jak fungovat má, je třeba buď jeho oprava, nebo kompletní výměna. Tu můžeme absolvovat buď v servisu, nebo je možnost vydat se cestou, která je spojena s tím, že je výměna chladiče absolvována svépomocí. Především u starších automobilů to skutečně nemusí být nic zase až tak složitého a může to bez potíží zvládnout skutečně téměř každý.
Čím začít?
Jako první je třeba odšroubovat nádrž, ve které se nachází chladicí kapalina. Jedná se o jasně identifikovatelnou nádržku, která je přišroubována několika šrouby. Při její demontáži přirozeně nezapomínáme na další velmi důležitou věc, kterou je nutnost odšroubovat také vypouštěcí ventil chladicí kapaliny. Pamatujte, že pokud budete kapalinu vypouštět, je také třeba myslet na to, že se jedná o chemickou látku, která do volné přírody rozhodně nepatří. Nezbytností je tedy nádoba, do které ji budete zachytávat.
Odšroubujte kryt motoru
Jakmile je nádoba na chladicí kapalinu pryč, můžete se zaměřit na spodní část automobilu. Za tímto účelem je přirozeně dobré mít k dispozici zázemí, které vám umožní automobil zvednout do výšky, nebo zázemní, kde máte k dispozici montážní jámu. Jedině tak budete mít jistotu, že se dostanete k nejdůležitější části, kterou je spodní kryt motoru. Ten totiž bude nutné také demontovat.
Ani zde nezapomínejte na to, že je držen hned několika šrouby a tak je třeba je všechny náležitě povolit. Také je dobré myslet na to, že ne vždy bude ke každému z nich ideální přístup. Je proto dobré myslet na kvalitní sadu nářadí, se kterou se dostanete bez potíží právě i do těch hůře přístupných míst. Máte-li starší automobil, mohou jít jednotlivé spoje těžko povolit, proto doporučujeme specializovaný sprej, díky kterému povolíte případné zrezivělé části. Poté už není problémem pokrčovat až k plnohodnotné demontáži, po které je spodní kryt motoru definitivně odstraněný.
Odpojte veškeré konektory
Jakmile máte demontovaný samotný kryt motoru, již to znamená, že se dostáváte do oblasti samotného chladiče, kde vás čeká několik důležitých kroků, které souvisí s nutností odstranit některé z konektorů. Tím prvním, co je rozhodně třeba, to je důležité odstranění hlavní hadice, kterou vyjmete tak, že ji vycvaknete ze zámku, kterým je k samotnému chladiči připojena.
Jakmile je hadice také odpojena, již můžete postupně odpojovat zmíněné konektory. Pokud se podíváme na ty konkrétní, je to především konektor napájecí, který souvisí s umístěným ventilátorem. Stejně tak je zde připojeno také tepelné čidlo, které hlídá konkrétní teplotu. I to přirozeně také odpojte.
Demontujeme samotný chladič
Jakmile je vše odpojeno a my máme do dané oblasti potřebný přístup, je možné pustit se do demontáže samotného chladiče. Ten bývá uchycený hned několika šrouby a záleží na typu konkrétního automobilu, kde jsou umístěny. Někdy je přístup k nim jednoduchá, někdy složitější a v některých případech se neobejdete třeba bez demontáže světlometu, aby se bylo možné pohodlně dostat právě ke šroubům v horní části. Přesné umístění je obvykle popsáno třeba v uživatelské příručce vašeho automobilu, stejně jako může být uvedeno na internetu, na různých diskusních fórech. To vám výrazně pomůže v samotné lepší orientaci, díky čemuž máte jistotu toho, že vše zvládnete skutečně na jedničku.
Poslední odpojen í hadic
Pokud máte šrouby povoleny a demontovány, zbývá už jenom poslední nejdůležitější fáze, která souvisí s odpojením další hadice. Tentokrát se jedná o hadici horní, která zatím stále zůstávala na svém místě. I tu podobně jako hadici spodní vyjmete celkem jednoduše, a to nejdříve tak, že ji uvolníte ze zajišťovacího zámečku. Poté již není žádným problémem její odpojení. V tuto chvíli jste plnohodnotně připraveni vyjmout i samotný chladič.
Vyndávejte opatrně
Pokud již nikde nic nedrží, můžete začít postupně vyndávat samotný chladič, a to i s daným konkrétním větrákem. Jakmile máte hotovo, můžete přirozeně odmontovat i samotný větrák, který budete montovat na chladič nový. Pokud toto nemáte v plánu, tento krok přirozeně vynechejte a pusťte se do montáže nového chladiče. Ten dnes můžete koupit jak nový, v prodejnách s autodíly, tak máte možnost koupit už použitý, nejčastěji třeba na různých autovrakovištích.
Montáž proběhne v opačném sledu
Pokud demontáž chladiče proběhla bez jakýchkoliv větších problémů, máte i jistotu v tom, že samotná montáž nového by neměla být ničím složitým a i vy byste ji měli zvládnout skutečně bez jakýchkoliv potíží a bez jakýchkoliv problémů. V tomto ohledu přirozeně platí, že postupujete v opačném sledu. Nejprve je nový chladič umístěn na své místo, následně dojde k připojení hodní hadice a poté nezapomenete na všechny nezbytné šrouby.
Následně musí dojít i na napojení všech nezbytných konektorů a čidel, které zajistí jeho správnou a bezproblémovou funkci. Posledním krokem je montáž a připojení právě nádobky na chladicí kapalinu, bez které se toto zařízení přirozeně také neobejde.
Nalijte chladicí kapalinu
Vše potřebné již máme hotovo. A to znamená, že nás čeká už jenom poslední důležitá fáze, která souvisí s tím, že už jenom dolijete chladicí kapalinu. Důležité jen použít nejenom správný typ, ale i to, aby si zachovala vlastnosti, které zajistí, že ani v období zimy rozhodně nezamrzne. Posledním krokem je správné množství, kdy rozhodně počítejte s tím, že chladicí systém vozu několik konkrétních litrů této kapaliny zaručeně pojme.