Výměna čepu ramene


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Čep ramene je poměrně důležitá součást každého osobního vozu. A to z toho důvodu, že má vliv hlavně na kvalitu řízení a samozřejmě také na bezproblémovost samotné jízdy. Proto pokud je čep ramene vadný, je třeba ho vyměnit. V tomto ohledu samozřejmě pomůže servis, který ale není jedinou možností, kterou se můžete vydat. Zvládnout danou výměnu můžete i svépomocí. Než se do ní pustíte, je samozřejmě třeba si daný čep ramene opatřit.

Možnosti jsou hned dvě a záleží především na stáří a také na technickém stavu vašeho automobilu. Pokud se jedná o vůz starší, menší hodnoty, je lepší koupit čep ramene z druhé ruky. A to prostřednictvím bazarů, nebo vrakoviště. Výhodou obou cest je přirozeně i nízké cena, ale nevýhodou je kratší záruční lhůta. Někdy nemusí být žádná. U novějších automobilů je lepší investovat do nového. Jakmile ho máte, je možné začít s jeho výměnou.

Vůz zvedněte

Vůz přirozeně musí být ve vzduchu, tak vám může pomoci buď zvedák, nebo je třeba použít klasický hever. V druhém případě nezapomínejte na to, že by měl být automobil dostatečně zajištěný, aby případný pád z heveru nehrozil. Jakmile si jste jisti, že je vše v naprostém pořádku, můžete demontovat kolo. To je první a zatím jeden z nejjednodušších kroků, které je třeba udělat.

Pokračujeme dále

Jakmile je kolo demontováno, můžete přistoupit už k tomu nejdůležitějšímu, což je právě výměna čepu ramene. To první, co musíte udělat, je demontování šroubu z oka těhlice. To může být v případě starších vozů problém, hlavně z důvodu rzi a dalších látek. Je proto dobré pomoci si různými spreji, které vám zajistí to, že daný spoj povolí. Jakmile je šroub z oka povolený a demontován, je třeba dané oko také roztáhnout. Zde bude přirozeně nutné použít větší sílu, jelikož bez té to nepůjde. Zároveň vám ale radíme i to, abyste byli opatrní, jelikož jedině tak budete mít jistotu, že v rámci výměny čepu nepoškodíte nic, co je součástí kola.

Mějte správné vybavení

Zpět k oku těhlice, které je nezbytné náležitě roztáhnout. Zde se určitě neobejdete bez vhodného sekáčku, který vám práci zaručeně usnadní a vše půjde tak, jak jít má. Dále bude potřeba hrubší síly také v případě, kdy bude nezbytné stáhnout rameno dolů. Ani zde se ale neobejdete bez potřebných pomůcek. Pokud se podíváme, jaké to jsou, měla by nám plnohodnotně posloužit třeba kvalitní montážní páka. Ta by měla být součástí každé domácí autodílny, a to zvláště v případě, kdy se chystáme na takovou výměnu. Po tomto kroku již můžeme říci i to, že máme vše připraveno k další fázi výměny.

Odmontujeme čep

Nyní již máme to nejdůležitější, tedy přístup k samotnému čepu jako takovému. V tomto směru je nezbytné nejprve odmontovat šrouby, na kterých drží. I zde můžeme mít problémy a tak si nezapomeneme vzít k ruce sprej, který nám pomůže případné spoje povolit. Jakmile jsou šrouby povoleny, již stačí poslední krok. Tím je vyjmutí celého čepu z ramena. Jakmile to máme, můžeme zkontrolovat i to, že skutečně není v pořádku. Zároveň máme za sebou tu nejsložitější část celé výměny a dále se můžeme pustit k tomu, abychom použili čep nový.

Nasazení a montáž je hračkou

Do vzniklého otvoru už jenom nasuneme nový čep. Mělo by to jít poměrně lehce, pokud máme samozřejmě správný typ. Jakmile je definitivně na svém konkrétním místě, můžeme pokračovat v jeho upevnění. Stejně, jako jsme u původního čepu povolovali šrouby, nyní dané šrouby opět připevníme na dané místo. Nezapomeneme na důkladné přišroubování, stejně jako na následnou kontrolu toho, že vše drží skutečně tak, jak by držet mělo. V tu chvíli je nový čep definitivně vyměněný.

Nezapomínáme také na další kroky, které jsou v podstatě opačným sledem toho, co jsme dělali ve chvíli, kdy jsme se snažili dostat k novému čepu. V tu chvíli už je vše připraveno jenom k tomu, abychom namontovali šroub těhlice. I zde nesmíme zapomínat na to, že je nezbytné zajistit, aby daný šroub skutečně dobře držel. V tuto chvíle je vše hotovo opravdu definitivně a je možné finálně nasadit samotné kolo. Pokud je výměna čepu ramene nutná i na druhém kole, pokračujeme stejným způsobem. Vůz tedy zajistíme a zvedneme, dále odmontujeme vše potřebné, vyměníme čep a následně opět pokračujeme v opačném sledu. A to až do chvíle, dokud není i druhé kolo finálně nasazeno.

Pozor na geometrii

Jakmile je výměna definitivně hotová, doporučujeme jet s vozem na geometrii. A to z toho důvodu, že výměna čepu mohla mít vliv především na sbíhavost. V tomto ohledu bychom neměli dané hodnoty nijak podceňovat a měli bychom nechat automobil seřídit tak, aby bylo vše v pořádku. Dnes platí, že cena za seřízení geometrie není nijak výrazná a tak nejde o závratnou položku. Pokud tento poslední a kontrolní krok celé výměny neabsolvujeme, může přirozeně hrozit to, že se nám naše pneumatiky budou sjíždět výrazněji k jedné straně. Tím se logicky mnohem rychleji znehodnotí a náklady budou daleko větší.

Jakmile je i sbíhavost v naprostém pořádku, je již možné realizovat zkušební jízdu. Je tedy možné vyrazit do běžného provozu a zjistit, zda výměna čepu ramene skutečně přispěla k tomu, že jízda je již bezpečná a bezproblémová. Můžeme zaručit, že pokud byl problém skutečně s ramenem a pokud jste ho vyměnili správně, podle našeho návodu, bude vše v naprostém pořádku. Jelikož se navíc jedná o celkem univerzální součást, která je u většiny vozů na našem trhu umístěna stejným způsobem, je náš popis výměny v podstatě univerzální a tak máte jistotu, že výměnu zvládnete realizovat u většiny vozů, různých typů i různého stáří.

Rate this post