Výměna osvětlení nad SPZ
Podle současné vyhlášky je třeba, aby vozidla na našich komunikacích měla státní poznávací značku nejenom čistou, ale aby v zadní části vozu dobře fungovalo také její osvětlení, které umožní bezproblémové přečtení. Toto osvětlení je řešeno u většiny vozů celkem jednoduše. Je napojeno na okruh hlavních světel a ve chvíli, kdy je zapneme, se zcela pochopitelně rozsvítí také osvětlení SPZ. Problém nastane, pokud dané osvětlení SPZ není funkční. V takovém případě je nezbytné danou závadu nejprve diagnostikovat a potom opravit.
Přístup k žárovce
U řady automobilů je osvětlení SPZ řešeno celkem jednoduše, jelikož součástí je klasická žárovka, která je umístěna v krytu, který je dále napojený na klasický okruh světel. Pokud se potřebujeme dostat k žárovce, je nutné se nejprve dostat přes plastový kryt, který chrání místo hlavně před poškozením, stejně jako před vlhkostí. Možnosti, jak se přes něho dostat, jsou hned dvě. První cesta je celkem jednoduchá a je spojena s tím, že daný plastový průhledný kryt je na daném místě pouze nacvaknutý. V takovém případě potřebujeme plochý šroubovák, který zasuneme na potřebná místa a následně daný kryt z jednotlivých paciček vycvakneme.
Může ale nastat situace, kdy je daný kryt připojený pomocí klasických šroubů. Zde tedy vezmeme odpovídající šroubovák a pomocí něho daný kryt jednoduše odmontujeme. V obou případech je naším cílem to, abychom se dostali ke konkrétní žárovce jako takové. Pokud se nám to povede, nemáme sice ještě vyhráno, ale můžeme už mnohem lépe diagnostikovat případnou závadu a tedy zjistit, jaký je problém a jak by měla oprava osvětlení SPZ konkrétně probíhat.
Problém je v žárovce.
V tomto případě je oprava osvětlení SPZ poměrně jednoduchá, jelikož je spojena jenom s tím, že současnou žárovku klasicky vyšroubujeme a nahradíme ji žárovkou novou. Tu bychom měli najít nejenom v naší základní výbavě, ale stejně tak ji můžeme bez problémů zakoupit i v jakékoliv prodejně s náhradními díly. Stojí pár korun. Jakmile je žárovka namontována na potřebné místo, můžeme zkusit rozsvítit světla. Pokud je vše v pořádku a problém byl opravdu zde, měla by nová žárovka bez problémů svítit. Naším dalším krokem proto nebude nic jiného, než nasazení nebo našroubování krytu a můžeme bez problémů opět jezdit.
Problém je v objímce, nebo jiné součásti
Pokud je žárovka zcela v pořádku, potom je třeba podívat se závadě na kloub. I když by měl konkrétní kryt chránit proti vlhkosti, obvykle svou funkci zcela neplní, což se negativně projevuje na tom, že se k žárovce, stejně jako k objímce vlhkost může dostávat. V takovém případě je třeba vyměnit například samotnou objímku, stejně jako celou vnitřní součást daného světla.
V rámci této opravy už nezapomínejte na to, že je lepší odpojit autobaterii a teprve potom pokračovat v práci. U některých automobilů je vše řešeno třeba i tak, že můžete dané vnitřní součástí osvětlení SPZ vyjmout daným otvorem a následně je nahradit za nové, originální. Pokud by tato cesta nebyla možná, je už třeba přistoupit k dané části skrz víko zavazadlového prostoru, což je samozřejmě cesta komplikovanější.
Koupě nového osvětlení
Zde připomeňme, že i nové osvětlení lze koupit několika způsoby. Použité na bazarech nebo na vrakovištích, nové třeba v prodejnách autodílů. Na co však dále nesmíme zapomínat, to je rozhodně fakt, že existují různé univerzální typy. Pokud uvažujete o tom, že osvětlení SPZ vyměníte zcela, je právě toto dobrý okamžik k tomu, proč to udělat. Nezapomínejme proto také na to, že dnes už existují třeba i varianty se zadní parkovací kamerou, stejně jako například s dalšími čidly. I zde samozřejmě doporučujeme zvolit vždy správnou velikost, jelikož i univerzální osvětlení je prodáváno v určitých rozměrech a tak je nezbytné, aby na dané místo skutečně dobře pasovalo.
Špatná elektroinstalace
Oprava osvětlení SPZ může být spojena i s třetím možným problémem, který se v daném směru může objevit. Pokud budeme konkrétní, může to být špatná elektroinstalace. Ta může být samozřejmě poškozena jak vlivem toho, že je vůz již starší, tak i vlivem případné vlhkosti, který se do dané oblasti dostal. V obou případech je možné svěřit opravu nejenom autoelektrikářům, ale je možné ji v případě drobných problémů zvládnout svépomocí.
Zde už připomeňme, že bude nutností dostat se k elektroinstalaci tou složitější cestou, kterou je samozřejmě nutnost dostat se k ní skrz víko či dveře zavazadlového prostoru. Bude tedy třeba nejenom sundat případné plastové části, také bude nutné sundat například případnou zvukovou izolaci. Teprve ve chvíli, kdy je víko zavazadelníku holé, je možné dostat se k dané elektroinstalaci a k tomu, že může být zkontrolováno, v jakém je konkrétně stavu a jaký postup opravy bude nejnutnější.
Výměna kabeláže
Obvykle je ideálním postupem výměna kabeláže. Zde doporučujeme zaměřit se nejenom na poškozené součásti, ale zaměřit se také na kontrolu ostatní kabeláže. Pokud některá další nese známky případného poškození, je samozřejmě nezbytné, aby byla také vyměněna. I když to znamená práci i peníze navíc, je dobré počítat s tím, že si tím do budoucna ulehčíte mnoho práce. Jakmile je problém opravený, může vyzkoušet, zda světlo nad SPZ svítí opět tak, jak by svítit mělo. Pokud je vše v pořádku, oprava se povedla. Je možné opět vrátit izolaci a různé plastové kryty na víko zavazadelníku a mít jistotu, že je celá oprava již definitivně u konce a není nutné podstupovat jakékoliv další kroky.