Výměna chladicí kapaliny


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Chladicí kapalina je v našich vozech velmi důležitá a je nezbytnou náplní chladiče. A to přirozeně proto, že dokáže velmi dobře a celkem jednoduše chladit jednotlivé součásti našeho motoru. Díky tomu můžeme říci, že se nepřehřívá a nedochází tak k případným technickým problémům. I proto je třeba hladinu chladicí kapaliny nejenom hlídat, ale v případě potřeby ji také doplňovat. Říci musíme mimo jiné také to, že zatímco v létě v podstatě stačí využívat destilovanou vodu, v zimě je naopak třeba přidávat také nemrznoucí směs. Je to dáno tím, že vlivem vysokých mrazů by mohla tekutina v jednotlivých rozvodech zamrznout, což by mohlo vést v podstatě k nenávratnému poškození našeho automobilu. I na to je třeba myslet. Proto je dobré tekutinu čas od času také měřit hustoměrem, nebo ji raději kompletně vyměnit.

Co budeme potřebovat?

Jelikož se nejedná o nijak výrazně náročný technický úkol, je třeba říci, že k výměně chladicí kapaliny nepotřebujeme nijak zvlášť výrazné pomůcky. Pokud budeme konkrétní, tak nám stačí nádoba na současnou kapalinu, nová chladicí kapalina, dále také dva klíče a samozřejmě i hadr na otírání rukou, nebo prostorů, kam se nedopatřením kapalina vylije. Jakmile máme vše potřebné nachystáno, můžeme se pustit do práce.

Než tak učiníme, je dobré se přesvědčit, že je chladicí kapalina studená. Rozhodně ji neměníme ani nevypouštíme ihned po jízdě. Důvodem toho je to, že může mít teplotu i několik desítek stupňů Celsia. Logicky bychom riskovali opaření, čemuž je určitě třeba se vyhnout. Jedině tak bude výměna chladicí kapaliny skutečně bezproblémová a také bezpečná.

Povolte příslušné šrouby

Jak kapalinu ideálně vypustit? Nejlepší možností je montážní jáma, kdy bude automobil ve vodorovné poloze a my budeme moci ve spodní části vozu jednoduše chytat starou chladicí kapalinu do připravených nádob. Prvním krokem tak bude povolení šroubu, který je v podstatě vypouštěcím ventilem chladicí kapaliny. Daný postup a princip je v podstatě stejný, jako když vypouštíme běžný motorový olej. Zapomínat bychom neměli ani na to, že u některých automobilů najdeme dva takové šrouby a tak je třeba postupně povolit oba. Poté už necháme vše na zemské gravitaci, která zařídí, že současné chladicí kapalina vyteče.

Pokud je smíchána s nemrznoucí směsí, je třeba dbát důraz na to, abychom ji odchytávali do příslušné nádoby. A to vše primárně z toho důvodu, že případný únik do přírody může znamenat poměrně významnou ekologickou katastrofu. Je tedy dobré vědět, že právě tomuto bychom se měli v ideálním případě vyhnout.

Šrouby očistíme a namontujeme zpět

Jakmile je chladicí kapalina kompletně vypuštěna, vezmeme si oba vyšroubované šrouby, důkladně je očistíme a poté je opět namontujeme zpět na dané místo. Tímto máme první fázi výměny za sebou. Po našroubování je chladící okruh opět dokonale těsný, můžeme se pustit do samotného naplnění otvoru konkrétní novou kapalinou. Zde doporučujeme použít nejprve jenom destilovanou vodu. A to z toho důvodu, že je třeba zajistit, aby v chladicím okruhu nebyl vzduch. U řady vozů toho docílíme tak, že vyšroubujeme snímač termostatu, kudy následně bude nová doplňovaná chladicí kapalina postupně vytékat.

Tento proces sledujeme. Jakmile si budeme jisti tím, že vytéká jenom voda, bez jakýchkoliv bublinek, máme jistotu, že se v daném systému již vzduch stoprocentně nenachází a snímač termostatu můžeme našroubovat na své místo.

Kapalinu naléváme dle rysek

Poslední krok už je v podstatě velmi jednoduchý. Nejde o nic jiného, než o nutnost nalít chladicí kapalinu do příslušné nádobky. Pamatujte, že celkový objem chladicího systému není nijak malý. Standardem je množství okolo 4 litrů, ale u řady novějších automobilů s větším motorem to může být ještě více. Je proto dobré, abyste byli připraveni. Poté lijte tekutinu tak dlouho, dokud její hladina nedosáhne rozmezí, které je mezi dvěma jednotlivými ryskami. Jakmile se tak stane, můžete nádobku na chladicí kapalinu uzavřít, stejně jako již můžete definitivně zavřít také vaši kapotu.

S vozem se projeďte

I když chladicí kapalinu máte kompletně vyměněnou, je třeba se s vozem ještě vyrazit projet. A to do té doby, dokud teplota v chladicím systému nestoupne na běžnou mez. Jakmile se tak stane, můžete opět přijet k vašemu domu, auto zaparkovat a následně nechat celý motor vychladnout. To může trvat i několik hodin. Poté následně opět otevřete kapotu a zkontrolujte stav chladicí kapaliny. Pokud se snížil jenom nepatrně, můžete potřebných pár decilitrů dolít. Pokud se snížil výrazněji, doporučujeme opět dolít k horní rysce a následně opět vyrazit s vozem na delší projížďku. Poté by již mělo být vše v naprostém pořádku. Pro jistotu doporučujeme provést kontrolu ještě zhruba po týdnu a poté už jenom v rámci klasických kontrol, které by měly být vykonávány v pravidelných intervalech.

Jak chladicí směs správně namíchat?

Jak jsme zmínili, hlavně v zimě je třeba klást důraz na to, aby byla chladicí kapalina správně namíchána. Dnes můžeme v obchodech pořídit buď směs hotovou a kompletně namíchanou, stejně jako nemusí být žádným problémem ani to, pokud si ji namícháte sami. U většiny z nich najdete správný poměr přímo na konkrétních lahvičkách nebo kanystrech, které si za tímto konkrétním účelem budete kupovat. Podle toho přesně poznáte, do jakých teplot je směs namíchána a při jakých teplotách rozhodně nezmrzne. V době vrcholu zimního období je doporučováno, aby zimní chladicí kapalina odolala alespoň minus dvaceti stupňů Celsia.

3/5 - (2 votes)