Výměna brzdových destiček + kotoučů

výměna brzdových kotoučů a destiček

výměna brzdových kotoučů a destiček

Brzdy jsou v podstatě tím nejdůležitějším, co na našem voze máme. I proto bychom jim měli věnovat nezbytnou péči. Pokud je něco, na co se zaměřit, je to jistě nezbytná a pravidelná kontrola. Nejenom, že kontrolujeme stav brzdové kapaliny, ale kontrolovat bychom měli mimo jiné také stav brzdových destiček a kotoučů. Pokud již mají svou životnost za sebou, je třeba realizovat jejich výměnu. Jak na tom konkrétně jsou, to poznáme poměrně snadno. Buď jsou výrazně sjeté, nebo při brzdění slyšíme i nepříjemný zvuk, který jasně značí, že jde kov na kov.

Nejprve pořídíme nové sady

Pamatujme, že pokud měníme jenom destičky, můžeme stávající kotouč nechat. Zvláště, pokud je ještě v pořádku. Pokud se ale rozhodneme vyměnit kotouč, je určitě správnou volbou měnit i destičky. Jedině tak prodloužíme jeho celkovou životnost. S tímto souvisí tedy i samotný nákup dané sady. Pamatujte také na to, že brzdové obložení je třeba měnit buď vždy na celé dvojici kol. Tedy na obou předních, nebo na obou zadních. Správný typ koupíte poměrně snadno, a to v souvislosti s typem vašeho konkrétního automobilu.

Využít můžeme buď autorizovanou prodejnu s originálními díly, které mnohdy nejsou nic levného. Je proto možné koupit si destičky i kotouče i v běžných potřebách pro motoristy. V kamenná prodejně, ale i online.

Prvním krokem je demontáž kola

Nejprve je třeba demontovat kolo. Pokud máme zvedák využívaný v autoservisech, máme jistotu v tom, že můžeme měnit destičky a kotouče na obou kolech zároveň. Pokud nemáme, je třeba postupovat jednotlivě. Vůz zvedneme heverem a klasicky odmontujeme kolo. To následně umístíme do oblasti podběhů, aby nám jistilo případný pád vozu z heveru.

Jakmile je kolo uvolněno, je třeba také uvolnit samotné destičky. Zde samozřejmě záleží na typu a stáří automobilu. Poměrně častým krokem je využití kulatiny, kterou vytlačíme tyčinky, které destičky drží. Následně se zatlačí na brzdový píst dovnitř, díky čemuž uvolníme samotné destičky. Možností je ale i více. V některých případech mohou být destičky zajištěny kovovými částmi, které jednoduchým pohybem můžeme vyháknout. Při prvotním pohledu na uchycení destiček bude i vám jasné, jak na to.

Demontujeme samotné destičky

Jakmile jsou destičky uvolněné, přichází na řadu druhý tím je samozřejmě demontáž samotných destiček. Pamatujte, že jako první vždy uvolňujeme destičku vnější. Tedy tu, která je k nám blíže. Jakmile je demontovaná, můžeme pohnout třmenem, díky čemuž se nám uvolní i destička vnitřní, kterou taktéž jednoduchým pohybem vyndáme. Pokud měníme jenom je samotné, stačí si připravit novou sadu. Pokud měníme i kotouč, podívejte se na další postup.

Jak na demontáž kotoučů?

Jakmile máme brzdové destičky demontovány, můžeme se pustit i na samotnou demontáž brzdových kotoučů. Ani ta není nijak výrazně složitá. Základním a prvním krokem je rozhodně nutnost povolit křížový šroubek, díky kterému budeme moci samotný kotouč jednoduše vyjmout. Logicky mluvíme o všech křížových šroubech, kterými je kotouč uchycen. Jakmile jsou povoleny, jednoduše ho vyjmeme. V některých případech může být tato část demontáže náročnější. Ulehčíme si tím, že konkrétním třmenem pohneme do požadované polohy, ve které už bude možné samotný brzdový kotouč vyjmout poměrně snadno a jednoduše.

Jakmile je obojí demontováno, můžeme vidět v podstatě celý náboj kola. V této fázi je dobré očistit styčnou plochu náboje s kotoučem. Díky tomu odstraníme veškeré nečistoty, které se nám mohou v dané oblasti objevit.

Montáž brzdového kotouče

Jakmile máme vše dobře očištěno, můžeme se pustit už do samotné montáže. Zde postup v podstatě opakujeme. Prvním krokem je odmaštění brzdového kotouče, ideálně třeba lihem nebo benzinem. Teprve poté ho nasadíme na náboj. Postup je v podstatě stejný, jako při samotné demontáži. Jenom se jedná o postup opačný. Zde buďme opatrnější, jelikož bychom plochu kotouče neměli nijak výrazně odřít.

Jakmile je brzdový kotouč na svém místě, můžeme se samozřejmě pustit do druhého kroku samotné výměny. S tímto krokem je spojena nutnost opětovného přišroubování, pomocí křížového šroubováku a povolených šroubů. Zde dbáme na kvalitní utažení všech šroubů, jelikož jedině tak máme jistotu, že dbáme při montáži na skutečnou bezpečnost a že se nemusíme obávat jakýchkoliv případných problémů.

Montáž brzdových destiček

Jakmile je brzdový kotouč na svém místě, můžeme se pustit do montáže brzdových destiček. Nejprve si posuneme třmen tak, aby neměl problém s jejich zasunutí. Prvním krokem je zasunutí vnitřní destičky. Pokud to jde ztuha, je možné lehce zasunout i píst, který nám pomůže s vytvořením většího prostoru. Jakmile je destička na svém místě, můžeme se pustit i do zasunutí destičky přední. Poté je už jenom zajistíme, a to v souvislosti s tím, jaký máte automobil a jak je uchycení samotných destiček řešeno. Mohou to být zmíněné tyčinky, nebo jiné řešení. Poté už jenom zkontrolujeme, zda vše drží tak, jak držet má. To zjistíme jednoduchým vyzkoušením, zda zde není vůle a zde se žádná část brzdového systému nijak neviklá.

Finální fáze

Ve finální fázi už jenom nasadíme pneumatiku a následně sundáme automobil z heveru. A stejný postup opakujeme i u druhého kola. Následně můžeme s vozem vyjet do provozu. Pamatujte však na to, že prvotní brzdění nemusí být tak intenzivní. Je to z toho důvodu, že si brzdové destičky a kotouč musí nejprve takzvaně sednout. Obvykle trvá pár kilometrů jízdy, než bude vše v pořádku. Poté si již můžete být jisti tím, že se na brzdové destičky i kotouče budete moci stoprocentně spolehnout.

5/5 - (1 vote)

CLOSE
CLOSE