Výměna brzdové kapaliny

výměna brzdové kapaliny

výměna brzdové kapaliny

Brzdy jsou v podstatě nejdůležitější součást vozu. Právě díky nim můžeme třeba eliminovat případné riziko dopravní nehody, stejně jako díky nim můžeme zastavit na požadovaném místě. Na to, zda fungují dobře a bez problémů, má dnes vliv celá řada faktorů. Je to například opotřebovanost brzdových destiček, stejně jako je to opotřebovanost brzdových kotoučů, stejně jako i množství, nebo také stav brzdové kapaliny. I když její výměnu mnoho lidí podceňuje, pro zajištění opravdu bezproblémového brzdění je dobré myslet na to, že bez kvalitní se neobejdeme. Rozhodli jste se proto, že výměna brzdové kapaliny bude provedena i u vašeho automobilu? Podívejte se spolu s námi, jak na to.

Co budete potřebovat?

Jelikož se celkově jedná o poměrně jednoduchý úkol, můžeme objektivně říci, že nebude třeba žádných zvláštních pomůcek, ani zvláštního nářadí. Postačí vám hever, klíč na kola, běžné klíče, dále nádobu na odchytávání brzdové kapaliny a poté už jenom správnou brzdovou kapalinu. Její typy se na našem trhu mohou lišit a tak je dobré podívat se nejlépe do manuálu vašeho automobilu. Jedině tak zjistíte, který konkrétní typ bude pro vaše auto skutečně ten správný.

Druhým naším tipem je také to, že je dobré danou výměnu podstupovat ve chvíli, kdy měníme také kola u našeho vozu. Výrazně si tím ušetříme práci, jelikož právě demontáž konkrétního našeho kola je nezbytným postupem k tomu, aby mohla být brzdová kapalina plnohodnotně vyměněna. Ne vždy je to samozřejmě nezbytné, ale pokud nechcete provádět několik stejných úkonů dvakrát, je dobré na to myslet.

Začínáme

Tím prvním krokem, který je při výměně brzdové kapaliny třeba udělat, to je povolení všech kol, které na našem voze máme. Následně už můžeme postupovat podobně, jako bychom je měnili. Vůz zvedneme na jednom konkrétním místě na hever a samotné kolo demontujeme. V této fázi je dobré jím podložit auto poblíž heveru, čím vytvoříme případnou pojistku proti pádu vozu. Tak eliminujeme nejenom poškození našeho automobilu, ale eliminujeme tím také to, že by se stalo něco nám.

Je třeba povolit odvzdušňovací šroub

Důvodem, proč hledíme na zvýšenou bezpečnost, je primárně to, že v další fázi výměny brzdové kapaliny bude nutné dostat se pod zvednuté auto. A to až do oblasti, kterou je vnitřní část samotného kola. Zde bychom měli celme m bez problémů najít odvzdušňovací šroub, který demontujeme. Měl by být celkem jednoduše povolit. Jakmile se tak stalo, máme uvolněný hlavní otvor, kterým bude brzdová kapalina vytékat.

Pokud nechcete, aby vám kapalina stékala v podstatě všude, je možné si pomoci praktickou hadičkou, kterou na daný odvzdušňovací otvor nasadíte. Následně její druhý konec umístíte do nádoby, kam bude použitá brzdová kapalina stékat. Pamatujte, že se jedná o látku, která je pro naši přírodu toxická a tak je třeba ji nejenom zachytit do externí nádoby, ale také je třeba ji ekologickým způsobem také zlikvidovat.

Vymačkejte tekutinu z brzdného systému

Jakmile je vše připraveno na vypuštění, není nic jednoduššího, než pokud si vlezete do vašeho vozu, na sedadlo řidiče. Pamatujte, že se nacházíte ve voze, který je na heveru. Proto buďte opatrní, nebo si vůz raději podložte různými trámky. Jakmile jste uvnitř, je třeba několikrát rychleji šlápnout na brzdový pedál, a poté ho několikrát plynule sešlápnete, a podržíte ho až u podlahy vašeho vozu. Přesně tímto konkrétním úkonem se vám povede vytlačit brzdovou kapalinu z brzdového systému vašeho automobilu. Jakmile se tak stane, můžete z vašeho vozu vylézt a opět pevně namontovat daný odvzdušňovací šroub.

Doplňte brzdovou kapalinu do nádržky

Jakmile je šroub na svém místě, přichází chvíle spojená s tím, že je třeba otevřít kapotu a podívat se na stav brzdové kapaliny v nádržce. Buďte obezřetní, jelikož ten by rozhodně neměl klesnout pod minimální rysku. Následným krokem je doplnění nové brzdové kapaliny, a to klasicky do nádržky. Ideální je doplnit ji po vrchní risku, klidně i lehce nad ní. Pokud tento úkon zvládnete, můžeme říci, že máte hotovou první čtvrtinu výměny.

Tímto krokem jste totiž upustili jenom jednu jedinou čtvrtinu brzdové kapaliny, a to u jednoho kola. Následně proto postupujete v podstatě stejně, a to tím způsobem, že se zaměříte i na zbývající ti kola. Postup je stejný, jako jsme vám ho již popsali. Tedy demontáž kola, povolení šroubu a následné vytlačení brzdové kapaliny pomocí brzdového pedálu. Poté opět dolijete chybějící tekutinu a pokračujete dále.

Nezapomeňte na kontrolu

Jakmile je vše kompletně hotovo, vyrazte s vozem na zkušební jízdu. V prvních chvílích buďte obezřetní a brzděte raději pomaleji. Ne hned mohou brzdy začít reagovat. Pokud nedochází k žádnému problému, ani k prošlapávání brzdového pedálu, máte jistotu v tom, že vše funguje tak, jak má. Pozastavení je dobré opět zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny. Pokud klesla, ještě ji doplňte tak, aby byla mezi ryskami. Tímto krokem byla výměna brzdové kapaliny definitivně dokončena.

Na co byste přirozeně neměli zapomínat, to je také její pravidelné kontrola. Ideálně vizuálně, kdy se přesvědčíte o tom, zda vám v brzdovém systému nemizí. To zjistíte poměrně snadno a jednoduše, a to tak, že sami uvidíte, zda se v rámci nádobky drží na daných ryskách. Pokud se její stav snižuje, i ideální podívat se na vnitřní stranu kol, popřípadě i na celý podvozek, zde neuvidíte případný únik. Pokud ano, je správnou volbou navštívit kvalitní servis, který závadu opraví.

2.5/5 - (8 votes)

1 Response

  1. René napsal:

    Chci vyměnit VŠECHNU kapalinu , takže si první hadičkou a stříkačkou odsaji kapalinu z nádobky až do dna pak doleji novou kapalinu až po okraj pak vytlačím zbytek kapaliny v trubkách jak je výše popsané kde je dobře vidět jak najede čistá nová kapalina (je světlá) a stále hlídám hladinu v nádobce a dolévám .

CLOSE
CLOSE