Výměna autoskla
Poškozené čelní sklo není v současné době nic neobvyklého. Stačí větší kamínek, který odletí od vozu jedoucího před námi, a problém je na světě. Možností, jak ho opravit, existuje několik. Pokud dopadneme viníka a vše řešíme jako pojistnou událost, není obvykle problém s tím, dát vůz do servisu, kde bude provedena buď samotná oprava, nebo bude realizována výměna autoskla. Když ale viníka nedostihneme, bude třeba opravu zaplatit. V takovém případě je lepší realizovat výměnu svépomocí. Jak na to? Přinášíme vám podrobný návod, díky kterému to pohodlně zvládnete i vy. Přesvědčte se sami.
Prvním krokem je odstranění obvodové gumy
Začít musíme určitě tím, že odstraníme takzvaný bauset. Jedná se o obvodovou gumu, která je u každého čelního skla. Nebojte se použít násilí, jelikož v mnoha případech daná guma drží skutečně velmi pevně. Jakmile je guma odstraněna, můžeme již připravit samotné sklo na demontáž. V tomto případě je třeba odstranit nejenom protisluneční clony, ale také plasty jednotlivých sloupků, stejně jako odstraníme i zpětné zrcátko. To vše by nám mohlo překážet právě ve chvíli, kdy samotné sklo odstraňujeme.
Čelní sklo je třeba vyříznout
Jakmile je obvodová guma odstraněna a vše je připraveno k dalšímu kroku, můžeme se pustit do práce. Zde výměna autoskla vyžaduje vyříznutí toho stávajícího. Nejjednodušším řešením je rozhodně použití zlatiní struny, které je pro tyto účely vyráběna. Pomocí větší jehly propíchneme lepidlo, které stávající čelní sklo drží. Následně daným otvorem protáhneme samotnou řezací strunu a již se můžeme pustit do práce, která spočívá ve vyříznutí stávajícího čelního skla.
Samotná struna nemusí být jediným možným nástrojem, který použijeme. Stejně tak není problém využít třeba nůž, nebo podobný ostrý nástroj. Alternativním řešením je i kompletní rozbití čelního skla a následné odřezání zbývající úlomků, které na samotném lepidlu zůstaly. Tento postup však vzhledem k množství střepů spíše nedoporučujeme.
Výměna autoskla vyžaduje i přípravu prostoru pro lepení
Jakmile je původní čelní sklo definitivně vyjmuto, můžeme se pustit do dalšího kroku. Ten je spojený s tím, že nejprve odstraníme zbytky současného lepidla. A to tak, aby zbyla vrstva. Která bude maximálně 2 milimetry tenká. Díky tomu budeme vědět, na jaké konkrétní místo je třeba nanášet vrstvu novou. Jakmile máme takto plochu pro lepení kompletně připravenou, je nutné provést nejenom její kompletní začištění, ale je třeba provést také její kompletní odmaštění. Jako odmašťovač lze použít třeba klasický technický benzin, stejně jako není problémem využít také látku, kterou nazýváme jako perchlor. Současný sortiment dostupný v drogeriích, ale i v segmentu autodoplňků dokáže nabídnout i řadu dalších látek.
Připravit na lepení musíme i samotné sklo
Jakmile máme připravenu plochu na lepení, je třeba připravit si i samotné sklo. To by nemělo být v místě lepení jenom odmaštěno. Zde je dobré využít produkt, který nese označení Primer. Jedná se o účinný naleptávač, který je vhodný právě pro zlepšení samotné přilnavosti. Ten naneseme na okraj celého čelního skla, tedy právě v místě, kde ho hodláme lepit. Pozor na fakt, že daný naleptávač je určený výhradně na sklo a nikoliv na jiné poruchy, jako je třeba polyuretan.
Na sklo naneseme lepidlo
Nyní se dostáváme k jedné z nejdůležitějších fází. Ta je spojena s tím, že po obvodu vašeho skla naneseme dostatečnou vrstvu nejlépe originálního, nebo jiného lepidla, které je použitelné právě na lepení čelních skel. Vrstva lepidla by samozřejmě mela být rovnoměrná a je s ní spojený i fakt, že by měla být nejlépe nepřerušovaná. Jedině tak se nám výměna autoskla skutečně povede. Lepidlo tedy nanášíme jedním tahem po celém obvodu daného autoskla.
Jakmile je lepidlo nanesené, je třeba na něho navléknout samotný bauset. Tedy obvodovou gumu. Využít lze buď tu, kterou jsme v první fázi sundali, nebo je možné koupit novou. Záleží na její kvalitě nebo na tom, jak je nebo není poškozená. Jakmile je bauset navléknutý, je možné sklo umístit na své místo.
Výměna autoskla se chýlí do finální fáze
Sklo již máme definitivně připravené k samotnému lepení. V tomto případě už realizujeme poslední fázi, se kterou výměna autoskla souvisí. Ideálně ve dvou osobách sklo opatrně vezmeme a posadíme ho na plastové excentry, které jsou umístěny na rámu karoserie. Najdeme je ve spodní části vozu. Jakmile je v nich sklo umístěno, opatrně a pomalu ho přiklopíme na své místo. Nyní nastává velmi důležitá fáze, jelikož je třeba zkontrolovat výškové nastavení. To lze realizovat tak, že jednoduše otáčíme konkrétní excentry. Jakmile sklo sedí, jak má, můžeme ho tlakem přimačkávat ke karoserii vozu.
Provedeme vizuální kontrolu
Jakmile máme sklo pevně usazeno na svém místě, je třeba provést důkladnou vizuální kontrolu. A to hlavně z interiéru, kde bychom se měli přesvědčit o tom, zda je vrstva lepidla dostatečná ve všech místech a zde někde nevznikla prázdná místa. Pokud ani, je vhodné zde lepidlo v dostatečné vrstvě doplnit. A to v celé mezeře, která mohla vzniknout. Jedině tak budete mít jistotu, že sklo nabídne i plnohodnotné izolační vlastnosti, spojené třeba s eliminací prosakování vody.
Práce je hotová
Jakmile je vše v pořádku, stačí již počkat na to, až lepidlo plnohodnotně zatuhne. Záleží samozřejmě na typu lepidla, se kterým byla výměna autoskla realizována. Obecně lze říci, že některá tuhnou v řádech desátek minut, další v řádech hodin. Jakmile lepidlo zatuhlo, je možné opět nasadit plasty na sloupky, připevnit zpětné zrcátko a s vozem můžeme vyrazit do ulic.