Co všechno nevíte o elektromobilech?
Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173
Elektromobily jsou a budou velkým hitem. Pokud se o tuto oblast zajímáte, nebo ji vnímáte jenom okrajově, rozhodně vás zaujme několik informací, které se elektromobility jako takové týkají. Podívejte se společně s námi na to, co rozhodně musíte vědět. To první, co bychom neměli opomenout, jsou informace o historii elektromobilů. Rozhodně se nejedná o vynález poslední doby. Je tomu zcela jinak. První elektromobily se začaly objevovat už v první polovině devatenáctého století. Zřejmě první hybridní automobil vyrobil Vratislavický rodák Ferdinand Porsche a vyráběl se od roku 1900.
Kde jsou dnes téměř samozřejmostí?
U nás stále platí, že je elektromobil vůz, který si pořídí jenom nadšenec, nebo ten, který chce vyzkoušet něco nového. Jsou ale i země, kde už elektromobily nejsou rozhodně ničím výjimečným. Pokud se podíváme na seznam zemí, kde aktuálně dominují, je třeba začít naším sousedem, kterým je Německo. Dále je to ale i Francie, stejně jako Nizozemsko, nebo také Norsko.
Jak je to s dojezdem?
Kdo v segmentu elektromobilů jasně dominuje, to je automobilka Tesla. Její technologie jsou natolik unikátní, že její vozy dokážou ujet na jedno nabití i několik stovek kilometrů. Pokud se podíváme na běžnou nabídku, je třeba říci, že se stále jedná spíše o městská auta, jejichž dojezdy se pohybují v rozmezí 100 – 150 kilometrů. Nutno ale říci, že na posledních autosalonech už jsou prezentovány novinky s dojezdem výrazně větším. Nějakou dobu ale ještě potrvá, než se dostanou na světové trhy.
Jaké jsou jízdní vlastnosti?
Jelikož elektromobil je považován za technologickou novinku, je nutné říci, že při vývoji je dbáno na to, aby vůz nabídl skutečně velmi dobré jízdní vlastnosti. A to s ohledem na držení v zatáčkách, nebo pohodlnost. Pokud se podíváme na jízdní vlastnosti, které přímo souvisí s elektřinou, je nutné říci, že i ty jsou velmi dobré. Primárně potěší velký výkon, který je patrný už od prvního sešlápnutí pedálu, není nutné čekat na otáčky, jako je tomu u klasických motorů. Pokud rádi závodíte na semaforech, můžete si být jisti, že s elektromobilem téměř vždy vyhrajete, bez ohledu na soupeře. Lákadlem mohou být i maximální rychlosti. Samozřejmě zde se vše odvíjí hlavně od typu kupovaného modelu. Díky automatické převodovce navíc nezklame ani celková jednoduchost jízdy, rozjezdy do kopce, nebo popojíždění v koloně.
Jsou problémem vysoké ceny?
V době prvních elektromobilů to byly právě ceny, které byly skutečně vysoké a tak bylo jasné, že se většině lidí elektromobil ani nevyplatí. Zde musíme podotknout, že hlavní vliv na cenu má především baterie, která je tou nejdražší částí samotného vozu. Vlivem technologického pokroku ale došlo k tomu, že se ceny současných baterií výrazným způsobem snížili. A to až o celou polovinu. Navíc se očekává, že to není poslední snížení cen. Připomeňme také to, že při kalkulaci ceny je nutné počítat i s úsporou během jízdy. Pokud klasický elektromobil srovnáme s běžným automobilem na tradiční palivo, musíme říci, že náklady na provoz jsou nižší zhruba o 60 procent.
Jak dlouho trvá nabíjení?
Doslova rychleji, než u vašeho mobilního telefonu. Pokud jde o moderní elektromobily a propracované technologie spojené s nabíjením, je možné říci, že baterie se mohou na osmdesát procent své kapacity nabít zhruba za 20 minut. Stačí pouze zajet k rychlonabíjecí stanici, které zcela logicky patří mezi to nejvyhledávanější. Technologie však jdou vpřed i v oblasti bezdrátového nabíjení. Bude stačit správně najet na určené parkovací místo a vůz se začne nabíjet. Podobně, jako je tomu v dnešní době u moderních mobilních telefonů.
Co je potřeba v rámci údržby?
Možná budete překvapeni, ale dá se říci, že v souvislosti s údržbou není třeba dělat nic. Zapomeňte na výměny rozvodů, zapomeňte na výměny oleje, nebo další nezbytnosti. Pokud jde o údržbu spojenou s automobilem, tak se v podstatě stačí starat hlavně o pneumatiky, stav brzd a dále kvalitu stěračů. A tím potřeba údržby, která je s tímto vozem přímo spojena zcela končí.
Je problémem dobíjení v České republice?
Mnozí mají obavy z toho, že mít elektromobil v České republice je problém, a to s ohledem na množství dobíjecích stanic. Určitě ale není třeba mít obavy. Nejvíce jich nabízí současný energetický gigant ČEZ, který je má dokonce i u svých zákaznických center. Stejně tak dnes ale lze najít dobíjecí stanice třeba na různých benzinových pumpách, stejně jako není problém zajet k nim v mnoha moderních nákupních centrech. Navíc bývají hned u vchodů, a tak není problém podnikat dlouhou cestu z parkoviště. Navíc nezapomínejte také na to, že elektromobil se během jízdy dokáže částečně nabíjet i sám. A to díky rekuperaci, kdy jsou jiné energie měněny právě na tu elektrickou. To navíc výrazně prodlužuje i samotný dojezd, což je oceňováno hlavně na delších trasách.
Jak je to s úsporou za energie?
Pokud mluvíme o České republice, je třeba říci, že zde je elektromobil v souvislosti s energetickým tarifem zvýhodněný. Lze získat takový tarif, který bude spojený s tím, že po dobu osmi hodin denně bude k dispozici elektřina za velmi nízkou cenu. Nejenom, že ji bude možné používat k nabíjení elektromobilu, ale bude plně dostupná celé domácnosti. A to logicky znamená, že lze celkově ušetřit i v klasickém domě nebo bytě, v souvislosti s provozem elektrických spotřebičů. Získání daného tarifu přitom není nic složitého. Jednoduše stačí doložit, že jste majitelem elektromobilu a následně sepsat novou smlouvu pro konkrétní doběrní místo, kde plánujete elektromobil také dobíjet. Pro klasické dobití nemusí být třeba nic jiného, než jenom běžná zásuvka.