Šetření paliva v F1? Bohužel ano!

Fanoušci Formule 1 zuří. Vadí jim, že piloti formulí šetří palivo. Jak jezdci, tak i šéfové stájí Formule 1 tento trend potvrzují. Jak docílit toho, aby se na závodech pro opravdové chlapy nešetřilo? Pravdou je, že úspory jsou heslem dne všude. A to přesto, že pilot plně natankovaného auto může častěji sešlápnout pedál až k podlaze a letět na plný plyn. Jenže ono je to s šetřením u Formule 1 trochu složitější.

Každý kilogram navíc zpomaluje

Formule 1 natankovaná do plna a jedoucí na plný plyn bude o něco pomalejší v čase počítaném na kolo. Každý kilogram hmotnosti navíc, je okamžitě znát. Projeví se zpomalením času kol. A je samozřejmě lhostejné, jestli jde o kilogramy jezdcovy nebo další kilogramy paliva – pořád je to prostě kilo navíc. Cílem je, aby vůz byl lehčí. Odborníci, kteří jízdu formulí propočítávají, uvádějí, že je lepší tankovat méně. Vůz se tak stane rychlejším, i když za cenu úspor paliva. Navíc jízda s lehčím vozem také neklade tak vysoké náklady na brzdy a pneumatiky.

Nařídí povinné limity paliva na vůz?

Jak zabránit přílišným úsporám, které se nelíbí fanouškům? Jedině přesně nařídit množství paliva, které musí vůz na závod povinně načerpat. V současnosti je maximálním limitem paliva na závod 100 kg. Zda ho ale stáje skutečně využijí, nebo vezmou paliva méně a zůstanou se svými vozy pod limitem, ale už je jenom na nich. Mnozí ani celých 100 kg nečerpají. V F1 se totiž šetřilo už dříve, jenom se těmto otázkám nevěnovala taková pozornost. Práce jezdce s palivem během závodu a jeho přesným množstvím byla vždy velmi precizní záležitostí. Například se nižší hmotností vozu daly kompenzovat některé jeho nedostatky, čehož mnozí při závodech využívali. Proto by zřejmě ani povinné množství paliva nic nevyřešilo. Proto se nejspíš zarytí fanoušci budou muset smířit s faktem, že F1 prostě rachotem na plný plyn už asi nebude.