Problémy airbagů Takata mají dohru
V roce 2014 se na veřejnost dostal skandál japonské společnosti Takata. Zjistilo se totiž, že airbagy, které tento výrobce dodává do automobilů některých značek, a to například Honda, Mazda nebo Toyota, jsou nebezpečné. Výsledkem této aféry je nyní skutečnost, že Takata přichází o významné zákazníky. To ale ještě není všechno. Firmu čeká i placení vysoké pokuty.
Nekvalitní autodíl způsobuje smrt
Prokázalo se, že airbagy při nafouknutí praskají a dokonce se z nich uvolňují části kovu. Paradoxně tak mohou místo ochrany osoby při nárazu způsobit cestujícímu ještě větší poranění. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu známý pod zkratkou NHTSA tvrdí, že potíže způsobené nekvalitními airbagy mají na vině minimálně osm mrtvých a k tomu ještě asi 100 zraněných. Je evidováno osm mrtvých osob, jež podle amerických vyšetřovacích orgánů zabily při autohaváriích střepiny uvolněné z těchto airbagů. Ve všech případech se přitom jednalo o vozy značky Honda. Proto se úřad rozhodl dát společnosti Takata pokutu ve výši 70 milionů dolarů, což činí v přepočtu 1,8 miliardy korun.
Způsobuje problémy dusičnan amonný?
Kromě toho musela firma svolat do servisů majitele desítek milionů automobilů na celém světě. Tato akce se samozřejmě také prodražila. Takata jako jediná používá jako pohonnou látku do airbagů dusičnan amonný. Proto americké úřadu spojují vadnou funkci airbagů právě s ní. V závislosti na aféře už automobilky Toyota, Mazda a Honda informovaly veřejnost o tom, už že nebudou od této společnosti odebírat nafukovače pro své vozy. Využijí proto nabídky konkurence.
Finanční ztráty způsobené aférou
Kvůli způsobeným potížím měla Takata v loňském roce ztrátu 35 miliard jenů, za první letošní pololetí potom ohlásila ztrátu 5,6 miliardy jenů, což činí v přepočtu asi 1,1 miliardy Kč. Propadají se i akcie firmy.