Příprava motorky na sezonu

Motorkářská sezona je v podstatě tady. Suché silnice a stále se zvyšující teploty. Nebude trvat dlouho a nastane ideální doba pro první dokonalou vyjížďku. Než se tak stane, je třeba zkontrolovat motocykl, abyste si mohli být stoprocentně jisti tím, že z hlediska bezpečnosti, ale i z hlediska technické funkčnosti se není třeba ničeho obávat. A na co je dobré zaměřit se konkrétně? Na to se samozřejmě podíváme společně. A to právě nyní.

Základem je motor

To první, na co byste se měli před svou jarní vyjížďkou zaměřit primárně, to je rozhodně motor vašeho motocyklu. V první řadě je dobré zkontrolovat vzduchový filtr. Pokud je zanesený, je ideální ho nejenom vyčistit, ale je dobré ho také vyměnit. Proč? Jelikož může mít celkem velký vliv na samotný výkon vašeho stroje. I proto je dobré tento krok rozhodně nepodceňovat. Dále ale zkontrolujte také veškerou kabeláž a svíčky. To samozřejmě proto, abyste měli jistotu, že nastartujete nejenom ve vaší garáži, ale i kdekoliv jinde.

Důležitá je také kontrola stavu provozních kapalin. Prioritou by měla být kontrola oleje. Nejenom v souvislosti s tím, kolik ho máte, ale také v souvislosti s tím, zda již není na hranici životnosti. Obvykle je doporučována výměna po 10 000 kilometrech. Pokud se k tomuto číslu blížíte, je ideální provést výměnu už nyní, na jaře, díky čemuž budete plně připraveni na celou kompletní sezonu. Jakmile vyjdete, je samozřejmě třeba olej a jeho množství zkontrolovat ještě několikrát.

Nezapomínejte také na pneumatiky

Ani ty byste rozhodně neměly podceňovat, jelikož dnes můžeme říci, že jsou na každé motorce v podstatě to nejdůležitější. Správné pneumatiky vás udrží na silnici, a to třeba v zatáčkách. Mají vliv na brzdnou dráhu, stejně jako na chování motorky. Důležité je zaměřit se hlavně na kontrolu jejich pláště a na to, zda nemají viditelné poškození. Pokud ano, je třeba je vyměnit. To platí i v případě, kdy už jsou sjeté natolik, že by jízda byla nejenom nebezpečná, ale byla by také riziková.

Dále nezapomínejte zkontrolovat plášť i s ohledem na to, zda se na něm nenacházejí plošky, které vznikly třeba probroděním. To by mohlo během jízdy způsobovat nepříjemné vibrace. Pokud je po této stránce všechno v pořádku, zbývá už jenom poslední krok, kterým je nahuštění pneumatik na potřebný tlak. Poté už je i tato část motorky plně připravena k vaší bezproblémové jízdě.

Nezapomínejte na brzdný systém

Nutnost kontroly provozních kapalin jsme již zmínili. Pokud jste zkontrolovali hladinu brzdové kapaliny, je ideální udělat to právě nyní, v tuto chvíli. Dále se zaměřte také na stav jak brzdových destiček, tak i brzdových kotoučů. Pokud nejsou v optimálním stavu, je samozřejmě ideální volbou jejich kompletní výměna. Pokud jsou v dobrém stavu, nezapomeňte prioritně na jejich čistotu. Tedy na to, že by měly být primárně odmaštěné. Pokud jste tento krok podcenili v zimě, při zazimování motocyklu, v současné době se mu zkrátka nevyhnete.

Zkontrolovat je třeba i řetěz

I ten patří mezi velmi podstatnou část motocyklu. Proto je dobré na jeho kontrolu nezapomínat. Po základní vizuální kontrole byste se měli zaměřit především na kontrolu ozubení. Už pouhým pohledem poměrně dobře poznáte, jak moc je opotřebované. Pokud až příliš, je třeba jeho kompletní výměna. Pokud je řetěz v rámci vizuální kontroly v pořádku, můžete se zaměřit na jeho důkladné vyčištění. A to aby opět vypadal v podstatě jako nový. Dále nezapomínejte také na jeho důkladné promazání. I to je činnost, na kterou mnoho motorářů zapomíná. A to je samozřejmě špatně. Tím si můžete být stoprocentně jisti.

Pozor na baterii

Ta může trpět nejvíce, jelikož váš stroj po celou zimu nepoužíváte, což se právě na baterii může poměrně negativně projevit. V první řadě je zkontrolovat její kontakty, které očistíte a vyzkoušíte, zda je baterie funkční. Pokud se jedná o novou, jetou třeba jenom jednu sezonu, rozhodně není nutné mít jakékoliv výrazné obavy. U těch starších doporučujeme buď komplexní kontrolu, nebo její nabití. Jedině tak máte jistotu, že ani v tomto směru nebudete mít jakýkoliv problém. A to samozřejmě ve spojení s tím, že byste snad nemohli nastartovat.

Myslete také na sebe

Motorku máte v podstatě zkontrolovanou a tak už je třeba myslet jenom na sebe. Posaďte se a dobře si seřiďte jak řidítka, tak i stupačky. Stejně tak vyzkoušejte bezproblémovou funkčnost stojánku a dalších nezbytností na motorce. Pokud je vše v pořádku, už máte jistotu, že můžete bez problémů, kdykoliv a kamkoliv vyjet. A to s jistotou, že jste pro své bezpečí udělali opravdu maximum.

Dále je dobré zaměřit se také na vaše hlavní vybavení. Plánování vyjížďky může poměrně snadno zhatit roztržené oblečení, vadné rukavice, stejně jako může být problémem například také prasklá přilba. Pokud některý z těchto konkrétních problémů také zaznamenáte, měl by být první krok také jasný. A jaký konkrétně? Je nutná buď oprava, a pokud není možná, tak samozřejmě výměna.

První kilometry opatrně

A to nejenom proto, že nejste dostatečně vyježděni. Je to i z toho důvodu, že morka dlouhou dobu nejezdila a tak je třeba všímat si všech detailů a případných problémů. Pokud se vám zdá, že zaznamenáte něco nestandardního, je dobré zastavit a snažit se daný problém nejenom najít, ale samozřejmě je dobré tento problém logicky také dostatečně opravit. Teprve poté je váš motocykl skutečně ve všech ohledech připraven na první jízdu. A to takovou, která bude bezpečná, což znamená, že také bezpečně přijedete domů.

Obchod s motodíly a příslušenstvím www.motorkarskykram.cz

4/5 - (2 votes)

CLOSE
CLOSE