Pravidelný servis a kontrola vozu

Majitelé aut si bohužel na servis svých vozů velký pozor nedávají. Obvykle si vzpomenou na to, že je třeba občas vyměnit motorový olej a filtr, ale tím jejich starostlivost končí.  Někteří mají v paměti možná ještě brzdové destičky. Jenže to k bezpečnému provozu nestačí.  V autě vyžaduje výměnu mnohem více součástek. Pokud podceníte jejich opotřebení, zahráváte si se svým zdravím nebo dokonce životem.

Co je třeba hlídat?

Investice do výměny různých dílů přitom nejsou nijak vysoké a vy jimi zároveň zvyšujete životnost svého vozu jako celku. Pojďte se proto přesvědčit, že měnit některé součástky vozu a vůbec se o něj pravidelně starat, se vám rozhodně vyplatí.  Na co byste si měli dát hlavně pozor?

  • Na brzdovou kapalinu
  • Na brzdové kotouče
  • Na brzdové destičky
  • Na vzduchový filtr
  • Na kabinový filtr
  • Na olej v převodovce
  • Na olej v diferenciálu
  • Na vyvážení kol

Na brzdy má vliv přehřátí

Pokud zapomenete na brzdovou kapalinu, rozhodně riskujete zdravé. Nejlepší je ji měnit přibližně každé dva roky. Čím je starší, tím nižší je její bod varu. A bod varu má samozřejmě přímý vliv na brzdy. Co vlastně děje? Může dojít k tomu, že brzdy při vyšších teplotách neumí dosáhnout potřebného tlaku. Auto jednoduše v létě přestává brzdit. Vypadá to, jako by brzdy selhávaly kvůli přehřátí. Zatímco při zimním a jarním počasí jste ještě nic nepociťovali, jakmile nastanou letní horka, může to být s brzděním o poznání horší. A co se může stát, když brzdy selžou, to si raději ani nepředstavujte.

Řiďte se pokyny výrobce

Brzdová kapalina a její stáří tedy znamená velký problém. Nezapomínejte na ni. Jestliže ji budete měnit, vždy se řiďte radami výrobce svého vozu. Podstatné je především to, abyste vybrali brzdovou kapalinu, která je určena přesně pro váš typ vozu. Úkon výměny přitom není nijak náročný a ani při nákupu samotné kapaliny se vaše peněženka nijak zvlášť neprohne.

Pozor na smyk

Protože jsme se zaměřili na brzdy, neměli bychom vynechat ani brzdové kotouče. Velmi opotřebené kotouče o sobě dají vědět vlněním, ovšem ani to některé motoristy v jízdě nezastaví a nedonutí k přemýšlení o tom, kde se stala chyba. Pokud jsou totiž opravdu ztenčené, mohou prasknout. Pak se zablokuje kolo a auto se dostává do smyku. Poctivým motoristům, kteří stav svého vozu pravidelně kontrolují a sledují, může tohle připadat jako neuvěřitelné, ale pravda je, že i to se může stát. Někteří tak riskují nejenom svůj život, ale i svých spolujezdců a vůbec všech účastníků silničního provozu. Výměna brzdových kotoučů je přitom nutná, jsou-li opotřebené.

Pérování ovlivňuje brzdnou dráhu

Další součástkou, která dokáže nemálo ovlivnit činnost brzd, jsou tlumiče pérování. Pokud nefungují, jak mají, kola špatně přilnou k silnici. Kvůli tomu se prodlužuje brzdná dráha vozidla. Auto potom může reagovat se zpožděním, což se může v některých situacích ukázat jako fatální problém.  V situaci, kdy jde o vteřiny, pak opotřebené tlumiče pérování mohou hrát zásadní roli. Argumentem není ani to, že oprava může být nákladnější. Jde totiž o bezpečnost.

Nevyvážená kola způsobují opotřebení pneumatik

Podceňovat byste neměli ani vyvážení kol. Samozřejmě v servisu vám vyvážení kol provedou, pokud si tam necháváte přesout gumy z letních na zimní a naopak. Ovšem spousta lidí do servisu kvůli přezutí gum nejezdí a zajišťuje si ho svépomocí. Ušetří tak sice nějaké peníze za provedené přezutí, ale má to i některé nevýhody.  Zatímco v servisu vám kromě výměny gum zajistí i vyvážení kol, sami nic takového nezvládnete. Přitom nevyvážené kolo přináší také rizika.  Jde o to, že se mění stabilita vozu. Dochází k tomu, že ovladatelnost vozu je nižší právě kvůli nízké stabilitě. Současně to znamená, že se více opotřebovávají pneumatiky, což se v konečném důsledku projevuje tím, že musíte častěji sáhnout po nových. Provoz vašeho vozidla vás tak vyjde mnohem dráž.

Vyměňte najednou oleje i brzdovou kapalinu

Ovšem ve výčtu toho, na co si dát pozor, ještě zdaleka nejsme u konce. Podstatné jsou výměny oleje v diferenciálu a převodového oleje. I tyhle kapaliny stárnou, u ojetých či starších vozů mohou unikat. Jejich menší množství poškozuje díly.  Nejlepší je, zeptat se v servisu, kdy oleje vyměnit. Často se mění současně společně s motorovým olejem, brzdovou kapalinou a rozvody.

Vložka filtru ovlivňuje spotřebu

Pravidelně byste měli měnit také filtry. Zanesená vložka vzduchového filtru se projevuje na výkonu i spotřebě. Když nic jiného, právě zvyšující se spotřeba by vás měla přimět k výměně. Jako nejlepší interval se ukazuje jednou za rok, dobré je výměnu provést současně s výměnou oleje. Nejde přitom o nijak nákladnou investici.

Neriskujte svoje zdraví

Další filtrem, který si žádá výměnu, je kabinový, takzvaný pylový filtr. Ani ten přitom není nijak drahý, investice do něj se pohybuje v řádech stokorun. Přitom zde riskujete zdraví.

Co zkontrolovat u ojetého vozu?

Zatímco u nového vozu máte pravidelně předepsané servisní prohlídky, u nákupů aut z druhé ruky se na tyto záležitosti často hřeší. Přitom jsou velice důležité kvůli vaší bezpečnosti i bezpečnosti vašeho okolí. Popisované výměny jsou velice důležité zejména při nákupu ojetých vozů. Pokud si kupujete ojetinu, měli byste s ní absolvovat servis a podle potřeby vyměnit nejenom motorový olej, ale i olej v převodovce a diferenciálu a také brzdovou kapalinu. Dále zkontrolovat stav brzdových kotoučů a destiček. Užitečná je i kontrola vyvážení kol. Zapomenout byste neměli ani na filtry.

Rate this post

CLOSE
CLOSE