Podpora ekologických aut se možná dotkne nás všech. Mluví se o silniční dani


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Nelze vyloučit, že vznikne plošná silniční daň. Slyšeli jsme o ní z úst bývalého náměstka ministra financí Petera Chrenka již v roce 2010 a nyní se zdá, že se české ministerstvo dopravy k této myšlence opět vrací. Nechává si zhotovit analýzu problému.

Kdo to zaplatí?

Vypadá to, že podpora ekologických a aut a elektromobilů zkrátka bude něco stát. Následuje proto otázka: Kdo to zaplatí? Odpověď zní: pravděpodobně my všichni, tedy my, kteří vlastníme nějaký automobil a provozujeme ho na našich silnicích. Uvažovaná plošná silniční daň totiž pravděpodobně postihne nejenom auta používaná k podnikatelským účelům, ale úplně všechny vozy. Alespoň tak to vypadá podle vládního plánu, který podporuje alternativní způsoby pohonu aut. Zatím není úplně jasné, jak vše dopadne. Postoj Ministerstva financí je zatím podle mluvčího spíše zdrženlivý. Analýza ministerstva dopravy se teprve chystá a termínově vše vypadá tak, že dnešní vláda se této dani nejspíš věnovat nebude.

Co je vlastně ekologické?

Původní návrh na silniční daň zněl před pěti lety z úst Petera Chrenka na sumu 1000-1500 Kč. Co na to dnes říkají odborníci z druhé strany barikády, tedy ti, kteří hájí zájmy řidičů? Podle Petra Jaroše, člena spolku Mobilita 2014, jehož cílem je bránit práva motoristů, bude suma, kterou za silniční daň zaplatíme, ještě vyšší. Domnívá se, že vládní podpora čisté mobility je vysoká a z toho samozřejmě logicky vyplývá, že i drahá. V rámci čisté mobility má dojít ke zvýhodnění ekologických vozidel, například tím, že bude moci parkovat bezplatně. Jenže: elektromobil má v přepočtu na kWh emise CO2 v podstatě stejné jako benzínový automobil se spotřebou 7-8 litrů na 100 km. Proto jde i o to přesně definovat, co vlastně rozumíme pod pojmem ekologické.

Rate this post