Nehody na silnicích – co říkají statistiky?


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Pokud usednete do auta a vyrazíte na cestu, mnohdy si možná říkáte, co by se stalo, pokud by došlo k nehodě. Právě dopravní nehody s provozem na silnicích jasně souvisí a nejde o nic divného, ani ojedinělého. Samozřejmostí je, že hlavní snahy by měly být spojeny s co možná nejvýraznější eliminací daných nehod. Zda se to daří, nebo nikoliv, to můžete posoudit sami. My vám přinášíme statistiky toho, jaké byly nehody na silnicích v roce 2017. Čísla to jsou celkem zajímavá.

Počet usmrcených lidí klesl

Začneme číslem, které není zase až tak příjemné. Jedná se o číslo ukazující na to, kolik nehod bylo na našich silnicích takzvaně fatálních. Jedná se tedy o číslo, které ukazuje na to, kolik lidí na našich silnicích zemřelo. Když se podíváme na rok 2017, tak to bylo celkem 502 osob. To je poměrně hodně, jelikož je to více než jeden člověk denně. Na druhou stranu v tomto číslu můžeme vidět i jednu pozitivní zprávu. A to takovou, že klesá. Když se podíváme na porovnání s rokem 2016, tak je nižší o více než 40 lidí, což je velké plus. Podívat se ale můžeme i dále do minulosti. A to až do roku 1961. Pokud od tohoto roku zohledníme statistiky, tak počet mrtvých je nejnižší, co kdy byl. Na druhou stranu ale musíme myslet i na to, že dříve rozhodně nebylo ani tolik automobilů, ani nebylo tolik motoristů. Na druhou stranu bezpečnost aut zase nebyla tak dokonalá, jako je tomu v dnešní době.

Nutno také dodat, že toto číslo není z hlediska plánovaného vývoje ideální. To proto, že policie si předsevzala, že se bude maximálně zasazovat o to, aby počet mrtvých na silnicích klesal mnohem vyšším tempem. Podle plánů tak mělo v roce 2017 zemřít na silnicích jenom 427 lidí. Jak je vidět, toto číslo se podržet nepodařilo. Ohrožen je tedy i výhled na rok 2020, kdy by chtěla policie úmrtnost snížit jenom na číslo 333. Zda je to reálné se musíme přesvědčit za několik let.

Méně nejohroženějších účastníků silničního provozu

Kdo se mezi ně řadí? Jsou to samozřejmě osoby, které nejsou ve voze. Jde tedy například o cyklisty, nebo se jedná například o chodce. Pokud se podíváme na tuto statistiku, tak i počet těchto zemřelých je menší, než v předchozích letech. Navíc zde stále můžeme mluvit o celkem velkém prostoru pro případné zlepšení. A to proto, že velké většina takto zemřelých při dopravní nehodě nebyla osvětlena, nebo nebyla vybavena žádnými reflexními prvky. Je tedy jasné, že s jejich využitím by k něčemu takovému nemuselo vůbec dojít. I to je důvod, proč je v daném ohledu osvěta stále potřeba.

Zde připomeňme, že kromě osvěty na danou ochranu myslí i samotný zákon. Ten chodcům přikazuje mít na sobě reflexní prvky vždy, když jdou mimo obec. Kdo je nemá, ten může být policejní hlídkou bez milosti pokutován. A skutečně se tak děje. I proto, že reflexní pásek dnes stojí doslova jenom několik málo korun.

Těžkých zranění je stále poměrně dost

Nezapomínejme také na to, že problémem nehod nemusí být jenom usmrcení, ale i takzvané těžké zranění. I zde jsou čísla poměrně alarmující. Je sice pravdou, že daná čísla klesají, ale když budeme konkrétnější, tak musíme říci, že ne zase až tak výrazně. Celkem bylo při dopravních nehodách v roce 2017 těžce zraněno 2 339 lidí, což je stále poměrně dost. Pokud bychom měli toto číslo porovnat s rokem 2016, tak se jedná o počet menší o 241 lidí. Jde tedy o snížení ve výši zhruba deseti procent, což je celkem dobré, ale rozhodně ne ideální.

Lehčí zranění jsou nejčastější

I když nehoda rozhodně není nic příjemného, musíme jasně říci, že zde lze mluvit také o zranění, která jsou lehčí. Ty obvykle nejsou spojeny s žádnými trvalými následky, ani s výrazně dlouhou dobou léčení. Právě takové úrazy při nehodách jasně dominují. A říci musíme, že jsou dané typy úrazů dlouhodobě stále stejní. Jenom v roce 2017 totiž došlo k počtu zranění ve výši 24 740. Pokud bychom dané číslo měli porovnat s rokem 2016, tak musíme říci jednu důležitou věc. Není menší, ale je naopak větší. A to o 239 zraněných. I když to může znít jako problém, je dobré k tomu přistupovat analyticky. V první řadě proto, že daný počet je v porovnání s celkovým počtem opravdu minimální. Druhý důvod je ten, že díky zvyšování bezpečnosti automobilů může být navýšení lehkých úrazů dáno tím, že do této kategorie spadají i ty, které by před pár lety byly z důvodu horší ochrany ty, které by byly naopak těžší. V tomto tedy může být nárůst považován za pozitivum.

Škody jsou ohromující

Od klasických zranění pojďme k jiné věci. A to k věci, kterou je způsobená škoda. Je jasné, že jak stoupají ceny automobilů, tak zcela pochopitelně stoupá i množství celkových škod. I tyto statistické údaje se nám podařilo zjistit. Pokud jde o všechny dopravní nehody, které se v roce 2017 staly, tak je třeba jasně říci, že celkové škody atakují hranici 6,3 miliardy korun českých. A to je opravdu poměrně velké číslo. A meziročně opravdu roste. Když se podíváme na rok 2016, tak to byl celkový počet škod o půl miliardy nižší. I když tedy cena stoupá, stále v tom lze vidět pozitivum. Vyšší škoda znamená poškození dražších vozů. A dražší vozy jsou obvykle ty, které jsou také bezpečnější.

Nejhorší den?

Na závěr dodejme, že statistika obsahuje také takzvané černé dny. Tedy takové dny, které je možné označit za nejhorší. Pokud jde o rok 2017, tak je tím dnem datum 24. června. Právě ten se do statistik zapsal velmi negativně, jelikož jenom v tento jediný den, v sobotu, zemřelo na silnicích celkem 8 osob.

Rate this post