Jak vyčistit DPF filtr


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Pokud je součást vozu, která je v posledních letech velmi diskutovaná, je to zcela určitě filtr pevných částic. Samozřejmě jsou firmy, které nabízí jeho odstranění, nebo jakékoliv jiné úpravy. My se společně podíváme na postup, kterým je oprava filtru pevných částic. Může se totiž stát, že s ním není něco v pořádku. Poznáme to primárně podle toho, že nám na palubní desce svítí kontrolka motoru. To se následně projevuje tím, že motor sice funguje, ale zároveň nejde vytáčet do vyšších otáček. Funguje tedy jenom v omezeném režimu.

dpf - filtr pevnych castic

Filtr pevných částic

Prvním krokem je tedy připojení vozu na diagnostiku. Připomeňme, že daná kontrolka může signalizovat celou řadu různých problémů. Až diagnostika nám pomůže zjistit, zda jde opravdu o závadu na DPF. Pokud ano, nemusí být oprava filtr pevných částic zase až tak složitá. Samozřejmě záleží primárně i na tom, nakolik je rozsáhlá a co je hlavní příčinou jednotlivých problémů.

Použití speciální kapaliny

Dnes na trhu můžeme zakoupit speciální kapalinu, která je určena právě na regeneraci filtru pevných částic. Jak se používá? Je to poměrně jednoduché, jelikož její použití spočívá v tom, že ji nalijeme do nádrže a následně klasicky jezdíme. Používat se samozřejmě dá i preventivně. My ji v tomto případě použijeme jako jeden z kroků celkové opravy. Pokud vůz nedovolí vyšší otáčky, je ideální s ním vyrazit na dálnici, kde při nejvyšším rychlostním stupni můžeme jet v daných otáčkách delší dobu, díky čemuž bude daná kapalina, tedy látky v ní působit. Ideální je ujet poměrně velkou vzdálenost, a to od padesáti do stovky kilometrů.

Po dojetí je dobré upět napojit diagnostiku a následně zjistit, zda se povedla oprava filtru pevných částic a zda byl problém skutečně v jeho regeneraci. Pokud je aktuálně vše v pořádku, můžeme v rámci diagnostiky vymazat závady a dále bez potíží jezdit. Pokud daná oprava tímto způsobem neproběhla a filtr se nezregeneroval, je třeba postupovat v servisních úkonech i nadále.

Použití kapaliny na proplachování filtru

Výše uvedená kapalina není tou jedinou, kterou dnes můžeme použít. Pokud se podíváme na jednotlivé možnosti, nezapomínejme na to, že existují i speciální kapaliny určené na proplachování filtru pevných částic. Jejich cena rozhodně není nijak vysoká a k dostání jsou na celé řadě míst v souvislosti s prodejem různých autodílů a jiných věcí, které oceníte právě v oblasti automobilového průmyslu. Zde už bude třeba učinit několik kroků, které souvisejí s demontáží daného filtru. Ten demontujeme ze svého místa a následně je ideálním krokem také to, že z něho odstraníme i samotnou sondu. Demontáž by měla být poměrně lehká a měl by ji zvládnout i méně zkušený zručný člověk. Automobil jednoduše zvedneme, najdeme místo kde je filtr umístěný, povolíme spoje a filtr demontujeme. Rozhodně není třeba připomínat, že bychom neměli činit ihned po jízdě, jelikož to bude potrubí i filtr velmi rozžhavený. Samozřejmostí je počkat, až vše náležitě vystydne.

Nyní již můžeme filtr umístit do jakékoliv nádoby a aplikovat kapalinu. Tou filtr pevných částic pravidelně proplachujeme. Konkrétní návod, jak na to, by měl být vždy součástí dané konkrétní kapaliny, kterou si kupujeme. Ideální je pokračovat v proplachování i přes noc, jelikož jedině tak máme záruku skutečně kvalitních výsledků. Po proplachování danou kapalinou je třeba filtr také náležitě vyčistit od ní samotné. K tomu pomůže tlak horké vody, kterou je filtr důkladně promývaný. Poté nezapomínáme na důkladnější oschnutí.

Montáž filtru

Jakmile je filtr pevných částic kompletně suchý, je možné ho opět namontovat. Prvním krokem je tedy logicky připojení samotné sondy. Teprve poté je možné provést samotnou montáž. Následně je možné se s vozem rozjet a nejlépe s první kapalinou v nádrži opět vyrazit na dálnici, aby se filtr důkladně pročistil.

V průběhu jízdy je ideální na odpočívadle zastavit, zhasnout zapalování a po chvíli opět nastartovat. Pokud kontrolka motoru zhasne, znamená to, že je vše v pořádku a oprava filtru pevných částic se povedla. Pokud kontrolka nezhasne, pokračujeme k jízdě a po ní opět připojíme na diagnostiku.

Následná kontrola

Pokud diagnostika již nehlásí jakoukoliv závadu, můžeme oznamovací kontrolky smazat a zkusit opět jízdu, během které již očekáváme, že se nerozsvítí. Stejně tak je možné danou závadu vymazat takzvaně natvrdo a opět jízdu jako takovou vyzkoušet. Pokud je vše v pořádku, pomohlo proplachování filtru. Důležité je samozřejmě myslet na to, že po takovém smazání závady se může v nejvyšších dnech nebo týdnech kontrolka opět rozsvítit. Je tedy lepší s vozem nepodnikat delší cesty, dokud nebudete mít skutečnou jistotu, že je vše v pořádku. Ideální je i nadále používat tekutinu určenou pro regeneraci filtru, abyste měli jistotu, že bude dokonale vyčištěný a že bude fungovat skutečně tak, jak fungovat má.

Návštěva servisu

Pokud ani třetí postup nezabere, je třeba už věc nezbytná, a to konkrétní návštěva servisu, kde mohou mít s filtrem pevných částic dostatečné zkušenosti. A to takové, že mohou používat mnohem kvalitnější tekutiny, než jsou běžně k dostání, stejně jako mohou mít zkušenosti s tím, jak ho ideálně a správně rozebrat. Pokud postup spojený se servisem zabere, máte vyhráno. Pokud nezabere, nabízejí se v podstatě dvě další možné cesty, kterými se můžete vydat. První z nich je spojena s tím, že budete muset do nového filtru pevných částic investovat. Druhá cesta je následně spojená s tím, že si ho necháte definitivně demontovat. Zde ale nezapomínejte na problémy, které z toho budou plynout ve chvíli, kdy s vozem navštívíte stanici technické kontroly.

Rate this post