Euro NCAP plánuje zcela nový vývoj
Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173
Podle čeho se v dnešní době nakupují automobily? Konkrétních parametrů, na které se hledí, je v současné době celá řada. Když pomineme třeba praktičnost, výkon, výbavu, nebo také design, nesmíme opomenout ještě jednu velmi důležitou věc. O jakou se jedná? Je to samozřejmě bezpečnost. Dnes v tomto směru většina lidí dává na hodnocení organizace, která nese název Euro NCAP. Ta vznikla v roce 1997, a to na popud mezinárodní automobilové organizace.
Díky ní jsou jednotlivé automobily testovány, a podle jednotlivých výsledků je jim dáváno hodnocení. A právě to je následně velmi dobrým ukazatelem toho, jak jsou různá auta bezpečná, nebo naopak nebezpečná. A to pokud se jedná o nehodu, a to v rámci různých rychlostí, ale i střetů.
Euro NCAP vydala nový dokument
Jde o velmi uznávanou organizaci, která se více než kdo jiný snaží o maximální možnou bezpečnost na silnicích. I proto stále více inovuje své testy a systémy hodnocení. Nyní došlo k tomu, že organizace Euro NCAP vydala zcela nový dokument, který nese název Road Map 2025. Ten celkem jasně popisuje konkrétní směr, kterým se tato organizace v následujících letech hodlá vydat. A to vlastně až do roku 2025, jak dokládá samotný název. Společně se podíváme na několik nejzajímavějších bodů. Pro vás jako motoristy to bude rozhodně užitečné čtení.
![](https://auto-gril.cz/pov-3s.jpg)
Testování moderních systémů na detekci překážek
Automobily se stále více vyvíjejí, a dnes mají mnoho různých elektronických systémů, které mají za cíl nehodě předcházet. A na to se rozhodla organizace reagovat. A tak se v Euro NCAP budou testovat i tyto konkrétní systémy. Pokud vás zajímá, o jaké se jedná, tak jde třeba o technologie, které mohou velmi dobře detekovat cyklisty, nebo i chodce na vozovce. Nejenom, že mohou pomoci v reakci, která je spojena s brzděním, ale mohou pomoci také v tom, aby se vůz vyhnul kolizi s daným člověkem. Ne každý systém je ale na dobré úrovni a tak se organizace Euro NCAP chce zaměřit i na to. Může tedy ukázat, nakolik lidé mohou na elektroniku spoléhat, a nakolik je lepší spoléhat spíše jenom na své smysly.
Testování systémů na bdělost řidiče
Že ve voze mohou být systémy, které pomohou zjistit hladinu alkoholu v dechu řidiče a v případě nadýchání vůz nenastartuje, to je dnes již klasikou. Opomíjet ale nelze ani to, že existují třeba i systémy, které mají za cíl monitorovat bdělost řidiče. Nejenom, že ho upozorní, že ztrácí koncentraci a usíná. U vozů, kde je vše dotaženo k dokonalosti, se dokonce objevuje automatické nouzové řízení. Podobně, jako je tomu u autonomních automobilů. I toto je cesta a oblast, na kterou si chce Euro NCAP posvítit a do svého hodnocení zahrnout i tyto jedinečné prvky.
Ochrana chodců a cyklistů
I to je něco, na co se chce Euro NCAP primárně zaměřit. Pokud budeme konkrétní, tak musíme říci, že její hodnocení je často spojováno hlavně s tím, jak bude v případě nehody ochráněna posádka. Stále více se ale začíná myslet i na ty účastníky silničního provozu, kteří jsou v podstatě nejvíce ohroženi. O koho se jedná? Jsou to například cyklisté, stejně jako to jsou chodci. A tak se bude testovat bezpečnost vozů i tak, že se posoudí i náraz do daných lidí, a to s ohledem na to, jaké má auto prvky, které mohou zajistit jejich co největší ochranu a také jejich nejmenší zranění.
Nárazy zezadu
Testovány jsou čelní nárazy, nebo také nárazy z boku. Co se ale poměrně dosti opomíjí, to jsou rozhodně i nárazy zezadu. Přitom právě ty jsou poměrně rizikové. A to hlavně proto, že člověk riziko nehody v tomto případě málokdy ovlivní. Pokud to nedobrzdí rozjetý kamion, může být takový náraz velmi problémový. Proto se v Euro NCAP rozhodli jít i touto cestou a testovat vozy z hlediska bezpečnosti na tato rizika. Pro mnohé určitě celkem dobrá cesta, jak získat další jistoty.
Bezpečné, ale i přístupné auto
Pravděpodobně jedna z nejzajímavějších oblastí, na kterou se Euro NCAP zaměří. Vše z výše uvedeného je spojeno s tím, že bude testováno, zda auto zabrání nehodě, nebo zda a jak ochrání cestující z vozu, nebo i ty v běžném provozu. Kromě tohoto se ale organizace rozhodla ještě k testování a zjišťování dalších parametrů vozu. Pokud se stane těžká nehoda, je cílem vozu pasažéry ochránit. Stejně tak by ale měl umožnit rychlý přístup záchranářů k jednotlivým pasažérům. A toto bude ta oblast. Vůz, který zachrání životy i tím, že nebude komplikovat vyproštění osob, bude jistě velmi ceněný. A díky Euro NCAP budete moci v budoucnu zjistit, který konkrétně to bude.
Monitoring dětí
Jde o poměrně doplňkovou službu, která asi v reálném světě nemá zase až tak velké využití, ale automobilky ji do některých svých vozů jako součást výbavy dávají. A pokud dojde k jejímu rozšiřování, bude to impuls i pro organizaci Euro NCAP, aby se zaměřil na její testování. O co jde? O situaci, kdy se automobil v podstatě chová jako dětská chůvička. Má senzory, které budou monitorovat chování dítěte, když ve voze není přítomen řidič. Jakýkoliv incident bude následně ohlášen řidiči na jeho mobilní telefon. Kde hlavně o situaci, kdy řidič jenom na pár minut opustí auto, za nějakým účelem. Pokud by se dítěti něco stalo, auto na to upozorní a může zachránit jeho život. Na druhou stranu dodejme, že zodpovědný rodič dítě ve voze nenechává, jelikož nikdy neví, co se může stát. Je ale dobré, že se v Euro NCAP chtějí na tento systém zaměřit a alespoň ukážou, zda je k něčemu, nebo pokud jde o jeho praktické využití, zda má vůbec cenu na něho spoléhat.