Euro NCAP plánuje zcela nový vývoj

Podle čeho se v dnešní době nakupují automobily? Konkrétních parametrů, na které se hledí, je v současné době celá řada. Když pomineme třeba praktičnost, výkon, výbavu, nebo také design, nesmíme opomenout ještě jednu velmi důležitou věc. O jakou se jedná? Je to samozřejmě bezpečnost. Dnes v tomto směru většina lidí dává na hodnocení organizace, která nese název Euro NCAP. Ta vznikla v roce 1997, a to na popud mezinárodní automobilové organizace.

Díky ní jsou jednotlivé automobily testovány, a podle jednotlivých výsledků je jim dáváno hodnocení. A právě to je následně velmi dobrým ukazatelem toho, jak jsou různá auta bezpečná, nebo naopak nebezpečná. A to pokud se jedná o nehodu, a to v rámci různých rychlostí, ale i střetů.

Euro NCAP vydala nový dokument

Jde o velmi uznávanou organizaci, která se více než kdo jiný snaží o maximální možnou bezpečnost na silnicích. I proto stále více inovuje své testy a systémy hodnocení. Nyní došlo k tomu, že organizace Euro NCAP vydala zcela nový dokument, který nese název Road Map 2025. Ten celkem jasně popisuje konkrétní směr, kterým se tato organizace v následujících letech hodlá vydat. A to vlastně až do roku 2025, jak dokládá samotný název. Společně se podíváme na několik nejzajímavějších bodů. Pro vás jako motoristy to bude rozhodně užitečné čtení.

Testování moderních systémů na detekci překážek

Automobily se stále více vyvíjejí, a dnes mají mnoho různých elektronických systémů, které mají za cíl nehodě předcházet. A na to se rozhodla organizace reagovat. A tak se v Euro NCAP budou testovat i tyto konkrétní systémy. Pokud vás zajímá, o jaké se jedná, tak jde třeba o technologie, které mohou velmi dobře detekovat cyklisty, nebo i chodce na vozovce. Nejenom, že mohou pomoci v reakci, která je spojena s brzděním, ale mohou pomoci také v tom, aby se vůz vyhnul kolizi s daným člověkem. Ne každý systém je ale na dobré úrovni a tak se organizace Euro NCAP chce zaměřit i na to. Může tedy ukázat, nakolik lidé mohou na elektroniku spoléhat, a nakolik je lepší spoléhat spíše jenom na své smysly.

Testování systémů na bdělost řidiče

Že ve voze mohou být systémy, které pomohou zjistit hladinu alkoholu v dechu řidiče a v případě nadýchání vůz nenastartuje, to je dnes již klasikou. Opomíjet ale nelze ani to, že existují třeba i systémy, které mají za cíl monitorovat bdělost řidiče. Nejenom, že ho upozorní, že ztrácí koncentraci a usíná. U vozů, kde je vše dotaženo k dokonalosti, se dokonce objevuje automatické nouzové řízení. Podobně, jako je tomu u autonomních automobilů. I toto je cesta a oblast, na kterou si chce Euro NCAP posvítit a do svého hodnocení zahrnout i tyto jedinečné prvky.

Ochrana chodců a cyklistů

I to je něco, na co se chce Euro NCAP primárně zaměřit. Pokud budeme konkrétní, tak musíme říci, že její hodnocení je často spojováno hlavně s tím, jak bude v případě nehody ochráněna posádka. Stále více se ale začíná myslet i na ty účastníky silničního provozu, kteří jsou v podstatě nejvíce ohroženi. O koho se jedná? Jsou to například cyklisté, stejně jako to jsou chodci. A tak se bude testovat bezpečnost vozů i tak, že se posoudí i náraz do daných lidí, a to s ohledem na to, jaké má auto prvky, které mohou zajistit jejich co největší ochranu a také jejich nejmenší zranění.

Nárazy zezadu

Testovány jsou čelní nárazy, nebo také nárazy z boku. Co se ale poměrně dosti opomíjí, to jsou rozhodně i nárazy zezadu.  Přitom právě ty jsou poměrně rizikové. A to hlavně proto, že člověk riziko nehody v tomto případě málokdy ovlivní. Pokud to nedobrzdí rozjetý kamion, může být takový náraz velmi problémový. Proto se v Euro NCAP rozhodli jít i touto cestou a testovat vozy z hlediska bezpečnosti na tato rizika. Pro mnohé určitě celkem dobrá cesta, jak získat další jistoty.

Bezpečné, ale i přístupné auto

Pravděpodobně jedna z nejzajímavějších oblastí, na kterou se Euro NCAP zaměří. Vše z výše uvedeného je spojeno s tím, že bude testováno, zda auto zabrání nehodě, nebo zda a jak ochrání cestující z vozu, nebo i ty v běžném provozu. Kromě tohoto se ale organizace rozhodla ještě k testování a zjišťování dalších parametrů vozu. Pokud se stane těžká nehoda, je cílem vozu pasažéry ochránit. Stejně tak by ale měl umožnit rychlý přístup záchranářů k jednotlivým pasažérům. A toto bude ta oblast. Vůz, který zachrání životy i tím, že nebude komplikovat vyproštění osob, bude jistě velmi ceněný. A díky Euro NCAP budete moci v budoucnu zjistit, který konkrétně to bude.

Monitoring dětí

Jde o poměrně doplňkovou službu, která asi v reálném světě nemá zase až tak velké využití, ale automobilky ji do některých svých vozů jako součást výbavy dávají. A pokud dojde k jejímu rozšiřování, bude to impuls i pro organizaci Euro NCAP, aby se zaměřil na její testování. O co jde? O situaci, kdy se automobil v podstatě chová jako dětská chůvička. Má senzory, které budou monitorovat chování dítěte, když ve voze není přítomen řidič. Jakýkoliv incident bude následně ohlášen řidiči na jeho mobilní telefon. Kde hlavně o situaci, kdy řidič jenom na pár minut opustí auto, za nějakým účelem. Pokud by se dítěti něco stalo, auto na to upozorní a může zachránit jeho život. Na druhou stranu dodejme, že zodpovědný rodič dítě ve voze nenechává, jelikož nikdy neví, co se může stát. Je ale dobré, že se v Euro NCAP chtějí na tento systém zaměřit a alespoň ukážou, zda je k něčemu, nebo pokud jde o jeho praktické využití, zda má vůbec cenu na něho spoléhat.

Rate this post

CLOSE
CLOSE