Co ovlivňuje geometrii kol na vozidle?
Víte které části automobilu patří k těm nejvíce namáhaným a které jsou velmi důležité z hlediska bezpečného provozu? Ano, patří k nim nápravy, kola a samozřejmě pneumatiky.
Běžná věc, najedete do díry, otřete pneumatiku a disk při parkování o obrubník, zcela běžné události spojené s provozem auta.
Těmito událostmi se poškozují závěsy kol, čepy řízení, tlumiče a také pneumatiky. S opotřebením a případným poškozením jednotlivých dílů dochází postupně k chybné geometrii kol.
Proč si nechat udělat geometrii kol?
Kontrola geometrie kol je především z důvodu bezpečnosti při jízdě, ale špatná geometrie má také za následek poškození pneumatik projevující se např. nerovnoměrným sjížděním vzorku, poškození nápravy, řízení nebo se může projevit zvýšenou spotřebou paliva. Zpravidla se po delším ježdění se špatnou geometrií projeví většina možných poškození. Jak se říká, všechno souvisí se vším.
Správně nastavená geometrie náprav zajišťuje komfortní svezení, dobrou ovladatelnost, menší opotřebení pneumatik a díky nižšímu valivému odporu i nižší spotřebu.
Poznám špatnou geometrii?
Poznám, jednoduše a sám. Postačí nám k tomu bezpečný rovný úsek silnice. Špatná geometrie se jednoduše pozná tím, že když na malou chvilku pustíte volant, auto by se mělo začít mírně stáčet na některou stranu. Pokud volant vibruje, chtělo by to přinejmenším si nechat vyvážit kola. Pokud by problém neustal, bude potřeba kontrola čepů a nápravy.
Odborníci doporučují kontrolu geometrie také v případech, pokud se vám stane menší i větší havárie, nepodaří se vám vyhnout výmolu a vjedete do něj, nebo když vjedete, narazíte nepřiměřenou rychlostí na obrubník.
Seřízení geometrie se doporučuje i při montáži nových pneumatik, nebo jakmile zjistíte nerovnoměrné sjíždění pneumatik.
Jestliže jezdíte bez drobných „nehod“, výrobci automobilů doporučují kontrolu geometrie jednou za rok.
Dva základní parametry
1. Odklon kola
se měří ve směru jízdy a je to úhel, který svírá bok pneumatiky od svislé osy. Čím větší odklon kol od svislé roviny je, tím dochází k většímu opotřebení vnitřní nebo vnější strany pneumatiky. Odklon kola se nastavuje podle hodnot výrobce tak, aby při různých režimech jízdy a různém zatížení měly pneumatiky co největší styčnou plochu s povrchem silnice.
2. Sbíhavost kol
má vliv na jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Sbíhavost je rozdíl vzdáleností měřený na předním a zadním okraji ráfku ve výšce poloměru kol (střed kola).
Při sbíhavosti je auto projevuje jako nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně. Když se jedná o rozbíhavost, auto se projevuje jako přetáčivé a pneumatiky více sjíždějí z vnitřní strany.
Jak se dělá geometrie?
V minulých časech šlo o poměrně zdlouhavou proceduru čítající i několik desítek minut a výsledky nebyly zrovna přesné. V dnešní době se kontrola geometrie vozidla provádí moderními měřidly s laserovým zaměřováním nebo kamerovým zaměřováním. Diagnostika a vyhodnocení geometrie automobilu takovými měřidly trvá opravdu pár minut.
Cena za kontrolu a seřízení geometrie se pohybuje v rozmezí 500 až 1000 Kč. Cena je to poměrně nízká v porovnání možných oprav na poškozené nápravě vlivem špatné geometrie kol nebo nutnost koupě nových pneumatik z důvodu nerovnoměrného sjeti.
Prevence je vždy výhodnější než následný servis. To platí nejen u automobilů.