Aquaplaning je rizikem – jak se při něm chovat?


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Podzim je tady. Není to jenom období chladných teplot a výskytu přízemních mrazíků. Je to také období, se kterým souvisí i výskyt poměrně velkého množství deště. Pokud zříte mezi motoristy, tak jistě víte, že voda na silnici je poměrně velké riziko. Nejenom proto, že nemusíte vědět, jak je konkrétní kaluž hluboká, ale je to dáno také tím, že může hrozit takzvaný aquaplaning. Pokud nechcete během podzimu riskovat, podívejte se s námi na to, jak ho co nejlépe zvládnout.

Co je to aquaplaning?

Určitě je dobré v samotném úvodu přijít s trochou teorie. Ne každý řidič má totiž zcela jasno v tom, co to vlastně aquaplaning je. Jedná se o stav, který lze nazvat jako nebezpečný smyk, kdy nad vozem ztrácíte kontrolu. K tomuto nastane právě na mokré vozovce. Pokud je množství vody velké, tak ji pneumatiky nemusí stíhat odvádět a vlivem toho dojde k výraznému snížení přilnavosti. Kola přestanou na vozovce držet a vdanou chvíli vzniká právě aquaplaning. Jde o podobný stav, který může vzniknout třeba i na sněhu, nebo na ledu. I to je auto neovladatelné, a případná akcelerace není tak účinná. A jak tedy aquaplaning zvládat? Podívejte se s námi.

Základem je prevence

Žádný řidič zcela pochopitelně nechce riskovat situaci spojenou s tím, že případný aquaplaning vznikne. Proto je vhodné myslet primárně na prevenci. Co si pod tímto pojmem představit? Je to hned několik věcí. To první, na co je doslova nutné se zaměřit, to jsou vaše pneumatiky. Jenom takové, které jsou kvalitní a mají dostatečný vzorek, jsou zárukou toho, že zvládnou vodu odvádět tak, jak bude potřeba. Doporučujeme pneumatiky zkontrolovat a změřit. Pokud nevyhovují, je lepší raději sáhnout po nových, než riskovat případný problém při jízdě.

Dále je prevence pochopitelně spojena se stylem vaší jízdy. Je dobré sledovat dění kolem sebe. Pokud je na vozovce velká vrstva vody, rozhodně není vhodné jezdit rychle. Je lepší zpomalit, jelikož jedině tak budou mít pneumatiky více času na odvod vody. Případný aquaplaning totiž vzniká častěji při rychlejší jízdě. Také si dejte pozor na volnu jízdní stopy. Pokud prší, rozhodně se nedoporučuje je t ve vyjetých kolejích. Právě v nich se drží velké množství vody a riziko problémů může stoupat.

Když aquaplaning nastane

Pokud dojde k tomu, že se vám zdá, že vůz tolik nezabírá, kola se protáčejí, otáčky skočí nahoru a auto začíná plavat, je to tu. Co v takovém případě udělat? Odborníci doporučují, že raději „NIC“. Tedy abychom byli konkrétní, rozhodně nedoporučují jakkoliv zmatkovat a snažit se dané situaci ještě na poslední chvíli zamezit. Pokud nemáte zkušenosti a budete se o něco takového snažit, aquaplaning bude zcela jistě spojený s nehodou. Proto skutečně nezmatkujte, ani nestrhávejte řízení ve snaze všemu zabránit. Mohla by se rozhodit rovnováha vozu a vy půjdete do prudkého smyku.

Rada je tedy jasná. Snažte se stále rovně držet váš volant a nijak výrazně s ním nehýbat. Pokud jde o pedály ve vašem vozidle, tak rozhodně povolte ten plynový. Rozhodně ale nešlapejte na brzdu, jelikož prudké brzdění je také kontraproduktivní. Jediným pedále, který je třeba zmáčknout, je spojka. Pokud máte vůz a s automatickou převodovkou, je situace o to těžší, že je třeba bleskově přeřadit na neutrál. Bohužel to znamená nutnost dát ruku z volantu. Proto na daný postup pozor.

Nechte vůz přirozeně pokračovat

Začátky aquaplaningu jste tedy zvládli. Pokud jste udělali vše, co bylo popsáno, mělo by dojít k tomu, že auto nešlo do smyku, a pokračuje stále stejným směrem. I když cítíte, že takzvaně plave, jelikož pneumatiky stále nemají dostatečný záběr. Pokud tato situace aktuálně trvá, mějte na paměti, že se jedná o situaci správnou. Pokud jedete po rovině a neblíží se zatáčka, nechtě vůz takto plynou. A to až do doby, než ucítíte, že opět zabral. Tedy že pneumatiky opět drží na vozovce.

Když se ale blíží zatáčka, je třeba na ni vůz připravit. Jakékoliv prudké stržení volantu je rozhodně špatně. Vše by mělo být co možná nejplynulejší. Inspirujte se třeba vozy formule jedna, kde řidiči nasadí na vnitřní okraj zatáčky a lehce se nechají vyvézt. Něco podobného doporučíme i my, jelikož jedině tak nebude nutné volantem uhýbat natolik, aby zde hrozilo riziko smyku.

Když se kola chytí

Určitě to poznáte, jelikož vůz lehce cukne, přestane plavat, a začne také zpomalovat. To je pro vás signál, že jste aquaplaning úspěšně zvládli. V takovém případě už stačí opět zařadit rychlost a pokračovat v jízdě. Nyní už raději opatrnější, jelikož jistě není vaším cílem podobnou situaci opatova. Pokud jde o zařazení správné rychlosti, tak by měla být optimální k tomu, jakou máte na tachometru. Spojku pochopitelně pouštějte pomalu a opatrně sešlapávejte plynový pedál. Nájezd vozu do záběru by měl být plynulý a pozvolný, aby nedošlo k případné rychlé akceleraci, zahrabání, a tedy i případnému dalšímu smyku.

Moderní auta mohou pomoci

Co dodat na závěr? Jistě to, že velmi záleží na tom, jaký máte automobil. Žijeme v moderní době a tak se technologie spojené s auty stále velmi výrazně vyvíjejí. To znamená, že různé bezpečnostní systémy pomohou aquaplaning mnohem lépe zvládnout, a to často i ve chvíli, kdy řidič zazátkuje. Zároveň to ale neznamená, že se řidiči mohou plně spoléhat na své auto a mohou při jízdě riskovat. Cílem daných systémů je pochopitelně primárně pomoc v nouzi. Nelze je brát jako něco, na co se může každý kdykoliv spolehnout. Když si toto zapamatujete, rozhodně se nemusíte rizikového podzimního počasí obávat.

Rate this post