Nafouknutí kol u auta

Může se zdát, že nafouknutí kol u auta je činnost, která je velmi jednoduchá a zvládne ji skutečně každý. Ne vždy to tak musí být, jelikož je dobré mít na paměti, že i u nafukování kol platí hned několik důležitých specifik. Proto se podívejme na to, jak je nafouknutí kol náročné a kdy je třeba ho nepodceňovat.

nafouknutí pneu

Kola pravidelně kontrolujte

V první řadě postačí i běžný vizuální pohled, v rámci kterého snadno zjistíte, zda je kolo nafouknuté dostatečně, nebo nikoliv. Čím větší boule se v jeho spodní části vytváří, tím samozřejmě hůře. Je proto třeba provést nezbytné nafouknutí. Nedostatečně nahuštěné pneumatiky totiž mají velmi negativní vliv na samotnou jízdu. Pokud se podíváme konkrétně, je to především zhoršení stability samotného vozidla, stejně jako je zde i riziko toho, že vůz hůře udržíte třeba v zatáčkách. Také může mít špatně nahuštěná pneumatika delší brzdnou dráhu.

Špatné nafouknutí pneumatik má však vliv také na celkovou spotřebu vozu, která může být při jízdě vyšší. A to vlivem valivého odporu. Zapomínat nesmíme ani na to, že problémem může být i špatné sjíždění daných pneumatik. I to je komplikace, na kterou je dobré myslet. A proto pneumatiky kontrolovat.

Kdy pneumatiky nafukovat?

Důležité je nezapomínat na to, že by se mělo nafukování a tedy následné měření tlaku v pneumatikách provádět vždy za studena. A to proto, že jedině tak danou pneumatiku nafoukneme skutečně tak, jak nafouknutá být má. Nezapomínejme totiž na to, že vlivem dlouhé jízdy se vzduch v pneumatice ohřívá a tím se také rozpíná. A to způsobuje mnohem větší tlak, než pokud bychom měření provedli ve chvíli, kdy automobil již několik hodin stojí na parkovišti.

Pokud je nutné dojet pár kilometrů k benzinové pumpě, problém to není. Pamatujte však na to, že čím delší cesty budete před nafukováním a měřením tlaku v pneumatikách absolvovat, tím více nepřesné může vše být.

Nafouknutí je snadné

Jak jsme již zmínili, ideální je navštívit nejbližší čerpací stanici, jelikož právě zde máte jistotu, že budou mít k dispozici kompresor, který kola u auta bez potíží nafoukne. Můžete si tak být jisti, že už vás nečeká žádné namáhavé nafukování pumpičkou. Ta se hodí třeba jenom jako nezbytná pomoc v případě extrémně prázdných pneumatik, kdy je nafouknete jenom na dojetí. Jakmile se dostanete k benzinové pumpě, je postup více než jednoduchý,

Prvním krokem je odmontování krycího ventilku. Následně nasadíte ventilek kompresoru. Jsou řešení, která drží sama, stejně jako jsou řešení, která musíte držet. Mnoho moderních kompresorů na benzinových pumpách už umí nejenom nafukovat, ale má i tlačítko s minusovým znakem, díky čemuž můžete vzduch také odpouštět. Díky tomu pneumatiku nahustíte tak, jak potřebujete. Jakmile je nahuštěna, odpojíte ventilek kompresoru, nasadíte krycí a pokračujete na zbývající kola. Samotný proces nemusí trvat déle, než pár desítek vteřin.

Jaký tlak je ten správný?

Jak jsme již zmínili, důležitou roli hraje také množství tlaku v pneumatikách. Dnes už na většině čerpacích stanic není jakýkoliv problém vidět na přehledném budíku, jak je na tom právě ta naše pneumatika. Určitě ale správné množství vzduchu nemusí být vždy jednoduché. Obecně ale platí, že tyto údaje udávají samotní výrobci automobilů. Můžeme tak najít cedulku, nalepenou třeba na sloupku otevřených dveří, stejně tak můžeme danou cedulku najít třeba nalepenou na víčku nádrže. Samozřejmostí je ale i manuál, který nám řekne, jak správně pneumatiky hustit.

Pokud daný štítek nikde nenajdete, je dobré si pamatovat, že optimální nahuštění pneumatik většiny vozů je na hodnotu 2,2 – 2,5. Samozřejmě záležet může hlavně na tom, kolik zavazadel vezeme nebo kolik pasažérů v našem voze cestuje. Je dobré si pamatovat, že čím více lidí je ve voze, a čím větší je tedy jeho samotná zátěž, tím více je dobré nafouknout pneumatiku. Pozor však na její přefouknutí.

Jak často hustit kola?

Důležité je znát také správný interval. Nejenom, že pneumatiky pravidelně kontrolujeme pohledem. Je třeba tlak kontrolovat také tlakoměrem. Ten můžeme mít buď svůj, nebo si množství vzduchu jednoduše změříme u benzinové pumpy a následně pneumatiku dofoukneme. Pamatovat bychom měli na to, že daný úkon spojení s měřením tlaku je dobré absolvovat alespoň jednou měsíčně. Jedině tak máme jistotu, že bude s našimi pneumatikami vše v pořádku. Krátkou zastávkou tak prospějeme jak spotřebě našeho auta, tak i stavu pneumatik, nebo samotné bezpečnosti.

Nezapomínejte na rezervu

Tu sice není nutné nafukovat a kontrolovat tak často, ale stále je třeba mít na paměti, že by měla být v neočekávané události připravena k bezproblémové jízdě. Ať už máte rezervu plnohodnotnou, nebo máte jenom dojezdové kolo, neměli byste rozhodně zapomínat ani na huštění jeho samotného. A to proto, aby v případě defektu postačilo jeho nasazení a my již mohli bez jakéhokoliv konkrétního problému pokračovat v jízdě.

Přefouknutí se nebojte

Pokud dodržíte orientační hodnoty uvedené na konkrétním štítku, není třeba se obávat toho, že byste pneumatiku přefoukli. Dnes je dimenzována tak, že by měla bez potíží vydržet i několika násobný tlak. Desetiny nebo jednotky navíc v podstatě nejsou žádným problémem. Pamatujte však na to, že extrémně nafouknutá pneumatika může vykazovat stejné negativní vlastnosti, jako pneumatika, která je nafouknutá dostatečně. I proto je dobré věnovat dostatek času tomu, aby u vás bylo po této stránce vždy vše v naprostém pořádku. Poté můžete bez obav vyrazit na jakoukoliv cestu.

CLOSE
CLOSE
4.6/5 - (9 votes)

1 Response

  1. DonLabuznik napsal:

    supr