Zpoplatnění německých dálnic zvedá vlnu odporu

Od chvíle, kdy bylo zveřejněno, že Německo chystá zpoplatnit své dálnice, se zvedla vlna nesouhlasných reakcí. U nich ale rozhodně nezůstalo, jelikož jsou státy, které doslova vyrazily do boje. A mezi ně patří nejenom Rakousko a Nizozemsko, ale třeba také Česká republika. Důvod, proč se snaží bojovat a o zrušení plánovaného nařízení, je jasný – chtějí zabránit případné diskriminaci svých občanů, jakožto cizinců, kteří do Německa pojedou.

Vše dojde až k soudu

Už v minulosti bylo avizováno, že se dané státy chtějí obrátit na Soudní dvůr EU, který by jim měl pomoci prosadit, aby se samotná změna zrušila, ideálně aby se vůbec neaplikovala. Argumentují přitom jasně, a to unijním právem. Dle jeho výkladu totiž skutečně plánované zpoplatnění dálnic v Německu jasně poškozuje jiné občany.

Problém je ve zvýhodnění místních

Není to ani tak o tom, že budou dálnice zpoplatněny, ale především o tom, že jiné podmínky budou mít cizinci a jiné Němci. Platby sice budou ve stejné výši, ale Němcům bude tato změna kompenzována mnohem nižšími daněmi z vlastnictví vozidla. Ty jim budou sníženy o tolik, aby celkové výdaje vycházeli podobně, jako je tomu nyní. A právě s tím dotčené státy nesouhlasí. Požadují buď okamžité zrušení daného zpoplatnění, nebo alespoň rovný přístup. Tedy že všichni budou platit stejně a žádné kompenzace místním připsány nebudou.

Zpoplatnění se plánuje už na příští rok

A že je to problém poměrně palčivý, to jistě ukazují také termíny, kdy německá strana plánuje dané změny reálně aplikovat. Měly by k tomu dojít již příští rok a tak nám pravděpodobně zbývá jenom zhruba půl roku na to, abychom si mohli německou dálnici stále ještě užívat bezplatně. Poté už je třeba počítat s tím, že zaplatíme ročně částky od 22 do 130 eur. A to v závislosti na tom, jak ekologické je naše auto. U těch nejstarších bychom se tedy měli připravit až na 3 500 Kč.

Rate this post

1 Response

  1. Trulys napsal:

    Samotný princip zpoplatnění dálnic je mi proti srsti všude, kde se platí daně. Poku bychom daně neplatili, plaťme tedy mýto za používání silnic a mostů či tunelů. Přijde mi to jako kontrasystém proti deklarovanému volnému pohybu osob a zboží, který je torpédován z každé strany. Osobně do Německa moc nejezdím a když, tak jen kousek za hranice, takže se mě ten problém zpoplatnění německých dálnic moc netýká, ale z principu mi to vadí. Stejně jako plánované mýto (platba za ujetý km) na dálnicích u nás.

CLOSE
CLOSE