Výměna vzduchového filtru
Vzduchový filtr je u našich vozů jeden z naprosto nedílných součástí, která je potřeba. Právě skrz daný filtr je totiž nasáván vzduch a tak je třeba, aby se vzduch jako takový co nejlépe zbavil všech možných nečistot. A k tomu nám logicky pomůže právě onen vzduchový filtr, který je možností, kterou si můžeme vyměnit i sami. A tím nejenom zlepšit samotné nasávání vzduchu skrz čistší a tedy mnohem propustnější filtr, ale je cestou, jak opět zlepšit zachytávání prachových částic, ale třeba také esku, stejně jako dalších nečistot.
Kdy je výměna vzduchového filtru nutná?
Musíme říci, že je mnoho řidičů, kteří jeho samotnou výměnu výrazným způsobem podceňují. Máme-li být konkrétní, tak o nich musíme říci, že vzduchový filtr v podstatě nemění vůbec. A to je rozhodně velkou chybou. Zvláště ve spojení s tím, že ani jeho pořizovací cena, ani samotný postup výměny rozhodně není nijak výrazně náročný. Je tomu právě naopak.
Ten správný servisní, tedy výměnný interval může být skutečně různý. Pamatujte, že vzduchový filtr může být zanesený třeba i po najetí 10 000 – 20 000 kilometrů. Záleží hlavně na konkrétním prostředí, ve kterém jezdíme. I proto je v některých případech doporučováno měnit filtr vždy spolu s výměnou oleje. Díky tomu není třeba myslet na žádné jiné termíny. Je ale faktem i to, že nám filtr může vydržet třeba i 80 000 kilometrů, což znamená, že se s jeho výměnou nemusíme trápit třeba po celou dobu, kdy náš automobil máme. Pokud chcete znát přesný interval doporučované výměny, není nic jednoduššího, než se v souvislosti s tím podívat do příručky k vašemu vozu. V servisní knížce byste následně měli najít i informace o tom, kdy byl vyměněný.
Co budeme potřebovat?
To základní a nejdůležitější je logicky samotný filtr, bez kterého se neobejdeme. Ten není nijak výraznou ani nákladnou investicí. Obecně platí, že se dá koupit za několik stovek korun, což je minimální investice. Při výběru nezapomínejte na to, že by se mělo jednat primárně o typ, který je určený jak pro váš konkrétní typ automobilu, tak i typ motoru. Jakmile máte vybráno, je dobré zjistit, zda bude nebo nebude potřeba také nářadí. Pokud ano, obvykle bude stačit jenom to základní, v podobě šroubováků, nebo klíčů. U mnohých vozů se obejdete i bez něho. Zde je výměna vzduchového filtru ještě jednoduší.
Nejprve je třeba najít kryt filtru
Pokud se rozhodnete provádět výměnu vzduchového filtru svépomocí, je třeba nejprve najít samotný kryt filtru. Ten může být v rámci různých automobilů umístěný na různých místech. Faktem zůstává, že ho najdete pod kapotou, kterou je třeba otevřít. Následně je dobré vědět, co v prostoru motorizace hledat. Samotný kryt má nejčastěji plastovou podobu, je čtvercový a je k němu napojena poměrně silná vzduchová hadice. To by vám mělo celkem dobře pomoci v tom, abyste kryt jako takový našli. Pokud se tak stane, máte vyhráno.
Kryt je třeba také otevřít
Právě uvnitř daného krytu najdete to nejdůležitější, čím je samotný vzduchový filtr. Abyste se k němu mohli dostat, je samozřejmě třeba horní část uvolnit. Zde už se dostáváme ke zmíněnému popisu toho, zda budete nebo nebudete potřebovat konkrétní nářadí. Pokud ano, jednoduše povolíte jednotlivé spoje, ať už jsou ve formě šroubů, nebo třeba matic. Pokud nářadí nebude potřeba, velmi často postačí odstranit jenom speciální spony, která horní část krytu drží na svém místě. V takovém případě platí, že dané spony jednoduchým pohybem ruky uvolníte, a následně horní část krytky sejmete.
Vyjměte stávající filtr
Jakmile máme přístup ke stávajícímu filtru, můžeme ho jednoduše vyjmout. Než se do toho pustíme, je dobré si zapamatovat nebo vyfotit, jak je zde umístěný – tedy v jaké poloze. Pokud pro vás tato činnost není ničím novým, nutné to není. Pokud je z vaší strany realizována výměna vzduchového filtru skutečně poprvé, rozhodně můžeme doporučit, abyste si jeho polohu zapamatovali. Jedině tak si ušetříte následující starosti spojené s tím, že budete na požadované místo umisťovat filtr zcela nový.
Při vyndávání stávajícího filtru nezapomeňte na maximální opatrnost. Pamatujte, že bude plný prachu a dalších nečistot. Proto je třeba myslet na pomalé pohyby, stejně také na to, abyste s filtrem jako takovým skutečně nikde nezavadili. Jinak riskujete, že se vám nečistoty vysypou do prostoru vašeho motoru. Je-li stávající filtr vyndán, již ho můžete vyhodit. V tomto případě není problémem vyhození do běžného odpadu.
Umístěte filtr nový
Jakmile je prostor pro vzduchový filtr volný, je možné sem umístit filtr nový. Zde byste měli vědět, jak správně zde má být umístěn. Pokud se vám to povede a pohledem vidíte, že filtr skutečně sedí správně, můžete si říci, že máte vyhráno. Tím je výměna finálně provedena a vaší poslední povinností je samozřejmě i nutnost zavřít zmíněný kryt. Jakmile i toto máte definitivně hotovo, můžeme říci, že je možné zavřít kapotu a vůz opět bez problémů používat, s jistotou, že nasávání vzduchu bude bez problémů.