Výměna brzdových válečků

Když se mluví o problémech s brzdným systémem, velmi často přicházejí do popředí dvě halení závady. Tou první mohou být špatné destičky, zatímco tou druhou mohou být špatné brzdové kotouče. V obou případech jsme vám již jednotlivé výměny popisovali.

Proto se aktuálně zaměříme ještě na další typ konkrétního problému, který přirozeně může nastat. Pokud budeme konkrétnější, jedná se o situaci, kdy je třeba výměna brzdových válečků. Ta může být nezbytná ve chvíli, kdy je samotný brzdový systém v celkem dobrém stavu, a přitom je například na technické kontrole zjištěno, že brzdný účinek není takový, jaký by měl být. Důležité je totiž vědět, že válečky mají ve svých útrobách také omezovač tlaku, což může přirozeně znamenat i to, že právě kvůli tomu je účinek konkrétních brzd jiný, než by měl být. Samozřejmě i tento problém se dá vyřešit, a to právě tím, že dané válečky vyměníme.

Kde je vzít?

Jelikož se nejedná o nijak nedostupný sortiment, není problémem běžná prodejna s náhradními díly. Pokud brzdové válečky kupujeme, zaměřujeme se především na to, aby seděli právě na náš automobil. Je tedy jasné, že je třeba vybírat jak podle konkrétního modelu vozu, tak podle roku výroby. Pokud máme starší automobil a chceme primárně ušetřit, je možné nakoupit válečky třeba i z druhé ruky. Jak v internetových nebo jiných bazarech, tak na vrakovištích.

Demontáž brzdových válečků

Prvním krokem, který musíme udělat, je přirozeně demontáž současných brzdových válečků. V tomto případě je přirozeně třeba zvednout vozidlo, a to tak, abychom měli dostupnou oblast kola a následně brzd. Můžeme tedy použít jak klasický zvedák, tak můžeme použít i něco tak běžného, jako je hever. Pokud máme vůz zajištěný a zvednutý, můžeme se pustit k sundání kola. Poté se již dostáváme k samotnému brzdovému systému. Zde by mělo být prvním krokem důležité sundání brzdového bubnu. To lze ve většině případů udělat tak, že je vydloubnuta středová krytka a následně dojde k vyšroubování matice, která daný buben přirozeně drží.

Jakmile je brzdový buben demontován, již bychom měli vidět samotné brzdové válečky. Tedy konkrétně to, co máme v plánu demontovat. V tomto případě je třeba nejprve povolit jednotlivé šroubky brzdového válečku, stejně jako se neobejdeme také bez povolení šroubení samotného potrubí. Rozhodně nezapomínejte na to, aby byly povoleny všechny šroubky, které daný váleček drží.

Použijte sílu

Berte na vědomí, že brzdové válečky jsou v daném systému poměrně dlouho a ne vždy půjdou ven jednoduše a snadno. Proto doporučujeme nebát se použít i větší síly. Základním krokem je po povolení šroubů jejich definitivní vyšroubování. Poté je vhodné použít kladivo, nebo jiný podobný nástroj. Pomocí něho dané brdové válečky jednoduše uvolníte a budete je moci vyjmout. Dále ale nezapomínejte také na vyšroubování brzdové trubky, kterou je dobré zalepit zátkou. A to z důvodu, aby se do ní nedostali jakékoliv nečistoty. Stejně tak je to i z důvodu, aby došlo k eliminaci úniku brzdové kapaliny. Té je dobré při výměně zachovat co nejvíce.

Instalace nového válečku

Dá se říci, že to nejtěžší a nejsložitější již máte za sebou. Nyní přichází chvíle, kdy se výměna brzdového válečku chýlí ke konci. Přichází chvíle, kdy je třeba namontovat váleček nový. Nejprve jen třeba dostatečně a důkladně očistit dosedací plochu pro váleček, a to na samotném štítu brzdy. JE-li dostatečně čistá, může již dojít k samotnému usazení válečku, který upevníte pomocí stejných šroubů, které jste před chvíli vymontovali. Na co dále nezapomínejte, to je samozřejmě také našroubování brzdové trubky. I zde samozřejmě myslete na to, aby případná ztráta brzdové kapaliny byla co možná nejmenší.

Nasazení brzdového bubnu

Jakmile je vše v pořádku nasazeno, je výměna brzdových válečků v podstatě u konce. V tuto chvíli již pokračujete v opačném sledu, což přirozeně znamená, že je třeba zpět namontovat samotný brzdový buben. Na co dále nesmíte zapomenout, to je matice ložiska, kterou je přirozeně třeba důkladně dotáhnout. Jakmile je i toto definitivně hotovo, naklepete zpět krytku a můžete nasadit sundané kolo. Stejný postup následně zopakujete i na druhé straně vašeho automobilu, pokud zde chcete brzdové válečky také měnit. My to doporučujete, jelikož jedině tak zachováte správnou funkčnost brzdového systému. Tedy takovou, kdy budou obě kola brzdit tak, jak mají. Tedy stejně rovnoměrně.

Kontrola funkčnosti

Jakmile máme vše hotovo, už se můžeme pustit do v podstatě finální fáze, která s výměnou brzdových válečků přímo souvisí. Tato finální fáze nejprve zahrnuje celkové odvzdušnění brzdového systému, jelikož během výměny se do něho vzduch zcela určitě dostal. To už je celkem jednoduchý úkon, který bychom měli zvládnout i svépomocí. Dále nezapomínejme na kontrolu stavu použité brzdové kapaliny. I když jsme byli při výměně obezřetní, mohlo se samozřejmě stát, že nám jí uniklo poměrně dost. V takovém případě ji doporučujeme dolít, a to na množství, které předepisuje samotná nádobka.

Jakmile máme jistotu, že brzdy jsou v tomto směru v naprostém pořádku, můžeme se pustit do posledního kroku. Tím je jízda. Ideální je začít jízdou pomalejší, nejlépe na odlehlejší, méně frekventované silnici. Zde nejprve vyzkoušíme, zda brzdy patří tak, jak požadujeme a zda brzdový systém funguje. Poté můžeme vyzkoušet i prudší brzdění. Po příjezdu ještě jednou zkontrolujeme množství kapaliny v nádobě, a pokud je ještě potřeba, opětovně doplníme. Výměna brzdových válečků je u konce.

Rate this post

CLOSE
CLOSE