Tlak v pneumatikách – rizika, úskalí a povinnosti
Pokud se mluví o tlaku v pneumatikách, je každému jasné, že se laicky jedná o to, zda je každá z pneumatik na našem voze dostatečně nahuštěna. V tomto ohledu je samozřejmě správné tento postup nepodceňovat. Je totiž dokázáno, že tlak v pneumatikách má vliv nejenom na životnost pneumatiky, kterou může až o 20% snížit, ale má vliv také na spotřebu během jízdy, kterou může zvyšovat až o 5 procent. V tomto případě mluvíme o pneumatikách, ve kterých je nedostatečný tlak. A dle posledních průzkumů s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami jezdí polovina evropských řidičů.
Nová opatření EU – povinné kontroly
Na základě tohoto zjištění, ale především na základě různých ekologických norem se Evropská unie rozhodla pro opatření, které se bude týkat všech osobních automobilů, které budou vyrobené po datu 1. 11. 2014. Cílem daného opatření je právě kontrola tlaku v pneumatikách, a to pomocí speciálního systému, který tak bude muset být součástí každého vozu, který bude vyroben právě po výše uvedeném datu. Samotná EU poté uvádí, že tímto opatřením by se měla ušetřit až miliarda paliva ročně.
EU schvaluje dva systémy
Z hlediska tohoto opatření tak budou muset řidiči počítat s tím, že jeden ze systémů TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systém) budou mít i na svém voze. Pojďme se tedy podívat na to, jaké jsou schválené možnosti a v čem spočívají jejich výhody.
Přímý systém kontroly tlaku
Tento systém patří mezi ten nejpřesnější, a to z toho důvodu, že jeho součástí jsou tlakové senzory, které jsou spojené s ventilky. Daný senzor se poté nachází přímo na disku, uvnitř pneumatiky. Podobné systémy dnes již přední výrobci poměrně často používají, a to jak na běžných plechových discích, tak i na vozech, která mají alu disky. Výhodou daného systému je poté to, že je přesný, dokáže monitorovat tlak v každém kole zvlášť, a to okamžitě, i na stojícím vozidle.
Nepřímý systém kontroly tlaku
Druhou povolenou variantou je takzvaný nepřímý systém. Ten nepočítá s žádnými senzory, ale využívá v současných vozech běžně dostupné systémy ABS nebo ESP. Z toho důvodu tak není nutné pořizovat například specielně homologovaná alu kola, jako v předchozím případě. Disky a pneumatiky totiž mohou být jakékoliv, protože veškerý monitoring je výhradně softwarový, bez použití čidel.
V principu totiž stačí úprava softwaru systémů ABS a ESP, který následně bude porovnávat otáčení, ale i vibrace každého kola. Tyto údaje budou následně zpětně vyhodnocovány a zasílány do palubního počítače. Jakákoliv odchylka, kterou by mohl mít na svědomí právě pokles tlaku, tak bude řidiči oznámena. Nutno ale podotknout, že toto řešení je pomalejší než první možnost.
Funkčnost systémů bude kontrolována
V souvislosti s těmito novinkami je třeba říci i to, že se na ně mohou zaměřovat policisté, při svých kontrolách. Stejně tak je povinná kontrola funkčnosti i na samotných řidičích a majitelích vozů. Dobrou zprávou je, že pokud systém funkční nebude, je řidič pouze upozorněn na nutnost opravy, a nebude pokutován, ani mu nebudou odebrány případné body.
Na závěr je samozřejmě třeba ještě jednou zmínit, že nové nařízení se týká výhradně vozů vyrobených po 1. 11. 2014. U současných vozů není tento systém povinný.
Zdroj: Pneumatiky.cz