Polská Syrena bude opět na trhu

Dlouhou dobu jsme neslyšeli o polských automobilech. V Polsku se pouze v licenci vyráběly Fiaty, ale vlastní značka zde chyběla. Parta nadšených příznivců automobilového průmyslu se ale nyní rozhodla tento fakt změnit. Chystá se vrátit na trh polskou Syrenu. Toto malé autíčko se stalo legendou, která by se teď měla znovu objevit na silnicích.

Vůz kdysi konkuroval trabantu

Automobil značky Syrena vyráběla varšavská továrna FSO, pod touto zkratkou se skrývala Fabrika Samochodów Osobowych. Na trh ho dodávala v letech 1957–1983 a díky tomu, že aut spatřilo světlo světa zhruba půl milionu, stalo se ze Syreny skutečně lidové vozítko. Mělo dvoudveřovou karosérii a ze začátku také dvouválcový dvoutaktní motor. Tím pádem šlo o konkurenci trabantu.

Obnovu podpořila i vláda

Polští automobiloví fanoušci Zygmunt Fabisiak a Mieczyslav Wosko se před pár lety domluvili na tom, že je velká škoda, že produkce polských automobilů už zanikla. Proto se rozhodli obnovit výrobu někdejší slavné polské Syreny. Podařilo se jim zajistit si podporu polské vlády a s projektem se rozhodl spolupracovat také Dariusz Fabisiak, který je prezidentem firmy AMZ Kutno. Celá akce zaměřená na restart slavné značky začala roku 2012. Výsledkem je v současnosti představení zbrusu nového vozu Syrena. Ten už samozřejmě má trochu jinou podobu než tenkrát, na veřejnost se nyní vrací jako malé retro kupé. Předvádění vozu si pochopitelně nenechali ujít ani polští představitelé včetně ministryně Iwony Wendelové.

Polské dílo po 50 letech

Syrena S201 GT ovšem svými tvary přece jenom evokuje původní automobil. Na konstrukci vozu se podílel Andrzej Stasiak, který říká, že po dlouhých padesáti letech je to vůz, jenž je výhradním autorským dílem Poláků. Má se pyšnit pohonem předních kol, benzinovým motorem o obsahu 1,4 litru, výkonem 90 koní a zřejmě také laminátovou karosérií.