Oprava výfuku
Výfuk je na autě jednou z nejvíce rizikových částí. A to hned z několika důvodů. Tím prvním je samozřejmě to, že výfuk je umístěný v oblasti našeho podvozku. A to znamená, že na něho působí nejenom vlhkost, ale působí na něho také posypová sůl a řada dalších agresivních látek, které mohou mít nemalý vliv na to, že se může objevit koroze, od které už je jenom velmi krátká cesta k tomu, aby byl výfukový systém poškozený mnohem výrazněji. Pokud se právě toto stalo i vám, podívejme se společně na to, jak může proběhnout oprava výfuku a na co všechno je dobré dát si v dané situaci pozor.
Základem je vizuální kontrola
Výfuk bychom měli pravidelně kontrolovat, jelikož jedině tak můžeme celkem jednoduše a bez problémů poznat, že s ním není něco v pořádku. Tím máme na mysli nejenom jednoduchou kontrolu, že se podíváme pod auto, ale i cestu spojenou s tím, že s vozem najedeme na montážní jámu, nebo na jinou plošinu, kde nám bude umožněno zkontrolovat výfukový systém i ze spodní části vozu. Co by nás mělo zajímat především, to je koroze, která je také nejčastějším důvodem toho, proč musí být oprava výfuku vykonávána. Nezapomínejme ale ani na to, že kontrolovat je třeba také samotná upevnění, spony a šrouby a řadu dalších součástí. Logicky platí, že čím starší automobil, tím častější by měla daná konkrétní kontrola také být.
Pokud kontrolu nepodnikáte, můžete problém s vaším výfukem identifikovat až ve chvíli, kdy už bude skutečně velmi výrazně rozšířený. Pokud budeme o něco konkrétnější, je třeba říci, že může část výfukového systému upadnout a my ji potáhneme po zemi, stejně jako může případná větší díra způsobovat nadměrný hluk. Oba tyto problémy poznáme poslechem. A jak případné komplikace opravit? Podívejme se.
Existují bandáže na výfuk
Jednou z nejjednodušších a dnes velmi oblíbených variant je možnost spojená s tím, že využijeme takzvanou výfukovou bandáž. Pokud je oprava výfuku realizována právě tímto způsobem, je třeba říci, že se jedná o jeden z nejmodernějších postupů, které v současné době existují. V tomto případě je totiž oprava provedena pomoci unikátní bandáže z epoxidové pryskyřice, která umí k výfukovému potrubí velmi dobře přilnout a následně vytvoří naprosto špičkovou plynotěsnou záplatu.
Postup opravy je v tomto případě poměrně jednoduchý, jelikož dnes se prodávají kompletní sady, u kterých máme jistotu, že koupíme vše v jednom balení. Poté, co výfukové potrubí zbavíme nečistot a obrousíme, výfuk zahřejeme běžným nastartováním vozidla. Poté už jenom na požadované místo aplikujeme danou bandáž, tedy onu konkrétní pryskyřici ve formě plastového pásku. Poté se s vozem pomalu projíždíme, čímž zahříváme výfuk a díky tomu zahříváme i pryskyřici, která na něm přilne.
Řešením mohou být i různé tmely
Ano, i tato možnost existuje a můžeme říci, že je velmi podobná té předchozí. Oprava výfuku tímto způsobem samozřejmě vyžaduje také použití speciálního tmelu, díky kterému se vyplní nejenom případné drobné díry, ale mohou se také opravit jednotlivé spoje, nebo se eliminují místa, u kterých je patrná koroze. I zde platí, že speciální tmel, který následně odolá vyšším teplotám výfukového systému, koupíte celkem jednoduše. Stačí navštívit prodejnu automobilových potřeb.
Daný tmel bychom měli nanášet nejenom na očištěné, ale samozřejmě i na obroušené a od koroze odstraněné místo. Jedině tak máme jistotu, že dobře přilne. Doporučována je také silnější vrstva, která se stane lépe nepropustnou. I takto lze s minimálními náklady a úsilím výfuk opravit.
Pomoci může také zavaření výfuku
Třetí cestou, kterou můžeme zařadit mezi oblíbené opravy výfuku, je také jeho zavaření. Tuto cestu už je třeba zvolit hlavně v těch případech, kdy je poškození výfukového systému poměrně rozsáhlé, ale stále se dá problém řešit jinak, než celkovou výměnou. Zatímco výše zmíněné postupy můžeme s trochou šikovnosti zvládnout i svépomocí, neměli bychom zapomínat na to, že zde už potřebujeme k rukám šikovného a nejlépe také zkušeného svářeče. Jedině tak budeme mít jistotu, že oprava bude provedena bezpečně a dobře.
I když se jedná o jeden z nejnáročnějších postupů samotné opravy, musíme říci, že naopak nejdéle vydrží. A to z toho důvodu, že poškozené místo může být pevným svárem opět připevněno k sobě, stejně jako může být případná díra zakryta novým kouskem kovu. Často se v tuto chvíli používá také zástřik zinkovým sprejem, který může přinést celkové prodloužení životnosti dané opravy. Obecně platí, že ta může být na konkrétním místě v podstatě srovnatelná s novým kusem výfuku.
Když běžná oprava nepomůže
Ne vždy je některá popsaná oprava výfuku možná. Jsou totiž i situace, kdy to zkrátka a jednoduše možné není a my se neobejdeme bez nutnosti koupit nový výfuk. Z hlediska ceny, ale také náročnosti celé výměny je tento postup nejdražší a nesložitější. Na druhou stranu platí, že díky tomu získáme nový výfuk, který nám opět může sloužit i 10 – 20 let. Otázkou však zůstává, zda nám takto dlouho bude sloužit také naše auto. Proto je dobré popřemýšlet o tom, zda se daný krok vyplatí, nebo nikoliv.
Pokud máme potřebné nářadí a dostatečné zázemí, můžeme říci, že daný postup v mnoha případech zvládneme bez jakýchkoliv potíží i sami, svépomocí. Pokud k tomu potřebné vybavení a zkušenosti nemáme, je již třeba navštívit specializovaný servis. Pro něho to bude hračkou pro nás jistotou, že právě taková oprava výfuku často nebude trvat déle, než třeba jedno jediné odpoledne.