Minitest: Škoda Rapid Greenline
Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173
Když úsporně, tak úsporně. Prakticky každá automobilka má dnes ve své nabídce úsporný model. Škoda Auto úsporné modely pojmenovala přídomkem GeenLine a věřte, zelená linie jezdí poměrně úsporně.
Škoda nabízí ve verzi Greenline Rapid, Superb a Octavii, všechny se shodnou pohonnou jednotkou.
Podívejme se na Škodu Rapid Greenline, jež pohání vznětový čtyřválec 1.6 TDI s 66 kW. A čím se liší úsporná verze od klasické verze?
Aby dostál úspornosti, má například systém stop-start, snížený podvozek a také pneumatiky s nízkým valivým odporem. To všechno dohromady zajišťuje deklarovanou spotřebu 3,8 litru na 100 km. Co říkáte na tu spotřebu? S podobnou spotřebou by měla teoreticky jezdit např. i Toyota Prius.
Zkušenosti řidičů udávanou spotřebu potvrzují. S trochou snahy se dá dostat dokonce i pod udávanou spotřebu. Při běžném provozu se spotřeba pohybuje okolo 4,2 litru na 100 km. S nízkou spotřebou roste dojezd na plnou nádrž, v případě Škody Rapid Greenline dosahuje skvělých 1000 km.
Greenline má pouze pětistupňovou převodovku s delšími rychlostmi. Při jízdě musíte motor více vytáčet, zvláště v nižších rychlostech. Jakmile se však rozjede, tak prostě jede a nečiní mu potíže držet dálniční tempo i ve stoupáních. Na displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem se zobrazuje optimální zařazení rychlostního stupně. Z vlastní zkušenosti musím říct, že často člověka nabádá řadit vyšší rychlostní stupně při nízké rychlosti a tím motor nezdravě podtáčet. Takový mám z toho občas pocit.
Rapid 1.6 TDI má těžší motor a proto se do zatáček nevrhá s takovou lehkostí jako Rapid s benzínovými motory 1,2 nebo 1,4 litru. Rovněž občas uslyšíte od zadní nápravy zvýšený hluk při přejezdu nerovností a výtluků při prázdném kufru. To je dáno tím, že Rapid je menší stěhovák s objemem kufru 550 litrů a náprava je dimenzovaná pro vyšší zátěž. I tak jízdní vlastnosti patří k těm nadprůměrným, jako u všech novodobých škodovek.
Pokud usedneme za volant, dýchne na nás jednoduchost a účelnost. Poznáme, že se jedná o kompromis mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Z hlediska funkčnosti a ergonomie, vše je na svém místě, tak jak má být. Sedadla nabídnou dostatečně velké sedáky a najdete na nich dostatek pohodlí. I po delší cestě, ke kterým je auto předurčeno, se nebudete unavení.
Rapid Greenline se prodává za cenu od 379 900 Kč. Dostanete za tuto cenu kus poctivého auta, které vyhrálo reddot Awards 2013.
Prospekt Rapidu ke stažení je tady.