V budoucnu očekávejte chytré pneumatiky. Co všechno dokážou?


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Kvalitní pneumatiky by měly být nedílnou součástí každého automobilu. Pokud je má, je primárně zajištěna bezpečnost, stejně jako bezproblémovost jakékoliv jízdy. Ty současné se už jenom těžko dají porovnat s těmi, které byly k dispozici v minulosti. A jaká bude budoucnost? První náznaky se už objevují. Už teď je jasné, že se můžete těšit na takzvané chytré pneumatiky. Podívejte se s námi, čím budou výjimečné.

Continental přinese jedinečné technologie

S novou technologií se chystá v budoucnu na náš trh vstoupit společnost Continental. Ta není v segmentu pneumatik rozhodně žádným nováčkem. A tímto to jenom potvrzuje. Má v plánu pneumatiky, které budou vybavené technologiemi, které mají označení ContiSense, a dále ContiAdapt. O co se jedná? První technologie bude zvládat kontrolu samotného pláště, čemuž přizpůsobí i chování pneumatiky jako takové. Třeba až tak, že budou měněny teploty pneumatiky. Dále dojde i k tomu, že bude kontrolována samotné hloubka dezénu. Pokud by došlo k tomu, že bude pod zákonem stanovenou hodnotou, bude o tom řidič ihned informován.

Pokud jde o popis druhé technologie, ta bude inovativní ještě o něco více. Bude se jednat o možnost pneumatiky měnit svou šířku, v závislosti na povrchu vozovky. To pochopitelně zajistí mnohem lepší přilnavost, která se podepíše na celkové bezpečnosti jízdy. Dokonale využitelné třeba ve chvíli, kdy hrozí aquaplaning, nebo kdy hrozí riziko případného smyku na kluzkém podkladu.

Ani společnost Goodyar nebude pozadu

I ta jasně oznámila, že budoucnost bude patřit právě a jenom chytrým pneumatikám. A co si pod nimi ve spojení s touto společností představit? Opět zde primárně nebudou chybět velmi detailní čidla, která budou pravidelně získávat informace o samotné pneumatice. Třeba o stavu pláště, stejně jako povrchu, po kterém se jede, nebo i o řadě dalších pro jízdu tolik důležitých informací. Vše by mělo dokonce zajít až tak daleko, že by pneumatika měla sama změnit dezén, v závislosti na tom, po jakém povrchu jede. Pokud to bude rovná dálnice s kvalitním asfaltem, po které pojedete v době sucha, mohou být pneumatiky hladší. Naopak při mokru, nebo dokonce i na sněhu bude zajištěno to, aby byl jistotou bezproblémový odvod vody, stejně jako to, aby i na sněhu nebyl jakýkoliv problém se záběrem.

Vše půjde u této společnosti ale ještě dále. Oznamuje, že díky piezoelektrickému efektu budou dané pneumatiky schopny také vyrábět elektrickou energii. I to je rozhodně krok správným směrem. Pamatujme na to, že právě elektřin a je trendem, který mění tvář motorismu. Dnes je hitem rekuperace, ale pokud bude pomáhat tvořit elektřinu i samotná pneumatika během jízdy, může to zcela změnit možnosti elektromobilů.

Budou se objevovat i nové tvary

Není to jenom technologie, které budou spojeny s tím, že se bude pneumatika různě přizpůsobovat. Opomenout nelze ani záměry spojené s tím, že by se mohly objevit také zcela nové tvary. Zde musíme ještě jednou zmínit společnost Goodyear, která ukázala, že to jde i jinak. Jak vypadá běžná pneumatika, to dnes ví každé malé dítě. Co ale, když by se celý koncept změnil a pneumatika by měla tvar koule? Tak přesně s tímto přišla zmíněná firma, která navrhla pneumatiku, která nese název Eagle 360. A skutečně se jedná o kouli, se zajímavým dezénem po celé své ploše.

Proč právě tento tvar? Podle samotné společnosti by měl tento typ pneumatiky přinést lepší ovladatelnost vozu a zlepšit jeho manévrovatelnou jakýmkoliv směrem. Jedná se o koncept, který by měl být určený hlavně pro samoříditelná auta, která se díky tomu mohou stát mnohem bezpečnější. Samozřejmě vše ještě v zárodku, ale jak samotná společnost uvádí, rozhodně tento svůj nápad usnout nenechá a bude ho chtít prosadit. Jestliže se to povede, máme se na co těšit.

Stále lepší materiály

Když jde o materiály pneumatik, tak většina běžných řidičů zná jenom dvě hlavní věci. Jedná se o fakta, že zimní pneumatiky jsou spíše měkčí, zatímco ty letní jsou spíše tvrdší. Rozhodně se jedná o pravdu, kterou nijak nerozporujeme. Nutno ale dodat, že vývoj materiálů jde stále kupředu. Jaké by měly být trendem v následujících letech? Primárně bude stále kladený maximální důraz na co nejlehčí přilnavost. Materiály by se měly lépe přizpůsobit konkrétním okolním teplotám a vždy nabídnout to nejlepší. I s tímto je spojena tolik důležitá bezpečnost.

Dále nelze opomenout ani to, že vývoj materiálů pneumatik bude spojený také se stále vzrůstající odolností. To by mohlo znamenat, že jedna sada vydrží třeba i několik let s poměrně velkým nájezdem. A to jak bez ztráty kvality, tak hlavně bez rizika, kterým by byl malý vzorek. A ve chvíli, kdy se objeví, bude pochopitelně řidič informován.

Tlak bude takový, jaký má být

Mnozí jistě neradi slyší to, že ve svých vozech, tedy ve svých pneumatikách musí mít TPMS ventilky, které jsou určené pro hlídání správného tlaku v pneumatice. To je už poměrně jasný a dlouhodobý standard. Když se ale podíváme na chytré pneumatiky pro budoucnost, tak nemusíme očekávat jenom to, že v případě poklesu tlaku dojde k tomu, že se na palubní desce rozsvítí kontrolka. Vše může jít ještě dál. Co máme na mysli? Jsou to samonafukovací pneumatiky, o kerných se také mluví jako o jedinečné budoucnosti. A co to konkrétně znamená? Že pokud poklesne tlak, tak se pneumatika sama nafoukne na ten, který má být optimální. Dokonalé řešení, které má opět vliv na bezpečí, ale třeba také na spotřebu. V neposlední řadě má vliv také na životnost pneumatiky, jelikož i tu ovlivňuje ono správné nahuštění.

Rate this post