Budeme někdy jezdit na chytrých silnicích? Londýn s nimi začíná
Máme chytré mobily a není nic neobvyklého, že se vyvíjejí i chytrá auta. Představit si je není nic složitého, jelikož to, čím se odlišují od ostatních, je fakt, že dokážou řídit sami. Právě toto je trend, který jistě za několik desítek let bude něčím normálním a kdo se bude chtít přemístit z místa na místo, ten může sedět třeba na místě spolujezdce. Tím ale současný vývoj končit nemusí, jelikož se možná dočkáme i toho, že bude možné využívat chytré silnice. O co půjde? První zajímavou variantu představili v Londýně.
Za vším stojí společnost Umbrellium
Jde o poměrně zajímavou firmu, která se zabývá hlavně technologickým vývojem. A to v řadě oblastí. A jelikož byla firma v této souvislosti oslovena pojišťovnou Direct, došlo k tomu, že vyvinula něco zajímavého, co se dá označit jako chytrá silnice. Nejenom, že došlo k prvotnímu testování, ale dokonce došlo i k tomu, že tuto silnici lze najít i v jedné londýnské ulici. Ti, kteří ji chtějí jenom vyzkoušet, jsou uneseni. Ostatní může možná lehce mást. A potom tu jsou i tací, kteří si ani nevšimnou, že silnice je něčím jiným. Každopádně jde o unikát, který možná velmi brzy bude trendem.
Jak silnice vypadá?
Je rozhodně dobré podívat se na to, jak taková chytrá silnice vypadá. Na první pohled se dá říci, že ji možná ani nerozeznáte. Teprve poté, když se na ni postavíte a podíváte se na ni blíže, tak můžete zjistit, že na klasickém povrchu silnice je umístěný tvrzený plast. Ten je pochopitelně velmi odolný, a to proto, aby dokázal zvládnout veškerou dopravu. Díky tomu mimo jiné danou silnici také chrání. Opomíjet však nelze i fakt, že pod samotným plastem se nenachází jenom onen asfaltový povrch. Je zde ohromné množství diod. Ty, pokud jsou zhasnuté, tak na první pohled vidět nejsou. Když se ale rozsvítí, jasně to znamená, že silnice může vypadat, jako by na ní bylo klasické vodorovné dopravní značení. A jelikož tento dojem vzniká v souvislosti s tím, že se rozsvítí diody, je jasné, že se dané značení může měnit přesně podle potřeby.
Co všechno chytrá silnice vlastně umí?
Popis toho, jak vypadá daná silnice z technického hlediska, máme za sebou. Podívejme se proto i na to, co přesně tato silnice vlastně umí. Je toho celkem mnoho. Příkladem je třeba to, že dobře reaguje na chodce, kteří chtějí přejít. Když nic nejde, silnice jim dá znamení, že mohou bez problémů přecházet. Stejně tak se na daném místě může zobrazit také přechod, včetně příslušné značky, která se zobrazí před vozem, který se k danému přechodu blíží. Jakmile chodec přejde, a žádný jiný v okolí není, značení jednoduše zmizí, čímž dochází i k plynulosti dopravy.
S tou souvisí třeba i to, že se v rámci silnice mohou upravovat jednotlivé pruhy. Není třeba problém vytvořit samostatný jízdní pruh pro cyklisty, kterého je možné snadno ochránit před případným automobilem. Stejně tak je možné automobil upozornit na případné nebezpečí chodců. Nebo čehokoliv jiného. V takovém případě se ihned rozsvítí varovné signály, které řidič může vidět mnohem lépe a rychleji, než onen konkrétní problém, který zde může nastat.
V čem může být užitečná?
Jak už vyplývá z výše popsaného, taková chytrá silnice může být užitečná v tom, že dokáže dobře eliminovat případné nebezpečí a dokáže tak přispět k bezpečnosti dopravního provozu. Hlavně, pokud se jedná o ochranu chodců, ale i cyklistů, nebo o prevenci různých dopravních nehod.
Také ale může vlivem toho, že mění dopravní značení celkově přispívat k plynulosti dopravy a ta například eliminovat vznik různých dopravních problémů, jako jsou především zácpy. V neposlední řadě může daná silnice usnadnit i průjezd různých složek záchranného systému, což je také velké plus, které se zaručeně hodí.
Vše má i své mínusy
Samozřejmě to, co všechno silnice umí, a jak by mohla být prospěšná, je jedna věc. Pozor ale i na to, že je zde ještě pohled číslo dvě. Ten je spojený s tím, že dané řešení rozhodně není ani nejjednodušší, ani nejlevnější. Aby daná silnice fungovala, je nutné používat hned několik kamer a počítačů. Ty následně řídí celou činnost a ovládají na stovky jednotlivých diod. Už toto samo o sobě je celkem komplikované, nehledě na různé výpadky, nebo například na různá napadení z vnějšku.
Také je třeba myslet i na technologii budování. Vše trvá poměrně dlouho a tak poměrně krátký, jenom několikametrový úsek je budován několik měsíců, což je doba celkem dlouhá a lze poměrně dobře předvídat, co by to znamenalo nevelkých vytížených místech. Také připomeňme, že bude nutné vyřešit i to, jak bude změněna přilnavost dané vrstvy, která rozhodně bude menší, než je tomu u klasického asfaltu.
Přibližný budoucí směr
Na druhou stranu nezapomínejme na to, že právě tento možný směr je ukázkou toho, jak by vše mohlo fungovat v budoucnu. Dnes už autonomní vozy umí číst dopravní značky, stejně jako umí reagovat na aktuální dopravní situaci. Tím chceme říci, že něco jako chytrá silnice by mohla komunikovat přímo a jenom s nimi. Mohla by na nebezpečí upozornit přímo samotné auto, bez nutnosti toho, aby dané oznámení viděla osoba, která se ve voze pouze veze. To by přece jenom mohl být směr, který už lze označit za zajímavější a možná také efektivnější. Každopádně platí, že s tak rychlým vývojem půjde vývoj chytrých silnic, chytrého dopravního značení a dalších systémů rapidně kupředu. A to nejenom za účelem pohodlí každého z nás, ale i za účelem zvýšení bezpečnosti.