Auto, které pomáhá
Tento týden jsem v poště dostal dopis od Diakonie Vsetín. Jedná se o projekt: Auto, které pomáhá a protože se jedná o auta, rozhodl jsem se o tomto projektu tady napsat a projekt Diakonie tímto také podpořit.
Seniorům trpícím Alzheimerovou chorobou pomáhá Diakonie Vsetín, která o své klienty pečuje v denním stacionáři Zahrada a také v Domácí péči.
Cílem projektu Auto, které pomáhá je pořízení osobního automobilu s rozpočtem 150 000 až 293 500 Kč. Na základě výše získaných příspěvků bude pořízen nový automobil v základní výbavě nebo mírně ojetý automobil.
V současné době Diakonie používá dva automobily Škoda Felicia z roku 1995, které byly zakoupeny již jako ojeté a v současnosti jsou na hranici, nebo spíše za hranicí své životnosti.
Automobily jsou značně poruchové a do značné míry narušují hladký chod péče o seniory.
Diakonie pro dárce připravila výtvarnou soutěž, takže neváhejte a možná bude Vaše kresba zdobit nový automobil.
A jak můžete přispívat? Dary můžete zasílat na dárcovský účet Diakonie Vsetín 208149648/0300, specifický symbol 1308. Vyplňte prosím i formulář aby se dar správně identifikoval. Děkujeme.
Paní Alena Michutová v Diakonii pracuje jako vedoucí Denního stacionáře Zahrada a zeptal jsem se na pár otázek.
Paní Aleno, jak dlouho bude projekt Auto, které pomáhá trvat?
Stávající vozy jsou poruchové a do oprav obou starých vozů jsme vloni vložili přes 35 000 Kč. Potřeba novějších vozů pro dovoz a odvoz seniorů tak začíná být opravdu akutní. Pro získání finančních prostředků jsme zorganizovali benefiční koncert Radostné podzimní gospely, chystáme dobročinnou aukci a samozřejmě bude velmi záležet na ochotě lidí a firem nákup nového auta pro seniory podpořit. Projekt ukončíme v okamžiku, kdy budeme schopni z nastřádaných peněz zakoupit nové auto v základní verzi, případně vůz mírně ojetý.
Projekt je již nějakou dobu zveřejněn. Rýsuje se, že svůj účel splní?
Projekt Auto, které pomáhá jsme zahájili v říjnu 2013. Prozatím máme 72.250 Kč z benefičního koncertu a 8.300 Kč z ostatních darů. Myslím, že je to dobrý základ a moc všem děkujeme za dosavadní přízeň.
O kolik klientů se denně staráte?
Kapacita denního stacionáře Zahrada je 12 seniorů denně, v Domácí péči pomůžeme denně devíti seniorům.
Staráte se o klienty ve Vsetíně nebo zajíždíte i do okolí?
Nejvíce klientů máme ve Vsetíně, ale jezdíme i do okolních vesnic – do Jablůnky, Pržna, Liptálu, Ústí, Janové, dokonce máme jednu klientku z Lužné.
A kolik klientů navštěvujete v domácím prostředí?
V pečovatelské službě máme letos 25 klientů. Pečovatelka jim pomáhá v jejich domácím prostředí s osobní hygienou, úklidy, nákupy, zajištěním stravy, vozí je k lékařům, na úřady, na poštu a další místa…
Kolik kilometrů v Diakonii měsíčně najezdíte?
Ve Stacionáři a Domácí péči najezdíme měsíčně okolo 650 km.
Jezdíte na benzín, naftu nebo máte auta upravená na plyn?
Do našich aut čerpáme benzín Natural.
U nového automobilu zvažujete alternativní pohon? LPG, CNG…
Upřímně řečeno, touto otázkou jsme se nezabývali. Spíše řešíme, jaké má mít auto parametry z hlediska toho, aby bylo pro seniory pohodlné. Záleží na tom, kolik peněz se nám podaří získat – podle toho uvidíme, jaké auto si můžeme dovolit.
Automobil budou denně používat pečovatelky Alena, Hanka, Miluška a Ilona. Mají konkrétní představu o ideálním automobilu? Nízká nákladová hrana zavazadlového prostoru, snadný přístup posuvnými dveřmi, vyšší pozice sedáku pro snazší usednutí klientů.
Ideální je auto, kde nejsou sedadla moc nízko – z toho se seniorům velmi obtížně vstává. Také potřebujeme velký kufr pro přepravu invalidních vozíků, chodítek a jiných kompenzačních pomůcek. Takže bychom si přáli auto větší a širší, aby bylo pro seniory pohodlné.
S nastupujícím zimním obdobím se zeptám bez ohledu na rozpočet. Pohon 4×4 – ano, ne nebudou peníze navíc, zbytečnost?
Momentálně nejezdíme k žádným klientům, kteří bydlí v hůře dostupných oblastech, takže v současné době si dobře vystačíme s pohonem na dvě kola. Samozřejmě se nám ale může ozvat senior, který bydlí někde na „kotárech“ – pak bychom v zimě s klasickým autem měli místy problém se k němu dostat. Víceméně o pohonu 4×4 neuvažujeme.