Stát chce vystrnadit stará auta ze silnic. Jak? Pomocí peněz

Když se podíváme na průměrné stáří vozů, které jezdí po tuzemských silnicích, tak je nutné říci, že to není žádná sláva. Dokonce můžeme říci to, že čísla jsou až alarmující. A to státu začíná vadit. Jak z důvodu, že jsou daná auta nebezpečná, tak i z důvodu, že jsou také neekologická. I když se jich řada podaří zastavit na stanicích technické kontroly, některá doslova jako zázrakem projdou. A tak stát plánuje novou cestu, jak se jich zbavit. Má připraveny hned dva scénáře. Ani jeden není nijak příjemný pro toho, kdo staré auto má.

Když vás zajímají konkrétní čísla, tak musíme říci, že průměrné stáří vozů v České republice je 14,5 let. Pokud tedy máte auto staré 5 let, je jasné, že někdo musí mít auto staré 25 let, aby průměr seděl. Když se podíváme na delší statistiky, tak se stáří vozů rok od roku zvedá. Novější vozy se kupují méně a lidem i nadále stačí ty starší. Z hlediska ekologie a toho, že jezdíme na silnicích stále více, to může být celkem velký problém. Už v roce 2016 došlo k tomu, že se vláda rozhodla eliminovat počet starších vozů. Nyní, po více než deseti letech je jejím cílem další krok, který je vhodné realizovat. Vzhledem k číslům se rozhodně není čemu divit.

Pravidelná silniční daň

To první, co stát plánuje zavést, je pravidelné silniční daň. Když se na danou daň podíváme blíže, tak musíme říci, že aktuálně je silniční daň placena firmami a živnostníky, kteří auto využívají k podnikání. V plánu je tak ještě jedna speciální, určená těm, kteří budou mít starý automobil. Ten horší scénář počítá s tím, že by každý majitel ročně platil tisícové sumy.

U vozů, které plní normu Euro 3, by se jednalo o roční sumu 4 tisíc korun českých. Pokud by auto plnilo normu Euro 3, tak by se ho týkal roční poplatek ve výši 8 000 Kč. Nutno říci, že je to ta horší varianta. Pokud by prošla ta mírnější, bylo by vlastnictví daného auta i nadále zdarma – tedy pokud jde o tuto novou daň.

Pokud se podíváme na auta plnící normu Euro 1, zde už jsou poplatky spojena s oběma návrhy. U toho mírnějšího by se ročně platila suma ve výši 2 500 korun českých. U toho horšího by to byla suma celých 10 000 Kč. A jak by to bylo, pokud vlastníte auto splňující jenom Euro 0? Velmi špatně, jelikož u mírnějšího návrhu by roční poplatek činil 5 000 korun, a u druhého dokonce celých 16 tisíc.

Registrační poplatek

Ty dnes nejsou ničím výjimečným. Už v minulosti stát zavedl takzvanou ekologickou daň. Ta se platila jednorázově, při zapsání vozu. A proto se budoucí návrh týká i této oblasti. Tedy registračního poplatku při dovozu vozu. Pokud půjde o automobil plnící normu Euro 3, je třeba počítat s jednorázovou částkou ve výši 9 tisíc korun. Pokud projde scénář pozitivní, tak bude taková registrace vozu zdarma.

Jinak tomu už bude u dalších kategorií. A to u těch aut, které splňují normu Euro 2. Pokud dojde ke schválení mírnější varianty, bude se u registrace platit suma 6 000 Kč. U horší varianty to bude částka o 10 tisíc vyšší, tedy celkem 16 000 korun českých. Ještě hůře na tom budou vozy z kategorie Euro 1. Návrh říká, že by mohl být vybírán jednorázový poplatek ve výši 40 000 korun českých. Pokud by došlo ke schválení mírnější varianty, tak to bude suma 15 000 Kč. I ta je ale poměrně vysoká.

Pokud jde o normu označovanou jako Euro 0, tak zde už musíme jasně říci, že registrace takového auta se nemůže vyplatit vůbec nikomu. Když se podíváme na optimistický scénář, tak ten počítá s částkou 24 000 korun českých. U druhého je to suma ve výši 40 000 Kč. To už je často podstatně více, než pořizovací cena takto starého neekologického auta.

Mít starší auto se může i vyplatit

Je jasné, že kdo si bude chtít koupit starší auto, ten by si měl tento krok pořádně rozmyslet. Také je dobré říci ještě jednu důležitou věc. A to takovou, že se vlastnictví takového vozu může dokonce i vyplatit. Tedy pokud ho nyní máte a plánujete se ho zbavit. Stát v rámci svého návrhu počítá i s takzvaným šrotovným. Tedy bonus za likvidaci starého vozu. Návrhy počítají s celkem zajímavými částkami. Kdo starší auto má, měl by s jeho likvidací počkat, jelikož mu od státu může být vyplacena celkem zajímavá suma, kterou může využít na nákup nového vozu. O jakých částkách mluvíme?

Pokud se jedná o normu Euro 2, tak bude možné získat buď až sumu v hodnotě 10 000 korun, nebo sumu až celých 30 000 Kč. A to podle toho, který návrh nakonec projde a který návrh bude schválený. Pokud jde o vozy splňující jenom normu Euro 1, tak za ně bude možné získat částku až 15 000 Kč, nebo v případě schválení druhé varianty částku ve výši až 40 000 korun českých. A to už je bonus skutku zajímavý.

A jak je to s vozy Euro 0? Jedna varianta bude spojena se šrotovným ve výši 20 000 Kč a ta druhá se šrotovným ve výši 50 000 korun českých. Obě dvě už jsou celkem zajímavé sumy.

Budou stará auta mizet?

Podle všeho to vypadá, že by mohla. Na druhou stranu je nutné přihlédnout k pořizovacím cenám ekologičtějších vozů. I šrotovné ve výši 50 000 Kč nemusí být žádnou výhrou, jelikož za tuto cenu se pořídí obvykle vůz, za který se stejně bude muset platit. Za registraci, tak i v rámci jednotlivých měsíců. I proto se dá očekávat, že lidé, kteří nemají ani našetřeno, ani nechtějí koupi vozu financovat půjčkou, budou raději platit, než aby o auto přišli. Nebo ho zlikvidují a zařídí se tak, že auto mít nebudou. Může jim to zkomplikovat život, ale pokud jde o zlepšení životního prostředí, je to krok, který můžeme poznačit za krok pozitivní.

Stát chce vystrnadit stará auta ze silnic. Jak? Pomocí peněz
Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
„Proti blbosti i bohové bojují marně.“ Jan Werich