Přezutí pneumatik

Co je to nejdůležitější na našem voze? Jistě pneumatiky, jelikož právě ty jsou tím jediným, co je v kontaktu se silnicí. I proto bychom měli dbát nejenom na to, aby byly kvalitní, ale měli bychom dbát i na to, že je třeba používat jak varianty zimní, tak ideálně i ty letní. V tomto případě je třeba myslet hlavně na pravidelné termíny přezutí pneumatik.

Dnes nám tuto službu nabídne většina pneuservisů na našem trhu. Často ale mohou být vytíženy, nehledě na fakt, že si mohou účtovat i nemalé finanční částky. Proto můžeme danou výměnu zvládnout i svépomocí. Jak na to?

Základem je koupě správných kol

Co je třeba udělat jako první, to je nezbytná koupě správných kol. Tu velikost, která se hodí na naše auto, zjistíme podle našeho technického průkazu, kde jsou uvedeny schválené možnosti. Stejně tak je možné koupit novou sadu i podle rozměrů, které jsou uvedené na té stávající. Stejně tak je nutné se před koupí zaměřit na to, zda budeme kupovat sadu letní, nebo naopak zimní. Pamatujte také na to, že dnes kupujeme výhradně samotné gumy, tedy bez plechových, nebo hliníkových disků. Ty je třeba v případě potřeby dokoupit zvlášť.

Jak navléci kola na disky?

Zde je třeba podotknout, že tato část je natolik obtížná, že je lepší vždy raději vyrazit do servisu. Pokud máte dvě plnohodnotné sady na discích, je ideální jednu z nich vzít, k tomu nové gumy a do servisu zamířit. Zde proběhne poměrně rychlý proces, který je spojený s tím, že je současná guma z disku sundána. Vše proběhne v podstatě automaticky, v rámci speciálních strojů, které to zvládnou.

Následně je samotný disk ošetřen speciálním přípravkem, který umožní také snadnější nasazení nové pneumatiky. I tento postup je zcela automatický, rychlé a zvládne ho během několika vteřin každý autoservis. Následně dojde i k tomu, že je pneumatika také nafouknuta.

Důležité je vyvážení

Tím ale postup spojený s výměnou pneumatiky na disku nekončí. Následujícím důležitým krokem je také nezbytné vyvážení. A to proto, aby se pneumatika i disk rovnoměrně otáčely. Pokud se jedná o disky plechové, je použito specielních závaží. Pokud jde o disky hliníkové, je používáno specielní závaží ve formě nálepek. Zde probíhá vše v podstatě poloautomaticky, kdy zařízení určí, jaká závaží a kam umístit. Následně je konkrétní osoba na disk umístí a ten je tak připravený k použití.

Jak na klasické přezutí pneumatik?

Pokud již máte pneumatiky na konkrétních discích, je to krok spojená s tím, že se můžete pustit do samotné výměny. Nejprve je třeba lehce povolit všechny šrouby na stávajících pneumatikách. Samozřejmostí je, že auto by mělo stát na rovné pevné ploše, s vypnutým motorem, zařazenou rychlostí a zataženou ruční brzdou. Jakmile máme šrouby povoleny, je možné vzít si hever a vždy zvednou konkrétní část vozu, kde máme zájem pneumatiku vyměnit.

Jakmile je daná pneumatika ve vzduchu, je třeba šrouby důkladněji povolit a vyjmout je. Samozřejmě v některých případech se můžeme setkat s řešením, kdy nevyužíváme šrouby, ale jsou využívány matky. Postup je samozřejmě stejný a rozdíl v něm není.

Kolo vyměníme za nové

Jakmile jsou šrouby nebo matice vyjmuty, je možné jednoduchým pohybem odejmout samotné kolo. To by mělo jít poměrně snadno, jelikož ho na jeho místě v podstatě nic nedrží. Jakmile se tak stane, můžeme ho dát stranou a připravit si kolo nové. Samozřejmě i s diskem. Nejprve je dobré využít vazelínu, nebo podobnou hmotu, kterou namažeme samotné šrouby. Nejenom, že eliminujeme jejich zreznutí, ale máme jistotu i toho, že se nám budou mnohem jednodušeji následně povolovat.

Jakmile máme vše připraveno, můžeme nasadit nové kolo, které je třeba upevnit šrouby, nebo konkrétními maticemi. Zde pamatujte, že je třeba vždy utahovat postupně protilehlé strany. Stačí pouze lehčí utažení, které upevní kolo na požadovaném místě. Jakmile je hotovo, můžeme vůz pomalu spustit z heveru.

Následuje finální dotažení

Jakmile máme tímto způsobem veškerá kola vyměněna, je možné pustit se do finálního dotažení. Zde už mluvíme o tom, že je třeba vynaložit skutečně dostatek síly, ale bylo kolo rozhodně pevně utaženo, jelikož jedině tak nebudeme riskovat jeho povolení. Zároveň nezapomínáme na fakt, že by měly být umístěny i utaženy všechny šrouby. Starší menší vozy mohou mít tři, stejně jako čtyři. U řady současných vozů už je standardem minimálně pět šroubů. Jakmile máme vše dotaženo, nic nám už nebrání v tom, vyjet na silnice.

Klíč na kola však zatím ještě neuklízíme, jelikož přezutí pneumatik vyžaduje ještě jednu následnou kontrolu, ideální po 10 kilometrech jízdy. To opět zkontrolujeme správné utažení. Pokud je vše v pořádku, můžeme v případě plechových disků nasadit i poklice a bez potíží vyrazit do běžného provozu.

Na co se při výměně zaměřit?

Důležité je dodat ještě několik zajímavých tipů. V době, kdy máte původní kolo vyjmuté, je třeba zkontrolovat to, jak je sjeté. Zda se neobjevují pravidelné plošky, nebo zda se kolo nesjíždí k jedné straně. Pokud na něco podobného přijdeme, můžeme zjistit závadu spojenou s tlumiči, stejně jako s geometrií vozu. V takovém případě je dobré navštívit servis.

Dobré je po vyjmutí kola zkontrolovat také stav brzdových destiček, nebo brzdových kotoučů. Pokud zjistíme, že potřebují výměnu, je lepší kolo opět vrátit a vše posunout až na dobu, kdy budeme mít k dispozici destičky a kotouče nové. Protože při jejich výměně je nutná i demontáž kola, můžeme vše zvládnout najednou. Ušetříme tím nejenom mnoho času, ale i mnoho našich fyzických sil a starostí.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Veslovací trenažery pro účinný trénink