Výměna termostatu

Termostat je v každém automobilu velice důležitý. A to primárně proto, že nám ukazuje, jakou teplotu má kapalina v chladicím systému. Stejně tak je přirozeně důležitý i proto, aby v případě překročení určité meze mohl sepnout ventilátor a nemohlo tak dojít k přehřátí vozu. V tomto ohledu bychom neměli zapomínat na to, že pokud nám termostat neslouží tak, jak sloužit má, je třeba se zabývat jeho konkrétní výměnou. Dnes nemusí být výměna termostatu ničím složitým a u mnohých aut je to celkem rychlá oprava. Podívejte se s námi, jak na to.

Odstraňte kryt motoru

To první, co musíme udělat, to je nutnost spojená s tím, že se musíme dostat k samotnému motoru. Za tímto účelem odstraníme jeho horní kryt. Obvykle je jenom nacvakávací, díky čemuž máme jistotu, že to půjde velmi jednoduše, bez jakéhokoliv nářadí. Pokud u vašeho vozu konkrétní kryt není, máte vyhráno, jelikož tento krok můžete ihned automaticky přeskočit.

Věnujte se chladicí kapalině

Jakmile je kryt motoru demontován, můžete se začít věnovat chladicí kapalině. V prvním řadě je nezbytností otevřít víčko chladicí nádoby, a to přirozeně z toho důvodu, aby mohl do systému vstupovat vzduch. Ten je nezbytný z toho důvodu, aby bylo možné současnou chladicí kapalinu vypustit. To je totiž druhým krokem, v rámci kterého se u tohoto servisního úkonu dostáváte k tomu, že odšroubujete hadici odtoku kapaliny.

Rázem může začít chladicí kapalina odtékat. Zde doporučujeme mít k dispozici nádobu, do které ji budete zachytávat. V první řadě je to nezbytné z toho důvodu, že se jedná o chemickou látku, která rozhodně nepatří do volné přírody. Druhým důvodem je to, že pokud je daná kapalina v pořádku a nádoba, do které ji budete chytat je čistá, máte možnost ji po ukončení všech prací vrátit zpět. Díky tomu vás nečekají další náklady spojené s její koupí.

Dostáváme se k termostatu

Jakmile je chladicí kapalina vypuštěná, je třeba začít s tím, že se budeme postupně prokousávat k samotnému termostatu. Pokud nevíte přesně, kde je uložený, je dobré podívat se do vaší příručky k automobilu, nebo si dané informace najít na internetu. Je totiž možné, že napříč různými auty může být jeho uložení jiné. Jakmile víte, kde se termostat nachází, můžete se pustit do dalšího kroku, který souvisí s tím, že demontujete jeho kryt. Obvykle by to mělo být spojeno s použitím klasického klíče, pomocí kterého povolíte matku, která daný kryt drží.

Jakmile máte kryt povolen a demontován, přichází na řadu ta nejdůležitější část, která spočívá v tom, že vadný termostat demontujete. Dojde tedy k tomu, že ho opatrně vytáhnete z místa, kde je uložený. Většinou bohužel nepoznáte to, jaký konkrétní problém s ním může být spojený a tak se dá očekávat, že pokud nefunguje, bude na vyhození.

Montáž nového termostatu

Poté, co je starý a nefunkční vyjmut, můžete namontovat nový. Tedy abychom byli konkrétní, vzhledem k ceně není vždy nutné pořizovat si jenom součástku novou, jelikož je možné koupit použitou, nebo třeba repasovanou. V tomto ohledu platí, že především vrakoviště jsou skvělou cestou k tomu, kde za levné peníze pořídit vše, co potřebujeme.

Jakmile tedy termostat máme, můžeme ho nainstalovat zpět na své místo. Nasuneme ho do konkrétního prostoru a následně pokračujeme přirozeně tím, že namontujeme daný kryt. Zde nezapomeňte na důkladné utažení, jelikož je třeba, aby vše skutečně pevně a samozřejmě také dostatečně těsně sedělo. Jakmile je hotovo, ty nejdůležitější kroky již máme za sebou.

Připojte hadici

Dalším krokem je připojení odtokové hadice, abychom opět vytvořili celý uzavřený systém pro proudění chladicí kapaliny. Jakmile máme hotovo, je možné je pomalu dolívat zpátky. Jak jsme uvedli výše, je možné užít jak kapalinu vypuštěnou, tak je možné koupit novou. Pokud se vydáváte první cestou, rozhodně vám doporučujeme ještě změřit její hustotu. Zvláště, pokud měníte termostat před zimou, můžete celkem snadno zjistit, zda vaše kapalina obstojí. Pokud ne, můžete ještě před samotným dolitím jednoduše upravit její hodnoty – tedy dolít čistý fridex.

Chladicí kapalina by měla být dolita ideálně pod horní rysku. Jakmile se tak stane, je třeba počítat s tím, že může po několika kilometrech ještě klesnout. Proto doporučujeme na pár minut nastartovat motor a poté opět zjistit, jak na tom její stav je. Pokud klesne, je třeba opět trochu dolít. Daný postup opakujte až do té doby, dokud vám mizet nepřestane a vy tak budete mít jistoty spojené s tím, že jí bude v daném okruhu dostatek. Samozřejmě i po této kontrole je třeba nezanedbávat další pravidelné kontroly, jelikož se může kdykoliv později objevit jakýkoliv jiný únik. Je jasné, že ten už přirozeně s konkrétní výměnou termostatu souviset nemusí.

Vyzkoušejte funkčnost

Poté, co je nový termostat na svém místě je třeba vyzkoušet i jeho funkčnost. To může být poměrně velkým problémem v období zimy, zatímco v létě je cesta ke zjištění funkčnosti celkem jednoduchá. Ideální je s vozem ujet několik kilometrů a poté ho nechat nastartovaný stát. Během této doby jednoduše sledujte teplotu, který by měla lehce stoupat. Zároveň je dobré pozorovat i ventilátor na chladiči, zda spíná. Pokud ano, a teplota díky němu postupně klesá a drží se v rámci určených hranic, máte jistotu, že by výměna termostatu proběhla bez jakýchkoliv potíží a vy nemusíte mít jakoukoliv obavu z toho, že by snad došlo k tomu, že byste svůj automobil takzvaně uvařili. Tedy že by došlo k tomu, že by chladicí kapalina překročila určitou mez.

4.5/5 - (2 votes)

CLOSE
CLOSE