Výběr zimních pneumatik

Doba spojená s nezbytnou výměnou letních pneumatik za ty zimní se nezadržitelně blíží. Pokud souhlasíte, a zároveň jste v situaci, kdy zimní pneumatiky vybíráte, podívejte se společně s námi podívat na to, jak to udělat správně. Postup není zase až tak složitý, jak se může některým lidem zdát. Stačí dodržet několik zásad.

Výrobce

Dnes na trhu dominuje několik výrobců, kteří zimní pneumatiky vyrábějí a samozřejmě také prodávají nejvíce. Na ty se doporučujeme zaměřit. A z jakého důvodu? Je to přirozeně proti, že jsou všeobecně spjati s určitou kvalitou, stejně jako se zavazují plnit jasně definované normy. Oproti tomu nijak výrazně nedoporučujeme kupovat zimní pneumatiky z Číny. Je sice pravdou, že vynikají svou cenou, ale to je tak vše, co je na nich zajímavého. A to z důvodu toho, že mnohdy ani nemají potřebné certifikace, nemusí mít potřebné homologace a některé z nich jsou doslova nebezpečné. To je tím hlavním důvodem, proč je dobré se tomuto směru zkrátka a jednoduše vyhnout.

Výsledky testů

Jeden z velmi dobrých ukazatelů toho, abyste zimní pneumatiky vybrali skutečně správně. Dnes platí, že testy by měly být spojeny s některým z tuzemských, nebo evropských autoklubů. A to proto, že jedině tak si můžete být jisti, že bude zachována jejich celková nezávislost a to, že výsledky budou skutečně odpovídat tomu, jaká daná pneumatika skutečně je a jaké konkrétní má vlastnosti. Následně je sestavený žebříček toho, jaké zimní pneumatiky jsou nejlepší, jaké jsou průměrné a jaké zcela propadly.

Ideální je zaměřit se na testy, které jsou aktuální k současné sezoně a o kterých můžeme říci také to, že jsou spojeny s testováním celé řady jednotlivých parametrů. Sem se může řadit třeba záběr na sněhu nebo na ledu, držení stopy, délka brzdné dráhy, stejně jako to může být chování na vodě. Měří se ale i to, jak rychle se pneumatika opotřebuje nebo jakou kvalitu má její dezén. Faktorů je zkrátka více než dost.

Štítky na pneumatikách

Podle nařízení Evropské unie musí být takzvané energetické štítky umístěny i na pneumatikách. Zde se samozřejmě měří něco zcela jiného, než u domácích spotřebičů, ale zároveň platí, že daný štítek může také celkem dobře pomoci při samotném výběru těch pneumatik, které potřebujeme. Souvisí hlavně s běžným provozem a s tím, co můžeme od pneumatiky čekat. První informace se totiž týká spotřeby, kterou pneumatika má. Ideální stav je ten, kdy zimní pneumatika spotřebu nijak nezvyšuje. Pokud k tomu dochází, měl by daný štítek celkem jednoduchým způsobem říci, o kolik je to konkrétně. To je naznačeno nejenom konkrétní barvou, ale je to naznačeno také písmenem. Čím blíže začátku abecedy, tím lépe.

Druhou informací, kterou nám štítek na pneumatice ukáže, je rozhodně také hlučnost pneumatiky během jízdy. Kromě grafického naznačení pomocí ikony reproduktoru nesmíme zapomínat také na to, že štítek ukazuje i to, kolik je konkrétní hlučnost. Zde je jasné, že čím je daná hlučnost nižší, tím samozřejmě lépe, jelikož to výrazně zlepší komfort právě naší samotné jízdy. Třetí informací, kterou se můžeme ze štítku dočíst je to, že zde jsou informace uvedené ve spojení s tím, jak se pneumatika chová na mokru. Tedy jak dobře dokáže během jízdy odvádět vodu. Tento ukazatel má už vliv na samotnou naši bezpečnost a tak rozhodně není třeba připomínat, že čím je daná hodnota lepší, tím pro nás samozřejmě lépe.

Velikost pneumatik

Ano, jsou to i rozměry, na které nesmíme zapomínat. Pokud se podíváme na konkrétní typ vybraného modelu, můžeme podle označení zjistit několik důležitých informací. Pokud je něco, co nás zajímá nejčastěji, tak je to určitě šířka pneumatiky a dále je to profil pneumatiky. Jedná se o dvě čísla, která mohou vypadat třeba takto: 175/65. První informace je udána přesně v milimetrech, zatímco druhá velikost je udávána v procentech. Jedná se o poměr výšky pneumatiky k její šířce. Dále se také setkáme s označením nejčastěji v podobě písmene R, které jednoduše značí, že pneumatika je radiální.

Dále je rozhodující velikost vnitřního průměru, tedy číslo za písmenem R. Jednoduše udává vnitřní průměr pneumatiky, u kterého platí, že by měl odpovídat i stejné hodnotě u ocelových nebo litých kol. Jedině tak nám na ně půjdou zimní pneumatiky bez problému nazout. Dále už se můžeme setkat jenom s indexem rychlosti a indexem hmotnosti, což jsou informace spíše doprovodné. Používá se kódové označení, přičemž rychlost je označována číslicí, zatímco hmotnost konkrétní číslovkou. Tyto informace jsou z pohledu kupujícího často méně podstatné.

Cena pneumatik

I ta hraje při výběru roli. Nejlevnější jsou na trhu ty čínské, které z výše uvedených důvodů nedoporučujeme kupovat. Podíváme-li se na ceny blíže, dá se říci, že ty nejlevnější zimní pneumatiky začínají na celách okolo tisícikoruny. Poté mohou stoupat i na několik tisíců korun. i když cena je úměrná celkové kvalitě, rozhodně neplatí, že ty nejdražší jsou také nejlepší. Obvykle platí, že o kvalitě nám více řeknou konkrétní testy, i když faktem zůstává, že na vyšších příčkách se nacházejí takové modely, které nejlevnější na trhu nejsou. Zároveň ale nejsou ani nejdražší.

Stáří pneumatiky

I to je dobré znát, jelikož je třeba koupit takové zimní pneu, které byly vyrobeny nejlépe v nedávné době. Z jakého důvodu? Především proto, že pneumatikám zkrátka a jednoduše neprospívá, pokud leží několik let ve skladu. Výrazně se tím mění jejich kvalitativní vlastnosti, což se následně negativně podepisuje právě na jejich kvalitě. Ideální volba je, pokud kupované pneu nejsou starší, než jenom několik málo měsíců. Potom s nimi chybu zaručeně neuděláte.

5/5 - (1 vote)

CLOSE
CLOSE