Oprava tachometru
Tachometr je dnes jednou z nedůležitějších součástí vozu. Zatímco bez otáčkoměru se poměrně jednoduše obejdete, pokud posloucháte zvuk motoru, odhadnout konkrétní rychlost jde poměrně složitě. A tak můžete vlivem nefunkčního tachometru nejenom riskovat rychlou a tedy i nebezpečnou jízdu. Můžete riskovat také to, že vás změří a následně zastaví policejní hlídka. A to může být spojeno nejenom s tím, že můžete dostat pokutu. Může to být spojeno mimo jiné také s tím, že můžete také dostat zákaz řízení, nehledě na řadu dalších komplikací. I proto je třeba podívat se na samotnou nefunkčnost tachometru blíže. A to v souvislosti s radou, jak ho nejlépe opravit.
Prvním krokem je demontáž přístrojové desky
Zde obvykle záleží na typu vašeho automobilu a na tom, jakým způsobem je přístrojová deska s budíky ve voze umístěna. Pokud se podíváme na univerzální návod, je obvykle třeba povolit několik šroubků a následně přístrojovou desku vycvaknout ze svého umístění. Teprve poté je možné ji vyjmout. I na tento krok je třeba dávat si pozor, jelikož je nezbytné myslet na to, že s přístrojovou deskou je spojena také konkrétní kabeláž. Zde je dobré vyfotit si, kde se který kabel nacházel. Teprve poté je ideální dané kontakty odpojit a desku plnohodnotně vyjmout.
Pokud si nejste jisti, je dobré najít si doma, nebo na internetu manuál vašeho příslušeného vozu. Nejenom, že zde najdete informace o tom, kde se nachází příslušené šrouby přístrojové desky. Najdete zde také informace o tom, jak ji vyjmout. Teprve poté získáte perfektní přístup k tachometru jako takovému.
Zkuste jeho funkčnost
Nejprve je třeba zjistit jeho samotnou funkčnost. To poznáte poměrně snadno, jelikož můžete samotným pohybem vyzkoušet, zda se ručička točí, nebo nikoliv. Pokud ano, ale jde to ztuha, nebude problém nijak výrazně velký. Často může jít třeba jenom o zanesení vnitřní části, nebo nedostatečné namazání.
Pokud však tachometr skutečně nereaguje, může to být způsobeno primárně tím, že je utržená buď osa u ozubeného kolečka, nebo je vadné samotné ozubené kolečko. To má na následný postup našich prací zásadní vliv. V tuto chvíli totiž poznáme, zda budeme potřebovat náhradní díly, nebo je problém jenom v tom, že je tachometr potřeba vyčistit a promazat.
Je třeba dostat se do převodovky tachometru
V obou případech je tento první krok stejný. A to snaha o to, dostat se do konkrétní převodovky našeho tachometru. Zde už na vlastní oči uvidíme, co může být hlavní příčinou problému. Může to být osa, ozubené kolečko, nečistoty, stejně jako to může být samotný motůrek. Do převodovky tachometru se dostanete pomocí odšroubování drobných šroubků. Zde doporučujeme postupovat velmi opatrně. A to nejenom proto, abyste některé ze součástí převodovky neztratily, ale samozřejmě také proto, aby nedošlo i k případnému poškození.
Náhradní díly seženete snadno
Nyní je třeba s ohledem na poškození koupit nové náhradní díly. Málokdy pochodíte v originálním servisu, nebo v jiných podobných prodejnách. A to samozřejmě z toho důvodu, že v rámci daných míst jsou nejčastěji prodávány tachometry zcela nové. A nikoliv jenom náhradní díly. Proto je dobré zavolat na příslušná autovrakoviště, kde vám zcela jistě pomohou. Buď dané díly k dispozici mají, nebo vám je umožní si je demontovat a následně za drobný peníz koupit.
Zde doporučujeme zvážit, jak jsou na tom jednotlivé ceny daných náhradních dílů. Může se stát, že cena za celý kompletní tachometr z vrakoviště nebudete nijak přehnaná. Právě naopak. Pokud v rámci ceny porovnáte to, kolik by vás mohla stát případná oprava spojená s výraznou prací, je často lepší koupit si celé nové řešení, které vyměníte. Pokud půjdete jenom po konkrétním díle, pokračujte ve čtení našeho návodu.
Výměna poškozených částí
Nyní se již můžete zaměřit na výměnu daných poškozených a špatných částí. To může spočívat v nutnosti vlepit, nebo navrtat novou osu. Může to být ale i nutnost výměny samotného ozubeného kolečka. Tachometr jako takový zase není až tak složitý, abyste to nemohli zvládnout svépomocí. Na co při dané výměně nezapomínejte, to je rozhodně čistota, ale i to, že byste danou vyměněnou část měli dobře promazat kvalitní vazelínou. Nejenom, že daný díl ochrání, ale bude také přispívat k tomu, že bude vše dobře fungovat.
Tachometr vracíte na místo
Jakmile máme vše hotovo, můžeme tachometr vrátit na své místo. Nejprve nezapomeneme nejenom správně, ale také důkladně připojit samotnou kabeláž. Jakmile je vše na místě, můžeme tachometr umístit zpět do přístrojové desky. Nezapomeneme jak na to, aby byl dobře zacvaknutý na požadované místo, tak logicky nezapomínáme ani na to, aby byl přimontovaný šroubky. Zde postupujte v podstatě v opačném směru, než tomu bylo ve chvíli, kdy jste tachometr v přístrojové desky demontovali. Tento krok však bude podstatně jednodušší a rychlejší.
Poslední fází už je jenom otestování samotné funkčnosti. A to nepůjde jinak, než pokud se vozem ujedeme několik kilometrů a zjistíme, zda tachometr reaguje na samotnou akceleraci i brzdění. Pokud si chceme být jisti tím, že ukazuje správně, můžeme pro orientační měření využít stacionární grafické radary v mnoha městech, stejně jako můžeme požádat někoho z našich blízkých, který pojede za námi a poté nám řekne, jak velkou rychlost ukazoval tachometr jemu. Pozor však na kalibraci a nezbytné odchylky, které jsou dnes u tachometrů běžné. Pokud ten náš měří orientačně zhruba správně, rozhodně se není třeba obávat opravdu jakýchkoliv problémů.