Dieselové vozy ubývají. Proč? A jaký bude budoucí trend


Warning: Undefined array key "random_ads_start_direction" in /data/web/virtuals/344391/virtual/www/domains/auto-gril.cz/wp-content/plugins/ad-injection/ad-injection.php on line 2173

Možná ještě pamatujete na dobu, která byla spojena s tím, že každý výběr vozu musel být nutně směřován k dieselovému motoru. Důvodem byla hlavně jeho nízká spotřeba a také výdrž. Nájezdy stovek tisíců kilometrů nebyly žádným problémem a tak bylo pochopitelné, že lidé dávali tomuto palivu jasnou přednost. Když se ale podíváme n a trendy současné, nezbývá než říci, že se děje pravý opak. Diesely ubývají. Proč tomu tak je?

Skok, který bude pokračovat

Podívejme se na několik let dozadu, kdy se podíl prodaných naftových vozidel držel na hranici lehce přes 40 procent. A to stabilně a dlouhodobě. Nad ním byly pochopitelně benzinové motory, které měly podíl na prodejnosti zhruba o 10 procent vyšší.

Zlom nastal v letošním roce, kdy nám statistiky říkají jasnou věc. A to takovou, že podíl prodaných vozů s dieselovým motorem jasně klesl. Byl nad čtyřiceti procenty, ale nyní se dostal pod ně. A to na hodnotu 39 procent. Je logické, že vlivem toho stoupl podíl prodaných vozů s benzinovým pohonem. Když se máme podívat na číslo, tak činí více než 57 procent. Jasná ukázka toho, že tento trh jasně roste. A podle analytiků a expertů by mělo dojít k tomu, že tento trend bude pokračovat i nadále. Dojde tedy k tomu, že prodeje dieselových motorů budou stále klesat.

Dieselgate byl spouštěčem

Když se podíváme na to, co bylo jistě spouštěčem toho, proč se dieselová auta přestala prodávat, tak se jednalo o aféru známou jako Dieselgate. O co šlo přesně? Primárně u automobilů Volkswagen, a potom u řady jiných se objevilo zařízení, které při měření emisí zajistí, že hodnoty budou vyhovovat tabulkám, ale v reálném provozu budou daná čísla jiná. Pochopitelně vyšší. I když musíme říci, že automobilce jako takové tato aféra příliš neuškodila a lidé se od ní neodvrací, určitý vliv na klesání prodejnosti měla.

Je to dáno hlavně tím, že se jasně ukázalo, že dieselové motory nejsou zase až tak ohleduplné pokud jde o přírodu, jak vypadalo. Dále nelze opomenout ani fakt, že lidé se obávají i toho, abys motorem z důvodů daných úprav nemněli jakékoliv další problémy.

Filtry pevných částic jsou také důvodem

Co mnoha lidem ve vozech s dieselovým motorem také vadí, to jsou pochopitelně i filtry pevných částic. Důvodů je zde hned několik. V první řadě takové, že i když by se mělo jednat o prvek, který by měl více chránit přírodu, je mnoho názorů, které jasně ukazují, že jeho funkce je spíše opačného rázu. Dále nelze zapomínat ani na to, že se jedná o další věc ve voze, která se může poškodit a náklady na opravu nemusí být malé.

A když je řeč také o opravách, neměli bychom opomíjet třeba ani fakt spojený s tím, že i filtry pevných částic mají svou životnost a tak bude v budoucnu třeba jejich výměna. A tak také není zadarmo. Proč tedy kupovat něco, s čím jsou spojená další budoucí rizika?

Cena rozhoduje

Důvodem poklesu prodeje dieselových automobilů je pochopitelně také cena. Vždy platilo, a stále to také platí, že dieselový motor je dražší než motor benzinový. Zde se pohybujeme v rozdílu i několika desítek tisíc korun. Je tedy jasné, že mnoho lidí důkladně promyslí, zda danou částku ze svého rozpočtu dají, nebo nikoliv.

Když mluvíme o ceně, nelze opomíjet také systém výpočtu povinného ručení, který se u nás stále používá. Zde v podstatě nehraje roli ani to, jaký má motor výkon, stejně jako to, jestli je benzinový, nebo naftový. Roli hraje výhradně jeho objem. A čím je objem motoru nižší, tím je nižší i cena pojistky. Je jasné, že naftové motory mají obvykle vyšší objemy než trendy v současných benzinových motorech, které mají okolo jednoho litru a výkon je honěný spíše díky turbu. Na výslednou cenu pojistky to zkrátka a jednoduše vliv má a mít bude.

Růst zájmu o alternativní pohony

Jeden z dalších důvodů, proč zájem o naftové motory upadá, je spojený rozhodně i s tím, že se do popředí dostávají i alternativní pohony. Abychom ale v tomto směru byli féroví a objektivní, tak ty ukrajují s ohledem na prodejnost jak samotným dieselům, tak pochopitelně i benzinovým motorům. Když se podíváme na některé prognózy, které se právě prodeje aut s alternativním pohonem týkají, tak můžeme vidět odhady toho, že za pár let jich v některých zemích bude dokonce až polovina. My tyto odhady bereme spíše s rezervou, jelikož si myslíme, že zájem o ně sice bude růst, ale klasické formy budou stále dominovat. U nás určitě.

Když se podíváme na hlavní možnosti alternativních pohonů, zcela jasně dominují hybridy, které kombinují klasický benzinový motor a elektromotorem. Zde je tedy jasné, že tady je důvod poklesu dieselových aut jasný. Dále jsou hitem i elektromobily. U nich se stále postupně snižuje cena a zároveň zvyšuje dojezd a životnost baterií. Očekává se, že až dojde k tomu bodu, kdy se jako alternativa skutečně vyplatí, zažijí velký boom.

Kdo je stálým zákazníkem?

Soumrak dieselů se tedy blíží. Rozhodně ale ne úplný, jelikož zde stále budou zákazníci, pro které nic jiného nepřipadá v úvahu. Jedná se hlavně o firemní klientelu, která bude potřebovat vozy pro své zaměstnance na delší cesty. Zde bude jasné, že z hlediska dlouhých nájezdů není lepší volbou nic jiného, než právě diesel. A to ať už jde o samotnou spotřebu během jízdy, tak o to, jak velký nájezd daný motor skutečně dokáže zvládnout. Zde bude jenom těžko vyhovovat motor benzinový, a pokud jde o elektromobil, tak ten už vůbec ne. A to zvláště, pokud si vezmeme, že s daným vozem bude nutné najet třeba i 200 kilometrů denně. A to žádná baterie na jeden zátah nezvládne – tedy pokud mluvíme o běžné nabídce.

Rate this post