BMW i3, automobil zítřka
žádného zítřka, je to automobil dneška!
Automobilka BMW začíná prodávat naprostou novinku ve své výrobní řadě. Jedná se o plně elektrický automobil určený pro městský provoz. BMW i3 vychází z konceptu elektromobilu představeného v roce 1991 pod označením BMW E1. Nový model se vyrábí od září 2013 v Lipsku.
http://www.youtube.com/watch?v=g1LsT1PVjUA
BMW i3 je čtyřmetrový pětidveřový hatchback s dvojicí proti sobě se otevírajících se dveří bez středového sloupku. Automobilka vyvinula moderní koncepci, kde je spodní část karoserie vyrobena z hliníku a plechy karoserie nahrazují kompozitní materiály. Kompozitní materiály se vyznačují svou pevností a současně nižší váhou, což má za následek dosáhnutí nízké váhy vozu. Kompozitní materiály v dnešní době naleznete v letadlech, vlacích, lodích. Hmotnost nové i3 dosáhla na hodnotu 1190 kg vč. 230 kg baterií.
Vzhled karoserie mně trochu připomíná Mini Paceman. Pohonné ústrojí i3 je uloženo v zadní části a baterie jsou uloženy v podlaze. Uložením baterií do podlahy narostla její výška a i3 má celkově vyšší stavbu. Na výšku měří 1578 mm, což je více, ale připouštím, že osobně mám vyšší stavby karoserií rád. Protože se jedná o BMW, jízdní vlastnosti budou zaručené, také díky nízkému těžišti.
Pohon zajišťuje elektromotor napájený lithium-iontovou baterií o výkonu 125 kW (170 koní) a pomocí jednostupňové převodovky pohání kola zadní nápravy. Standardní dojezd i3 je 130 km. Tato vzdálenost by při jízdě po městě, ježdění do práce a zpět, na nákupy by měla většině řidičů stačit.
Prodloužení dojezdu bude možné zvolením úsporného jízdního režimu, který upraví (omezí) některé funkce, např. omezí maximální rychlost nebo omezí výkon klimatizace.
Řidič má k dispozici 250 Nm, což je příjemná hodnota, kterou sice najdeme u koncernové 1,4 TSI, ale elektromotor má tu výhodu, že že maximální točivý moment máme k dispozici od nuly do 4800 ot/min. Dalším specifikem v ovládání i3 je brždění, kdy k běžnému zpomalení není třeba zmáčknout pedál brzdy, ale pouze uvolnit pedál plynu.
Díky točivému momentu, který je k dispozici ihned po nastartování i3, je čas zrychlení z 0 na 100 km/h 7,2 s.Pružné zrychlení má skvělou hodnutu 4,9 s z rychlosti 80 km/h na rychlost 120 km/h. S těmito hodnotami bude radost předjíždět.
Prodej v České republice začal 16. listopadu 2013 a i3 je možné zakoupit jen u společnosti Invelt, která má autorizaci pro prodej elektromobilů. Servis je zajištěn v 7 dealerstvích BMW.
V brzké době by se měla také objevit varianta BMW i3 se spalovacím motorem, který bude dobíjet baterie a samotná jízda bude opět pouze na baterie. Dojezd této varianty se zvýší na 340 km.
Cena i3 je v České republice nastavena na 900 000,- Kč za verzi bez spalovacího motoru. Verze se spalovacím motorem vyjde na 1 017 500,- Kč. Připouštím, že cena je dost vysoká, ale pro fandu fascinovaného technologiemi určitě ne nemožná.
Samozřejmostí je za tuto cenu velmi bohatá výbava, kterou ve článku nezmiňuji.
2 Responses
[…] s přídomkem i, kterých bude v budoucnu přibývat. Kromě světu známému městskému vozidlu i3 a sportovnímu vozu i8, BMW již ohlásilo rodinnou […]
[…] evropské auto roku. Do finále se dostalo sedm vozů. Mezi hráči o evropské auto roku je BMW i3, Citroënem C4 Picasso, Mazda3, Mercedes třídy S, Peugeot 308 a Tesla S. Domácí Škoda se […]