Znáte hlavní triky na snížení spotřeby?

Jsou lidé, kteří příliš neřeší, za kolik jezdí. Tedy konkrétně je nezajímá, jestli bude jejich spotřeba o pár desetin, nebo i litrů vyšší, nebo nižší. A potom je zde ještě druhá skupina řidičů. A to jsou ti, kteří se snaží jezdit skutečně ekonomicky. Pokud do této skupiny patříte, jistě se vám budou hodit zajímavé triky na snížení spotřeby. Podívejte se společně s námi na to, jaké patří mezi ty hlavní.

Správné řazení

Ano, skutečně lze správným řazením docílit toho, že vaše spotřeba bude výrazně nižší. Je to jednoduše spojeno s tím, že čím více motor vytáčíte, tím lepší akceleraci sice můžete mít, ale tím více si také bere. Nelze říci, jaká je optimální hodnota, jelikož každý motor je naladěný jinak. V zájmu šetření spotřeby paliva ale někteří výrobci ve svých návodech uvádějí, kdy je optimální chvíle na přeřazení. Někteří jsou dokonce tak dále, že řidiči napovídají prostřednictvím informativních displejů.

Omezte vše, co je na elektřinu

Vůz sice jezdí na naftu nebo benzin, ale vše ostatní je na elektřinu. A o její přísun se stará alternátor. A ten je pochopitelně poháněný motorem, což může znamenat, že čím větší je spotřeba elektřiny, tím větší je i spotřeba paliva. Proto se snažte o to, aby byla co nejmenší. Jak na to? Třeba tak, že vypnete autorádio, stejně jako že vypnete klimatizaci, maximálně snížíte podnícení palubní desky, stejně jako vypnete různé asistenty, kteří se také bez elektřiny neobejdou.

Jezděte bez zbytečné zátěže

Máte neustále plný zavazadlový prostor? Pokud ano, rozhodně to nepřispívá úsporné jízdě. Pamatujte, že čím těžší je automobil, tím více musíte šlapat na plyn. A tím bude vyšší i vaše spotřeba. A konkrétní zátěž ve voze pochopitelně nemusí způsobovat jenom jednotlivé osoby, které v něm jedou. Konkrétní zátěž totiž může být spojena také s tím, co vše v zavazadlovém prostoru vezete. Každý kilogram tak může být na výsledné spotřebě znát. Pokud jste ještě nevybalili větší nákup, jehož součástí jsou třeba PET lahve s nápoji, je nejvyšší čas je ze zavazadlového prostoru vyndat.

Zlepšete aerodynamiku vozu

Aerodynamika vozu je v souvislosti se spotřebou nesmírně důležitá. Čím větší je odpor vzduchu, tím bude spotřeba vyšší. I proto se výrobci automobilů snaží aerodynamiku skutečně vyladit k dokonalosti. Jim se to možná povede, ale potom jste tu i vy, tedy majitelé samotných vozů. A právě zde může nastat problém. Příkladem jsou různé nosiče, nebo dokonce boxy na střeše vašeho vozu. Ani jedno z toho není volba, která by vám ušetřila palivo. A to stejné platí ve chvíli, kdy máte otevřená okna. Proto se snažte o jednu jedinou a velmi důležitou věc. Mějte okna zavřená a na střeše nemějte nic, co zde nemá co dělat.

Kontrolujte tlak v pneumatikách

Další věc, na kterou je nutné se zaměřit. Je to tlak v pneumatikách. A že má vliv na spotřebu, to vědí i výrobci vozů, kdy je třeba myslet i na povinnosti, které jsou spojeny s existencí TPMS ventilků. Ty hlídají samotný tlak, a pokud dojde k situaci, že klesne, tak se rozsvítí kontrolka. I proto je třeba myslet na to, aby byl tlak v pneumatikách opravdu takový, jaký má skutečně být. Pokud jsou vaše pneumatiky podhuštěné, nejenom že to znamená vyšší riziko opotřebení, ale je to pochopitelně spojeno také s výraznější spotřebou paliva.

Naučte se startovat

Mnoho lidí dnes při startování stále používá plyn, což je velká chyba. Nejenom, že je to u moderních vozů skutečně zbytečné, ale je třeba říci i to, že je to nevýhodné s pohledem na spotřebu, jelikož právě na samotném začátku vaší jízdy dojde k tomu, že si motor vezme více paliva, než skutečně potřebuje. A to je problém. Stejně tak nezapomeňte na to, že byste měli startovat až ve chvíli, kdy se skutečně chystáte k odjezdu. Čím déle auto běží na volnoběh, tím více paliva si vezme. V zimě je doporučováno chvilku počkat, ale dlouhodobé čekání je špatné. Myslete na to.

Naučte se brzdit

Jak někteří řidiči jezdí? Je to metoda, kterou lze označit pojmem brzda-plyn. A ta určitě není správná. Jak proto, že při ní výrazněji opotřebováváte brzdy, tak i proto, že má vliv na vaši větší spotřebu. Během jízdy je třeba stále předvídat a přemýšlet nad tím, co se stane za chvíli. Díky tomu můžete používání brzdy výrazně omezit, čímž také snížíte spotřebu. Správné je naučit se takzvaně brzdit motorem. Co to znamená? Že necháte zařazenou rychlost a dáte nohu z plynu. Rázem je spotřeba nulová. Pozor ale na pokles otáček, a na to, aby vám motor nezhasl.

Jezděte pomaleji

A to hned ze dvou důvodů. Tím prvním důvodem není nic jiného, než fakt, že při rychlejší jízdě jde motor pochopitelně do větších otáček a s tím není spojeno nic jiného, než vyšší spotřeba. Druhý důvod, proč jezdit pomaleji, je zmíněný odpor vzduchu. Čím jedete rychleji, tím je odpor vzduchu vyšší a tak je nutné ho výrazným způsobem překonávat. Samozřejmě zde nechceme doporučovat, abyste brzdili provoz. Když už pomalá jízda, tak přesně tolik, kolik je na dané silnici povoleno.

Naučte se jezdit v městském provozu

Zácpy často nejsou nic příjemného. Jak proto, že vás zdrží, tak proto, že mohou mít vliv spotřebu. Nepojíždějte vždy, když vůz před vámi cukne. Až když je větší rozestup, tak auto rozpohybujte. A to nijak výrazně. Jenom ho lehce rozjeďte a potom k vozu před vámi dojeďte setrvačností. A také pozor na otáčky. Žádné vytáčení! V každé koloně by měl být vaším cílem opravdu co nejplynulejší rozjezd. A co když jste v koloně, kde se bude i pár minut stát? Potom motor vypněte. Je to efektivnější, než situace, kdy by běžel na prázdno.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Pro nárůst svalů kre-alkalyn a jiné kreatiny