Výměna žárovky v předních světlometech

výměna žárovky v předním světlometu

výměna žárovky v předním světlometu

Moderní technologie jdou i u osobních automobilů neustále kupředu. A to znamená nejenom jistoty spojené s tím, že se stále zdokonalují samotné žárovky, ale i s tím, že se neustále zdokonalují technologie samotných světlometů. V souvislosti s tím můžeme říci, že ne u všech je výměna žárovky možná. Často tedy hlavně u novějších automobilů musíme říci, že se při tomto servisním úkonu neobejdeme bez nutnosti navštívit konkrétní servis, kde nám bude žárovka také vyměněna. V tomto směru je tedy postup v podstatě velmi jednoduchý, i když na druhou stranu musíme říci, že si také výrazným způsobem připlatíme.

Jak na výměnu u běžného auta?

Prvním krokem je samozřejmě nutnost mít k dispozici tu správnou žárovku, kterou budeme potřebovat. O tom, jaká by to měla být, bude zcela jistě psáno například v návodu k použití, nebo v dalších informacích, které se samotným naším vozem přímo souvisí. Stejně tak můžeme tu náhradní najít jako součást povinné výbavy. Pokud použijete právě tuto, nezapomínejte samozřejmě také na to, že ji sem následně musíte opět doplnit, aby byla vaše základní výbava kompletní. Mezi nejčastější typy, v rámci kterých je výměna žárovky potřeba, dnes patří typ s označením H4, popřípadě typ s označením H7, který je ještě běžnější.

Prvním krokem je přístup ke světlu

Ne všechny automobily jsou stejné a tak je třeba nejprve zjistit, jaký je konkrétní přístup k danému světlu, u kterého bude výměna žárovek provedena. Pokud máme spíše starší automobil, je velmi často k dispozici celkem dobrý přístup a my se tak nemusíme obávat jakýchkoliv problémů. U novějších automobilů může být vlivem mnoha motorových součástí přístup o něco horší, a tak se můžeme setkat se situací, kdy bude třeba některé součásti odpojit, vyjmout či demontovat. Nic výjimečného ale nejsou ani situace, kdy může dojít třeba také k tomu, že bude nezbytné demontovat celý světlomet. A to také z toho důvodu, abychom se dostali k jeho zadní části.

V zadní části je obvykle umístěný kryt, který logicky chrání proti tomu, aby do světlometu zatékala voda, nebo aby se sem dostávaly různé nečistoty. Při výměně světlometu je třeba tento kryt sejmout, obvykle je u většiny světel jenom našroubovaný, popřípadě jinak nasazený. Nářadí jako takové pro jeho demontáž obvykle nutné není.

Vyjměte stávající žárovku

Jakmile je zadní kryt demontován, již byste měli mít bezproblémový přístup k samotné žárovce. Tu je třeba vyjmout. Nejprve je nutné odpojit jednotlivé konektory, ke kterým je připojena. Jakmile se tak stane, je nezbytné povolit také zajišťovací systém, díky kterému daná žárovka skutečně bezproblémově drží na svém místě. Pokud se podíváme konkrétněji na princip daného systému, obvykle se jedná o jednoduché drátky, které se zacvaknou do určitého místa. Opět musíme říci, že zde hodně záleží na typu konkrétního vozu. Ne u všech je podobný princip stejný. Každopádně platí, že samotné odjištění žárovky není nic složitého.

Jakmile je plně přístupná, již ji můžete pohodlně a bezproblémově vyjmout. Jakmile se tak stane, zkontrolujte, zda je skutečně prasklá. Tedy zda je samotné vnitřní vlákno opravdu přetržené. Jedině tak máte jistotu, že je problém opravdu v žárovce a nikoliv například v elektronice, nebo konektoru.

Instalujte novou žárovku

Jakmile je stávající žárovka vyjmuta, již se můžete pustit do instalace žárovky nové. Tu vyjměte z krabičky nebo pouzdra. Dejte si pozor primárně na to, abyste svou rukou nesáhli na samotné sklo, nebo špičku dané žárovky. Je ideální držet ji za její kovové tělo. Poté si ji připravte k tomu, že ji zasunete do příslušného otvoru ve vašem světlometu. Zde doporučujeme být opatrní. A to z toho důvodu, že byste s žárovkou neměli nikde zavázet o samotné vnitřní součásti světla. Eliminujete tak její poškrábání, nebo dokonce její rozbití. Při první výměně to pro vás může být složitější, ale při těch následujících se již nebude nutné čehokoliv bát.

Jakmile je stávající žárovka na svém místě, je třeba opakovat postup, který jsme zmínili výše. Je tedy třeba primárně zajistit danou drátěnou nebo jinou pojistku a zapojit konektory. Jakmile je vše v pořádku, je dobré vizuálně zkontrolovat, zda žárovka skutečně sedí na svém místě a je ve světlometu umístěna rovně. To zkontrolujete pohledem na přední část vašeho světla. Pokud je vše v pořádku, stačí realizovat už jenom poslední krok.

Zkontrolujte funkčnost

Než se pustíte i do instalace krytu a zavření kapoty, je nejprve třeba vyzkoušet samotnou funkčnost světlometu. To učiníte velmi jednoduše. Stačí si sednout za volant, nastavit klíček do druhé polohy a následně rozsvítit světla. Pokud se daná měněná žárovka bez jakýchkoliv potíží rozsvítí, máte jistotu toho, že výměna žárovky proběhla bez problémů a vše funguje, jak fungovat má. Teprve poté je ta pravá chvíle k tomu, abyste na světlo opět nasadili kryt, vše uvedli do původního stavu před výměnou a zavřeli kapotu a mohli pokračovat v jízdě.

Pozor na kvalitu žárovek

Důležitým poznatek v rámci samotné výměny je také fakt, že byste se při realizaci této činnosti měli zaměřit i na nákup kvalitních žárovek. U nich hledíme nejenom na jejich celkovou životnost, nebo na jejich celkovou svítivost. Hledět bychom měli mimo jiné také na to, zda mají dané žárovky homologaci. Pokud nemají, může s tím být problém nejenom při policejní kontrole, ale také na kontrole technické. V obou případech nám může hrozit případný postih a nutnost další výměny, za homologované typy, které jsou schváleny pro provoz i u nás.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE
Veslovací trenažery pro účinný trénink