Výměna zadních pružin

Nejenom tlumiče jsou velmi důležitým prvkem, díky kterému je dosažen bezproblémový komfort samotné jízdy. Pokud je něco, na co také nesmíme zapomínat, jsou to zcela přirozeně také pružiny. I ty se mohou vlivem stáří, ale i vlivem najetých kilometrů postupně poškozovat. Dnes mohou nastat v podstatě tři situace, které souvisí s tím, že pružiny nejsou ve stavu, v jakém by měly být. Pokud se podíváme konkrétně na to, co u nich může hrozit, je to zcela určitě to, že mohou být prasklé. To je nebezpečné nejenom pro jízdu jako takovou, ale může to být nebezpečné dokonce i v souvislosti s tím, že výrazná prasklina může být spojena s ještě větším poškození. Druhá situace, která může nastat, je už celkem klasická únava materiálu. V souvislosti s ní dochází primárně k tomu, že pružiny už nemají takovou sílu, aby se jim podařilo zvednout automobil do potřebné výšky. Jednoduše jsou unavené. I toto je důvod spojený s tím, že by měla být realizována výměna zadních pružin automobilu. Jak na to? Postup je celkem snadný a dá se říci, že ho lze zvládnout i svépomocí.

Zvedněte a zajistěte vozidlo

Prvním krokem je zvednutí vašeho vozidla. Ideální volbou je zcela určitě zvedák, jelikož s ním je práce určitě o mnoho jednodušší. Jakmile je vozidlo zvednuté, je dobré vyzkoušet, zda je i dostatečně zajištěno. Pokud je v tomto směru vše v naprostém pořádku, je možné pokračovat prvním, zatím ještě přípravným krokem. Ten je spojený s tím, že ze svého vozu sundáte kola. Zde určitě není nutné postup jakkoliv důkladněji rozepisovat. Nejprve je třeba povolit jednotlivé šrouby nebo matky a následně kolo sundáte. Je jasné, že pokud máte automobil na zvedáku, můžete ihned sundat hned obě dvě, jelikož je to nejjednodušší možnost. Pokud nemáte momentový klíč, není třeba zoufat. Zkrátka a jednoduše použijete ten, který je součástí vaší povinné výbavy, kterou musí každý motorista vozit ve svém voze.

Podepřete nápravu

Jakmile jsou kola demontována, již můžete automobil lehce spustit dolů. A to tak, abyste mohli podepřít nápravu. Ideální možností mohou být různé dřevěné špalky, ale pokud je nemáte, je přirozeně možné také různě improvizovat. Důležité je, aby byla zajištěna jak pevnost, tak aby byla zajištěna i celková stabilita. Potom, co máte věci na podepření připraveny, již můžete automobil plynule spustit a samozřejmě ho následně můžete také podepřít. V tuto chvíli opět doporučujeme zkontrolovat, zda je dané podepření skutečně dostatečné a stabilní a vy máte jistotu, že se v daném směru opravdu nemůže absolutně nic stát.

Vyšroubujte šrouby

Nyní se už pomalu dostáváme ke kroku, který souvisí se samotnými nezbytnými mechanickými pracemi, které jsou spojené s tím, že bude realizována výměna zadních pružin. Jakmile máme automobil připravený, je možné vyšroubovat jednotlivé šrouby. A to ty, které jsou na horních úchytech tlumičů. Je dobré počítat s tím, že to nepůjde tak lehce, jak si možná sami myslíte. I z toho důvodu se nebojte použít trochu více síly. Co určitě také doporučujeme, to je mít k dispozici i uvolňovací sprej. Bez něho se často neobejdete a o tomto kroku uvolňování jednotlivých šroubů to platí dvojnásob. Jakmile se vám je podaří dostatečně povolit, můžete tak učinit i na druhé nápravě. I zde postupujte s využitím spreje a také s využitím větší vaší síly.

Výměna samotných pružin

Samotná výměna zadních pružin může začít. Už je máte i povoleny a tak není problém s jejich výměnou. Pouze nezapomínejte ještě na jeden celkem zajímavý krok. Ten se týká toho, že byste měli nápravu spustit ještě o něco více. Díky tomuto kroku bude samotná výměna ještě o něco jednodušší a vy ji zvládnete za pár minut. Prvním krokem je tedy to, že vyjmete zadní pružinu u jednoho kola a na její místo stejným způsobem nasadíte pružinu novou. Stejně tak budete postupovat i u kola druhého. I zde tedy nejprve vyjmete tu stávající a poté stejným způsobem umístíte nu novou.

Upevněte a nasaďte kola

V tuto chvíli už vás čeká jenom opačný sled prací, které jste vykonávaly výše. První krok, na který nesmíte zapomenout, je spojený s tím, že bude třeba důkladným způsobem utáhnout jednotlivé šrouby, a to v rámci horních úchytů tlumičů. A to jak na jednom, tak samozřejmě i na druhém kole. Dále už můžete kola samozřejmě také klasicky nadsadit. Poté už nic nebrání tomu, aby byl automobil spuštěný ze zvedáku a mohlo dojít ke zkušební jízdě. Nezapomínejte na to, že na voze máte nové pružiny, což může vést k tomu, že se může chovat zcela jinak, než jste sami zvyklí. Proto doporučujeme jet několik prvních kilometrů a také několik prvních zatáček skutečně raději velmi opatrně. Potom, co je zkušební jízda za vámi, můžete vyhodnotit, zda je vše v pořádku, nebo bude nutná ještě případná změna výšky. Pamatujte ale na to, že vzhledem ke stavu původních a nových pružin bude vůz určitě výše, což je přirozené.

Co musíme ještě dodat na závěr, to je důležitá informace spojená s tím, že když je výměna zadních pružin realizována, tak je vždy třeba vyměnit pružiny obě. A to, i když ta druhá bude ještě celkem v pořádku. Je to hlavně kvůli bezpečnosti a kvůli tomu, aby byly zachovány jízdní vlastnosti. Na co také nesmíme zapomenout, to je určitě i fakt, že samotná výměna rozhodně není tak složitá, jak si dnes mnoho lidí myslí. Je to dáno především i tím, že u mnoha vozů není nutné odpojovat brzdové trubky. Z toho důvodu je možné ušetřit si nejenom celkem velké množství starostí, ale je možné ušetřit si také poměrně velké množství práce. I na toto je třeba brát ohled u výměny.

Jak se článek líbíl?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
CLOSE
CLOSE